1

Onderwerp: Royal Icing vraagje

Ik wil binnenkort eens met RI gaan experimenteren. Met eiwitpoeder, poedersuiker en water, dus niet met de mix.
Ik heb al aardig wat rond gegoogled en menig youtube filmpje bekeken en dit heeft mij geleerd dat afhankelijk van wat je wilt doen er 3 verschillende consistenties zijn; opstaande pieken, vallende pieken en wegvloeien. Recepten kan ik ook legio vinden, maar dan loop ik spaak. Geen enkel recept beschrijft welke constentie je ermee krijgt of hoe je de verhouding aan moet passen om tot een van de andere twee consistenties te komen. Ik experimenteer er niet graag op los met als gevolg dat ik eindig met 10 keer zoveel RI als ik nodig heb dus ik wil graag meer weten voordat ik aan de slag ga.

Om mijn vraag even kort samen te vatten: welke consistentie krijg je met het recept hier op DLT en hoe moet ik die verhoudingen aanpassen om de andere consistenties te krijgen?

2

Re: Royal Icing vraagje

Met het recept hier krijg je stevige consistentie, of wel: opstaande pieken. Door druppelsgewijs water toe te voegen krijg je de andere consistenties. Beste is met de stevige te beginnen en te verdunnen wanneer nodig.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Zijn die verschillen maar zo minimaal dan dat je met  een paar druppeltjes water  een dunnere consistentie krijgt? Want ik zit er niet  op te wachten met veel meer RI te komen zitten dan ik nodig heb.

4

De verschilen zijn niet heel groot, om je een idee te geven (dit is wel voor de Funcakes Royal icing mix waarvan je al aangaf dat je die niet gaat kopen)
1 theelepel water (afgekoeld gekookt water) toevoegen voor medium consistentie
Of 2 theelepels water afgekoeld gekookt water toevoegen voor dunne consistentie.

Ik weet niet of je met de royal icing koekjes wilt decoreren?
Want mij leek de hoeveelheid van http://www.deleukstetaarten.nl/recept/24/Royal+Icing/ ook heel veel.
Maar dat valt hard mee.
Je maakt voor koekjes toch vaak verschillende kleurtjes aan en verschillende consistenties, dus ik denk niet dat je zo bang hoeft te zijn dat je veel overhoud.
Of anders is deze richtlijn misschien handig voor je, ik heb de info van http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=110555 :  zo'n 15 a 20 gram icing per koekje ( medium maat), behalve als er heel veel verschillende kleuren opgaan, dan toch wel het dubbele ( je kleurt altijd meer dan je nodig hebt, vandaar)

5

En dat is  voor  RI van scratch vergelijkbaar? En  met hoeveel begin je dan? Kan me voorstellen dat als je  een heel  klein beetje hebt je veel minder water toe moet voegen dan wanneer je veel maakt.
Ik heb nog nooit een pak mix in mijn handen gehad, dus geen flauw idee wat  daar als standaard hoeveelheid achterop staat.

Ik was idd van plan eerst eens koekjes te maken.  Je  zegt dat het recept ruim voldoende is, maar aan hoeveel koekjes moet ik dan ongeveer denken?

Dat topic staat ook veel info in, die had ik nog niet  gevonden. Thanks!

6

Ik ben zelf nog een groentje op dit vlak, misschien dat beter anderen kunnen reageren, maar hiermee help ik je hopelijk op weg:

Met RI van scratch bedoel je zelfgemaakte royal icing (met andere woorden: geen gekochte mix)?
Zoja, dan zou ik gewoon 1x de hoeveelheid van http://www.deleukstetaarten.nl/recept/24/Royal+Icing maken.

