1

Onderwerp: Stapeltaart 50 pers. Vulling en algemeen vraagje

Hoi allemaal,

Ik ben gevraagd een stapeltaart te maken voor 50 personen. Meestal vul ik mijn taarten met lemon curd en citroenkwark, maar wil nu toch ook wat variatie aanbrengen. Hebben jullie tips welke combinatie vulling lekker is voor zo'n taart, waarbij ik deze (het liefst) een nachtje buiten de koelkast kan bewaren?

Verder vroeg ik me af hoe jullie het aanpakken als je een taart maakt welke in de koelkast bewaard moet worden. Ik geef dan aan dat deze in de koelkast bewaard moet worden en dan 2-3 uur van tevoren uit de koelkast gehaald moet worden. Maar wat als de taart meerdere keren gegeten wordt? Dan steeds weer in de koelkast, of kan deze dan een dag daarbuiten bewaard worden (ivm zweten dan elke keer zodra die eruit gehaald wordt)?

En nu ik toch bezig ben: mag de combi lemon curd/citroenkwark nu wel of niet buiten de koelkast bewaard worden?

Alvast bedankt!!

2

Re: Stapeltaart 50 pers. Vulling en algemeen vraagje

Ik zou die citroenkwark niet buiten de koelkast bewaren, zelfde voor vullingen waar bijv slagroom in zit verwerkt (al maakt het bij ganache volgens mij weer niet uit omdat het verhit is geweest).
Behalve bij mezelf gebruik ik alleen vullingen die buiten de koelkast kunnen, dus weet verder niet precies hoe en wat en hoelang het erbuiten kan.

Ik vul zelf meestal met mbc met een smaakje (vanille, champagne) in 2 lagen en 1 laagje met jam (meestal framboos want die is wat frisser dan aarbeienjam)

Vullingen waar producten in gaan die uit de koelkast komen, zoals kwark en slagroom, horen gewoon in de koelkast. Dus ook je citroenkwark.

Verder hoeft een taart niet altijd te gaan zweten hoor, dit is vaak alleen bij warm en/of vochtig weer. 2-3 uur van te voren uit de koelkast kan ook helemaal niet met een koelkastvulling.

Wil je het op veilig spelen voor jezelf en voor de klant, neem dan een vulling die wel goed buiten de koelkast kan, zoals MBC met een smaakje. Er zijn ook nog wel andere vullingen die je buiten de koelkast kunt houden, deze kun je vinden bij recepten en dan vullen.

Alle vulling die koopt uit de koeling moet ook altijd weer in de koelkast!

Groetjes P@trici@