1

Onderwerp: hoe bak ik een vierkante taart van 25cm

Kan iemand met helpen heb problemen met het bakken van de vierkante taart van 25 cm.
Hij word droog en er zitten harde gele stukjes in de taart vooral in het midden word hij hard.
Ik bak hem meestal op 165 gr en dan later zet ik hem lager.
Maar nu lees ik overal dat je laag moet beginnen. Maar dan is de oven toch niet gelijk op temp als je hem hoger zet of maakt dat niet uit.
Ik hoor graag tips want het is een taart die ik veel mag maken.
Alvast bedankt

2 Laatst bewerkt door Annette52 (04-11-2011 23:57)

Re: hoe bak ik een vierkante taart van 25cm

Hoi,
Je mag eerst vertellen of je een hetelucht oven of een gewone hebt.

Verwarm de oven voor 15 minuten op 145 graden.

Als je een hete lucht oven hebt moet je de oven eerst op 145 graden zetten de eerste 25 minuten om te bakken.
Dan de laatste 25 minuten op 150 graden zetten.
Je begint altijd laag want dan kan het deeg rijzen.
Als het genoeg gerezen is kan hij afbakken, daarom laag beginnen.
Tussentijds de oven niet openen.
Plaats de taart zodanig dat hij in het midden van de oven staat en goed in de richting van de ovendeur dus niet achterin.
Voor een goede circulatie van de lucht/warmte.
Als je de taart nakijkt of hij gaar is de laatste minuten dan in het midden met een ijzeren pen prikken. Als er niks meer aankleeft is hij goed.
Laat hem buiten de oven nog een paar minuten staan en haal dan de vorm eraf en zet hem op een taart rooster.
Met een gewone oven moet je iets heter gaan, begin op 160 en dan op 170 graden. De rest is hetzelfde.
Als je een oven thermometer hebt kijk dan eens na of de temperatuur klopt met hetgeen hij aangeeft, want dat is bij iedere oven weer anders.
Ik heb vanmiddag een vierkante van 28 cm gebakken en hij is prima.
Dus ik hoop dat je hier wat aan hebt,succes!

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

3

Ik bak nooit oplopend en harde gele stukjes duiden op slecht mixen...

4 Laatst bewerkt door Annette52 (05-11-2011 10:19)

Dat ben ik niet met je eens!
De gele stukjes komen vaak omdat het nog niet gaar is en dan zetten de meesten de oven wat hoger, dan gaat het deel wat niet gaar is snel garen en niet meer rijzen en wordt hard.
Ook kan het zijn door het nakijken van de gaarheid door te prikken dan kun je ook gele stukjes krijgen als je te vroeg bent.
En iedere oven werkt anders dus denk ik dat je nooit èèn oplossing hebt maar dat ieder zijn eigen oplossing mag zoeken.
Het is dus slechts een handreiking!
Succes

5

Annette, ik bak meestal in de gewone oven. Maar ga het nu denk een keer op de hete lucht stand proberen.

Ik mix trouwens 8 min op de hoogste stand en dan nog 2 min laag.
Volgens mij is dat voldoende ik lees overal dat het zolang moet.
Maar de baktips ga ik proberen mag volgend week weer een vierkante leveren ben benieuwd of het eindelijk goed gaat.
Bedankt

6

Het mixen mankeert ook niks aan hoor!
Het is wat ik schreef dat heb ik in het begin ook gehad.
En velen met mij. :Y
Nogmaals succes, laat je nog weten of het is gelukt,hier?
Dan houd ik dit item ff in de gaten.

7

Is goed ik laat je weten of het is gelukt.

8

Ik bak altijd op 150 gr. hete lucht en verhoog niet.
Wel gebruik ik de Wilton bake even strips, die zijn werkelijk ideaal bij vierkante biscuits  :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

9

Nou ik heb er nu 2 gebakken.
De eerste was volgens mij goed en nu de 2e die blijft in het midden onderin iets hard voelt hij aan.
Moet ik hem dan toch nog iets langer in de oven laten ik heb precies gedaan wat je schreef. De gele stukjes erin zijn wel weg.
Ben blij dat ik nu een paar ronde taarten mag maken die gaan echt veel beter in de oven.
Ik hoor het graag van je. Gr klazina

10

een ronde taart bakken en dan vierkant snijden , ook een oplossing

11

Hoi Klazina,
Is de taart in het midden nog hard geworden of is het uiteindelijk gelukt?
Dat het in het midden hard word zou kunnen duiden, dat de taart daar niet omhoog komt.
Dan moet je toch echt eens gaan kijken of je oven een constante temperatuur houdt.
Dit kun je met een oventhermometer nazien.
Of heb je deze twee taarten achter elkaar in de oven gebakken die dus al warm is.
Dan kan het ook dat de oven te heet wordt.
Of juist erg is afgekoeld als je de oven deur open had na het uithalen van je eerste taart.
Je ziet dat het niet zo eenvoudig kan zijn. Sorry dat ik je niet echt kan helpen hiermee maar het is echt afhankelijk van de temperaturen in je oven.
Blijf wat proberen dat heb ik ook gedaan en ja het zal een paar proef taarten kosten maar dan weet je op een goed moment wat je kunt verwachten van je oven.
Nogmaals succes, hoop dat het je lukt!

12

gele stukjes duiden bij mij op slechte mix. Ik gebruik altijd de funcakes mix of van lies cakeshop en die doen het perfect. Laatst een verpakking van een andere webwinkel, zelfde werkwijze gevolgd en keer op keer komt er een soort van grote eierkoek met stukjes uit de oven, niet te eten. Misschien ligt het dus aan de mix?

13

Heb er net weer 1 gebakken en die nu toch ff langer erin gezet want hij voelde in de midden weer hard met de prikker.
Ik denk dat ik voorlopig gewoon geen vierkante taarten meer ga bakken. Dan hebben ze maar pech en bestellen maar een ronde.
Word er niet goed van die van gisteren heb ik maar voor ons zelf versiert en de jongens hier vinden hem wel lekker.
Maar heb nu een nieuwe gebakken voor de klant die vond de vorige vierkante wat droog dus best een kritische klant.

In ieder geval iedereen bedankt voor het mee denken denk ook dat het een beetje aan de combi ligt daar moet ik ook nog mee leren omgaan.
Ik heb hem nu op 145 gr 25 min gebakken en  toen opgevoerd naar 150 gr en daar staat hij nu 30 min in hoop dat het lukt. Anders moet ik hem toch maken want heb geen tijd meer voor een nieuwe.

14

oja valy ik gebruik ook de mix van funcakes en met de ronde taarten geen probleem alleen de vierkante van 25cm is een probleem
Ben blij dat ik voorlopig alleen nog bestellingen heb staan voor ronde taarten