1 Laatst bewerkt door inimini (15-10-2011 12:08)

Onderwerp: Budget-test

Hoi,

Ik denk dat ik mijn naam op het forum moet veranderen in budget-bakster...

Er is namelijk een boel te koop, maar als ik een beetje spul wil aanschaffen dan ben ik ook een boel kwijt. Ik doe het taarten bakken dan ook alleen uit pure hobbie voor de noodzaak. Dus er wordt een taart gemaakt als er iemand jarig is en verder niet.

Ik doe niets op bestelling en verkoop geen taarten.
Dus met een superklein budget ben ik van alles aan het uitproberen.

Biscuit bakken, geen probleem, kan van elk budget net als vullen.
Maar dan het versieren. Al gauw heb je rollers, mesjes, boetseerattributen, kleurstoffen, dust, vormpjes en rolmatten nodig.

Eerst heb ik het echt puur budget gedaan. Niets gekocht. Deegroller had ik al in bezit, maar met een fles gaat het beter! Spuitzakjes maak ik van bakpapier. Maar dan komt er een dag waarop je toch die botercreme wat wilt gaan opspuiten tot blaadjes of iets dergelijks.

Bij een niet nader te noemen winkel kocht ik een decoratiesetje voor nog geen 5 euro! Daar verkochten ze ook goedkope marsepein. Dus naar huis en een testtaartje maken.

http://img405.imageshack.us/img405/4771/kldsc00572.jpg

Helaas is de marsepein van pijn kwaliteit dus dat is voor de volgende keer een no-go.
Overigens smaakte de taart heerlijk!

Gevuld met bastognebiscuit met een restje bosvruchten uit de vriezer! SUPERCOMBI.

Verder gebruik ik aan budgetmaterialen, de onderkant van een bakblik (zitten leuke putjes in), de klei-materialen van mijn jongste zoon en diverse reliefzaken die je overal in huis wel kunt vinden.
Bijvoorbeeld aluminiumfolie verkreukelen en weer uitvouwen.

Als taartplateau gebruik ik een stuk karton van een doos ingepakt met inpakpapier en daaroverheen folie.

Nou groetjes, Maar weer.

Re: Budget-test

Wat ook goed werkt om te spuiten is een diepvrieszakje. Puntje even verstevigen met plakband tegen uitscheuren en puntje naar wens afknippen. Kan ook met een karteltje etc.

Groetjes Petra

3

Toen mijn spuitzak kapot ging heb ik ook een diepvrieszakje gebruikt.
Als deegroller gebruik ik een pvc-buis (ik heb een houten deegroller, en dat vind ik niet fijn)
Ik heb ook weinig uitstekers enz. omdat ik net begonnen ben, maar klei materiaal van zoonlief, glazen, dopjes, er is vanalles om toch al een heel eind mee te komen, al blijft het moeilijker..

Zo vind ik ook veel prijsverschil zitten in de fondant. Bij jamin kost 250 gr 2.35 en bij aVeVe (een soort boerenbond) kost het 2 euro. Het is wel een ander merk.

4

Zo heb ik me vandaag verwend met een nieuwe roller van wel 1meter lang.
Een witte pvc buis. De kosten? Slechts € 4.50.
Mijn nichtje wil graag met haar verjaardag een prinsesentaart maar om daar nu een speciale vorm voor te kopen. Ik ga het proberen met een kleine blanda die ik dan op een kleine ronde taart ga zetten. Een beetje bijsnijden en klaar is klara.

5

De (kaas) rasp, knoflookpers, meloen bolletjes dingetje/tangetje een vork, de liniaal (voor het ruit effect), ribbeltjes van een bordje, schoteltje allemaal dingen die de meeste mensen in huis hebben en waar je best veel mee kunt doen om een taartje of koekjes te versieren. Met een beetje creativiteit kom je een heel eind.

Christine.

6

blaadjes kan je ook spuiten met een bakpapiercornetje. Alleen dan krijg je er geen nerfje in, maar dat vind ik zelf niet storend. Je moet het puntje dan zo V afknippen.

Verder aardappelmesje, placemat met structuur, stempeltjes van zeeman of action, enz.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7 Laatst bewerkt door anja66 (16-10-2011 13:09)

Volgens mij is hier al eens een topic over geweest. Ga eens zoeken of ik die terug kan vinden.