Ik denk niet dat je (heel veel)l zult overhouden,want
de dame van  lovintheoven.com/2008/12/day-4-no-fail-sugar-cookies.html haalt 50 koekjes uit haar deeg en ze heeft daarvoor deze hoeveelheden ingrediënten voor de royal cing gebruikt:
10 gram eiwitpoeder
60 ml koud water
3 bussen poedersuiker (in 1 bus zit 250 gram dus in totaal 750 gram)
(even ter vergelijking:
recept van het forum is:
10 gram eiwitpoeder
60 ml gekookt afgekoeld water
300-500 gr poedersuiker)
Ze heeft vast wel iets royal icing overgehouden, maar als ze veel te veel had aangemaakt dan neem ik aan dat ze dat er wel bij gezet had.

Ik weet het niet meer 100% zeker ,maar ik meen dat ik met 1x het recept van het forum  (300 gram poedersuiker genomen) 2 halfvolle snoepzakken (Makro) verdunde royal icing, en nog een half vla schaaltje met onverdunde royal icing had.
Dat is toch niet zo heel veel?
Wat ik hiermee wil zeggen: laat je niet afschrikken door de vrij grote hoeveelheid poedersuiker, in mijn ogen valt het wel mee hoeveel je dan aan royal icing krijgt.

Ik vermoed dat je ca. 50 kleine koekjes uit kunt steken en ca. 25 medium.

En, ik weet niet hoe je de r.i. gaat maken, maar als je een standmixer gebruikt, die kan niet altijd overweg met kleine hoeveelheden dus een klein beetje r.i. aanmaken lukt daarmee misschien niet goed...

Het hangt ook van jezelf af:
niet iedereen werkt hetzelfde:
sommigen werken liever met de 5 seconden regel en de andere met de 10 seconden regel. Dus niet iedereen gebruikt even dunne royal icing. En hoe dunner je het maakt, hoe meer royal icing je hebt
(zie voor uitleg van 10 seconden regel http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … d=153739).
Ook maakt het uit of je bijvoorbeeld maar 1 kleur gebruikt of meerdere kleuren.
Als je veel kleurtjes wilt gebruiken verbruik je meer royal icing lijkt me.

7

@Nokkie: Ik ben blij dat jij reageert, je hebt iig al meer ervaring dan ik en verder reageren er niet veel ;)
Ik bedoel idd het eenvoudige recept hier op DLT.

Ik weet dat er veel minder overblijft dan je verwacht wanneer je vocht aan poedersuiker toevoegt, en aangezien het ook je hoofdingredient is schrik ik niet meteen van de hoeveelheid poedersuiker. Ik heb alleen geen flauw idee wat ik kan met twee halve snoepzakken en nog een half puddingschaaltje RI. Ik heb nog nooit met RI gewerkt dus heb geen enkel vergelijkingsmateriaal. De termen 'veel' en 'weinig' zeggen mij dus niks in deze contex ;)

Maar ik heb er nu wel vertrouwen in om met een van de recepten hier van de site een lading koekjes te bakken en deze met RI te decoreren zonder met al teveel overschotten te blijven zitten. Ik denk dat ik het voor de eerste keer maar bij wit hou, eerst eens met het materiaal experimenten voordat ik me een hoop werk op de hals haal.

Mijn oorspronkelijke vraag is nu denk ik wel beantwoord. Wanneer ik het recept hier op de site maak krijg ik de dikste consistentie. Met kleine toevoegingen van water kan ik de dunnere consistenties krijgen. Het is dus niet zo dat ik twee keer zoveel RI krijg als ik hem ga verdunnen.

Bedankt ook voor de tip over de standmixer. Ik had al zo'n vermoeden dat kleine hoeveelheden waarschijnlijk niet gaan werken dus ik pak gewoon de handmixer voor deze oefening.

Ik zal zo thuis je links eens bekijken.

8

Ik hou als leidraad aan dat ik ongeveer 25 gram RI per koekje nodig heb, maar dan ga ik wel uit van 2 of 3 kleuren per koekje. Als je maar 1 kleur per koekje gebruikt heb je waarschijnlijk aan 15 a 20 gram wel genoeg. Maar het hangt natuurlijk ook van het maat koekje af ;)

Je ziet, er is geen pasklaar antwoord voor. Je kunt RI trouwens best een weekje bewaren, in een luchtdicht bakje in de koelkast :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>