1

Onderwerp: cupcakes mislukt (margarine)

Hellpppp!

Ik weet echt niet waar het mis gaat, maar ik heb nu twee keer margarine gebruikt omdat de papiertjes minder vet zijn. maar nu zijn ze toch echt mislukt.

Ze storten in tijdens het afkoelen en de onderkant van het bakpapiertje lijkt 'leeg' alsof de cupcakes omhoog zijn gekropen!

Het recept:
250g margarine
250g suiker
225g zelfrijzendbakmeel
25g cacoa
1 zakje vanille suiker
5 'M' eieren

Verder deed ik ze altijd met roomboter en ging alles wel goed, alleen dus heel vettig! Ik bak met een heteluchtoven (combi-oven) en bak ze 24 min op 180graden..

Iemand verstand van cupcakes met margarine? Ik wil namelijk mijn papiertjes niet zo vet als met roomboter. Ik gebruik de papiertjes van Patides, de gewone witte. Hier kan het niks mee te maken hebben toch?

Helppp!

2

Re: cupcakes mislukt (margarine)

Zelf gebruik ik gewone bakboter, maar veel minder!
Volgens mij heeft het gewoon met de hoeveelheid boter te maken of je cakes vettig zijn, niet of het roomboter of margarine is.

Voor 125g zelfrijzend bakmeel, gebruik ik maar 80g boter, en 100g suiker en 1 zakje vanillesuiker, en 2 eieren. Dus voor 250g zelfrijzend bakmeel, 160g boter en 200g suiker + 2 zakjes vanillesuiker en 4 eieren.

Misschien gewoon eens een ander recept gebruiken dus?

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

3

dat is wel een hele goeie inderdaad, misschien maar wat minder boter proberen. Normaal als ik het met roomboter doe, dan zijn ze wel super lekker alleen dus zo vettig helaas..

4

Misschien andere papiertjes proberen?

Deze hobby is geweldigggggg!!!!

5

Dat lost misschien het probleem van de vettigheid op, maar dus niet van het 'krimpen'.. dat is eigenlijk mijn grootste probleem

6

Hoe vul je je papiertjes? Recept is niks mis mee das gewoon cake..

7

wat voor margarine heb je gebruikt? Margarine ipv boter vanwege minder vet is nl onzin omdat margarine wettelijk bepaald evenveel vet moet bevatten als boter. Ik gok daarom dat je light hebt gebruikt ofwel halvarine. En dan heb je idd minder vet maar is ineens ook je recept heel anders. Ipv vet zit in halvarine nl meer water en bindmiddel. Dusss......

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

Ja precies, dit recept gaat ook gewoon goed in wat grotere bakvormen! Maar nee ik heb echt margarine gebruikt, dat verschil heb ik goed op gelet.

Maar ik zal het is proberen met minder boter, wie weet dat dit helpt!

9

oh en ik vul de papiertjes met 2 eetlepels zodat ik precies de hoeveelheid gelijk kan krijgen. Ik schuif zachtjes met 1 lepel de mix van de andere en laat dit langzaam in het vormpje lopen. daarna duw ik met een thee lepetje het zacht in alle hoekjes zodat het goed in het vormpje zit.

Hoop dat het duidelijk genoeg is haha

10

Je kan beter met een spuitzak vullen dan blijft t beter onderin zitten

11

Heb je misschien te lang geklopt met het toevoegen van de eieren?
Dan komt er nl. teveel lucht in je deeg, en krijg je een luchtkamertje onderin en krimpt je cupcake.

Misschien help het ook om even een zware snijplank (met bakpapier ertussen voor het plakken) op de vorm met cupcakes te leggen als je ze uit de oven haalt. Niet te lang: 5 minuten of zo.

Zelf heb ik het beste resultaat met Blue Band margarine. Pas Gouda's Glorie gebruikt, maar toen bleven de cc erg laag en vast.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!

12

Zelf gebruik ik nooit zelfrijzend bakmeel. Dat maakt het namelijk ook luchtig.
Ik gebruik gewoon bloem.
Ik laat de margarine (blueband) altijd zalvig draaien totdat hij wit wordt.
Dan suiker erbij en daarna 1 voor 1 de eieren.
EN daarna bloem, heel even kloppen en klaar!
40 gram in een caise als ik ze tot aan het randje wil hebben.
Caise is een muffinbakvorm zetten
Ik doe ze 18 minuten op 175 graden in de heteluchtoven.
Gaat nooit fout :-)

Succes!

Gr. Eveline

13

Ik gebruik Planta, maar ipv 50 g per ei, maar 35 g per ei. Staat er op de margarine die je gebruikt dat die ook voor bakken is?
Verder gebruik ik 50 g zelfrijzend bakmeel per ei, dus ietsje meer dan jij.

14

Jolanda heeft een heeeeeel goede how to gemaakt over cupcakes.
Misschien helpt die je?
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=167994
Succes met de volgende keer.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties