1

Onderwerp: kan ik de botermix bewaren

Goede morgen.

Ik ben voor het eerst een taart aan het maken.

De ceak is goed gelukt de vulling van bastonge koeken ook.
Nu wil ik een laag met kersenvlavulling doen.
Ik weet dat ik een bergje moet maken voor natte vulling met botermix.

Mijn vraag is kan ik de taart ook afsmeren met botermix en pas morgen gaan werken met de fondant.
Plakt hij dan nog wel of moet ik de ceak in de koeling zetten en morgen afsmeren koelen en dan versieren

Liefs Globje :o

2

Re: kan ik de botermix bewaren

Hey Globje,

Naar mijn weten is dat geen probleem.
Ik doe het ook heel vaak. Ik vind fondant altijd zo plakkerig worden als het lang in de koelkast ligt. Indien mogelijk doe ik fondant pas op de dag van ophalen.

Als je de taart goed afsmeerd met de botercreme en in de koelkast bewaard kan het de volgende dag met fondant bekleden.
Tip die ik op internet vond, nadat de botercreme hard, met een warm palletmes (ik doe het altijd in heet water en dan afdrogen) krijg je de botercreme mooi glad.

Veel succes

3

Bianca,

Super bedankt voor de zeer snelle reactie.
Dan kan ik hem nu zover afwerken. :thumb:

Een welgemeende dikke knufff van mij.

Liefs Globje  :thumb:

4

Je kunt beter niet afsmeren met de mix, daar zit water in en dat gaat niet goed samen met fondant/marsepein. Dat kan smelten en dat is natuurlijk zonde van je werk.
Beter is afsmeren met 1:1 botercreme. Dit kan je dan even laten staan in de koelkast en de volgende dag bekleden.

5

Als je afsmeert met meringue botercrem wordt die in de koeling lekker hard. Dan kun je die daarna inderdaad met een warm paletmes superglad maken.
Nadeel is wel dat die botercreme minder lang (week in de koelkast) houdbaar is als 1 op 1. veel mensen vinden de meringue botercrem ook lekkerder omdat ie niet zo erg naar boter smaakt maar dat is natuurlijk persoonlijk.

gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

6

Allemaal bedankt voor jullie reactie.

Er komt zoveel informatie op je af als je net begint oeffff.
Maar ik besteed dagelijks 1 uurtje aan het lezen wat jullie allemaal vermelden en hoop dat er een klein beetje blijft hangen.
(schrijf ook veel op) :s

Dus heb ik de taart 1 dag te vroeg bekleed.
En de verkeerde botermix gebruikt.
Ik zal hem nu zelf gaan maken 1 op 1 zoals jullie zeiden.
En ik las dat ik er eventueel ook 1 druppeltje lorann door kan doen
voor de smaak.

Hij ziet er voor de 1e x redelijk uit ik geef me het cijfer 5 hahaha.

Gr.Jeanny

7

Hallo dames,

kennelijk heb ik dan steeds mazzel. Ik bekleed mijn cake altijd een dag van tevoren met de FunCakes botercreme mix. Na het afsmeren in de koelkast en de volgende dag bekleed ik het pas met het fondant als het goed hard is.

Sorry Globje hoop niet dat je taart nu is verpest. :grr:

Heb zelf echt nog nooit problemen gehad. :Y

Gr,
Bianca