Ik ben even aan het zoeken geweest, en kan het topic dat ik bedoel nog niet terug vinden, weet ook niet hoe je hier linkjes kan plakken, maar zoeken op "vreemd gereedschap, goedkoop gereedschap enz" levert heel erg leuke resultaten op.

8

Zoek eens (bij je oma??) naar van die 'afschuwelijke' kanten gordijntjes en kleedjes. Even goed uitwassen en huishoudfolie over je marsepein en moooooooie inprintjes maken!!

Ik ben zelf trouwens ook nog op zoek naar zo'n 'kantjesoma'  O-)  O-)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

9

wij hebben in de omgeving best wat kringloop winkeltjes, ik heb er een 150 meter van me huis. daar haal ik best wel leuke dingentjes zoals bakblikken en uitstekers. ik had pas een vw kaver bakblik voor 50 cent en daar een taart mee gemaakt voor een vriend van ons. hij vond het super! ik ben doe weinig inpuls aankopen omdat daar de taartspullen gewoon te duur voor zijn.

o ja de pvc roller heb ik ook nog steeds en het werkt heerlijk

Groetjes Marije van den Brink. Mijn taarten? die vind je hier: https://www.facebook.com/HetTaartenmeisje

10

handig

11

Ik heb de pvc pijp nu ook in gebruik. Dat ik daar niet eerder aandacht...
Op een stukje electriciteitsbuis heb ik wat relief geprobeerd. Eerst de buis wat ruw geschuurd, daarna met een lijmpistool er een kringelmotief opgelijmd. Werkte helaas maar voor 1x want afwassen gaat niet goed.

Dat gehaakte kleedje ga ik binnenkort uitproberen!
Bedankt allemaal voor weer wat nieuwe ideeen.

12

Je kunt ook foamstickers op de pvcbuis plakken, of reliefstickers (die zijn beter afwasbaar) voor nog geen euro bij de zeeman, action e.d. Ik werk ermee, goed stevig rollen en je hebt een mooie inprint!

Vleeswarenschaaltjes zijn ook ideaal, zit een mooi reliëf in.
Crisco kun je vervangen voor hard frituurvet, lekker je houten deegroller insmeren, blijft wat vettig en rolt daardoor prima uit.

hoop dat je er wat aan hebt.

Sukses

13

Ipv spuitzakken kan je  ook snoepzakken  gebruiken. Ik  heb er laatst bij de Makro  250 meegenomen voor  iets van 8 euro. Daar kan je wel even mee  vooruit!

14

ik weet niet of je dicht bij de duitse grens woont? zoja, dan is het heel verstandig om daar je bakspullen te halen! zo heb ik bij de duitse lidl 200gr marsepein voor 89 cent gehaald! op de verpakking staat dat als je de marsepein smeuiger wil hebben, je aan die 200g marsepein 100 gr poedersuiker moet toevoegen. ik heb zelf de marsepein nog niet uitgeprobeerd, maar het voelt heel soepel aan;) poedersuiker is daar 35 cent /250 gr dus ook veel goedkoper;) sowieso verkopen ze in duitse supermarkten veel meer bakspullen dan in nederland.

15

Idd is de duiste Lidl hele goedkoop met dingen ik haal daar ook altijd mijn poedersuiker vandaan en de meel...
een kilo meel kost daar maar 25 ct en 250 gr poedersuiker maar 35....
ik ben ook best zuinoig met dingen aanschaffen...
mss kan je zelfs dingen met vriendinnen delen ....zo hoef je niet alles aan te schaffen maar kan je lenen van elkaar!!!

16

Wel een heel interesant topic, ik wil het zelf als het even kan ook low-budget houden.
Maar wat ik me wel af vraag is in hoeverre het geschikt is voor voedsel. PVC-buizen enz. hebben een andere verwerking of afwerking enz dan materiaal wat echt voor eten bedoeld is.... hoef ik me daar helemaal niet druk over maken? k bedoel... je hebt het wel over eten...  :/
Maar misschien maak ik me er wel veel te druk om hoor... ben nog beginneling, en dan sta je nog voor veel dingen open...en dat heeft zij voor en nadelen.....

begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach...
want wie vrolijk is in de morgen, die lacht de hele dag!

17

Van die siliconen stempels voor stempelen zijn ook prima op een taart te gebruiken, voor stempelen of een indruk, maar natuurlijk moeten ze wel nieuw zijn, vaak hele leuke setjes te koop bij kruidvat voor een paar euro.
Ik heb ook ooit een patroon ingerold met een stuk draadeind van de bouwmarkt (metaal, eerst afwassen) het was over na onze verbouwing.
En ik heb metalen embossingstencils (van kaarten maken) die kun je netjes afwassen en dan op je taart gebruiken.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

18

mickeymama schreef:

Wel een heel interesant topic, ik wil het zelf als het even kan ook low-budget houden.
Maar wat ik me wel af vraag is in hoeverre het geschikt is voor voedsel. PVC-buizen enz. hebben een andere verwerking of afwerking enz dan materiaal wat echt voor eten bedoeld is.... hoef ik me daar helemaal niet druk over maken? k bedoel... je hebt het wel over eten...  :/
Maar misschien maak ik me er wel veel te druk om hoor... ben nog beginneling, en dan sta je nog voor veel dingen open...en dat heeft zij voor en nadelen.....

als je voor anderen op bestelling gaat werken kan je idd niet zomaar alles gebruiken. maar als het alleen voor "jezelf" is kan het prima.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

19

Mirjam5 schreef:
mickeymama schreef:

als je voor anderen op bestelling gaat werken kan je idd niet zomaar alles gebruiken. maar als het alleen voor "jezelf" is kan het prima.

Zelf ben ik maar 1 keer per jaar jarig, net als manlief, dochters en zoon...  ;)
Dus inderdaad daarom de vraag: kun je zomaar alles gebruiken....
omdat je inderdaad meestal bakt "voor anderen".

20

Ik heb veel aangeschaft bij winkels zoals xenos/ action/ wibra etc.
Vaak zijn dingen heel goedkoop.
Plungers bij action 3 voor 2.99 terwijl ze in de taartenwinkels 4.99 p.stuk kosten.
Verder gebruik ik idd een pvc buis maar heb ook de wilton roller ik doe een beetje en en.
Uitsteekvormpjes op de markt voor 1 euro een set, kost normaal gauw 6 a 10 euro etc.
Verder huis tuin en keukengerei doet wonderen haha.

Een leek op taart gebied maar hoop veel te leren hier !

21

Ik heb veel aangeschaft bij winkels zoals xenos/ action/ wibra etc.
Vaak zijn dingen heel goedkoop.
Plungers bij action 3 voor 2.99 terwijl ze in de taartenwinkels 4.99 p.stuk kosten.
Verder gebruik ik idd een pvc buis maar heb ook de wilton roller ik doe een beetje en en.
Uitsteekvormpjes op de markt voor 1 euro een set, kost normaal gauw 6 a 10 euro etc.
Verder huis tuin en keukengerei doet wonderen haha.

Een leek op taart gebied maar hoop veel te leren hier !

22

Mocht je van iemand een Sligro pasje kunnen lenen, daar is de fondant ook niet zo duur maar moet je het nog wel kleuren. Maar ook de gekleurde versie is goedkoper.
Veel uitstekers zijn via marktplaats ook veel goedkoper te krijgen, is dan wel mindere kwaliteit natuurlijk..
En regelmatig bij de AH leuke dingen, even afwachten tot ze afgeprijsd zijn, scheelt ook

Succes!

23

mickeymama schreef:
Mirjam5 schreef:

k bedoel... je hebt het

Zelf ben ik maar 1 keer per jaar jarig, net als manlief, dochters en zoon...  ;)

Voor anderen bakken kan dan nog altijd, maar da's natuurlijk niet hetzelfde als aan anderen verkopen ;)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

24

Adrienne schreef:
mickeymama schreef:
Mirjam5 schreef:

k bedoel... je hebt het

Voor anderen bakken kan dan nog altijd, maar da's natuurlijk niet hetzelfde als aan anderen verkopen ;)

Het begon met "voor anderen bakken" maar steeds meer verkopen ook... dus dan is het linksom of rechtsom toch voor anderen. En je gaat niet een scheiding maken in materialen: ik verkoop deze taart aan anderen, dus mag ik die en die materialen niet gebruiken. Of: ik maak het gewoon voor een ander, en dan mag het wel....
volgens mij gaat er dan in de beredenatie iets fout.... :/