Onderwerp: Wederom weer wat vraagjes van een beginneling!

Nadat ik gister mijn 2de taart heb gebakken. (vorige jaar 1x een workshop gevolgd) zit ik toch met een aantal vraagjes. Misschien kunnen jullie mij hierbij helpen?

Ik heb een recept voor botercreme van funcakes namelijk:
100 gram mix
100 gram gezeefde poedersuiker
200 ml. water
250 gram boter
Voor hoeveel taarten is dit? Ik houdt elke x zoveel over!
Ik smeer zowel de taart ermee af, als een laagje vulling, maar toch houdt ik dan behoorlijk wat over...

Ik heb gister suikerparels met een penseel met een beetje water op mijn taart (met fondant) geplakt. Dit werkte uitstekend. Maar is dit wel de juiste manier? Overigs deed ik het water op de taart, dan ging het goed. Deed ik het water rechtstreeks op de suikerparels, werden die helemaal kaal! (raar!!!)

Ik heb als tip meegekregen dat je 450 gram fondant nodig heb voor 1 taart te bekleden, maar bij allebei de taarten heb ik flink wat overgehouden. Ik had zelfs bij de laatste 100 gram over! Zijn er mensen die het ook met minder doen?

Dan nog de laatste vraag, de 1ste x had ik fondant van funcakes, en nu had ik fondant gehaald bij de sligro, deze smaakte veel lekkerder en en het was met eten veel makkelijker, het leek stugger van vorm. Alleen bij het bekleden vertoonde het iets scheurtjes, het leek te splijten. Komt dit door het kwaliteit? Of het ik iets verkeerd gedaan?

Alvast bedankt voor jullie reactie's. Groetjes Jessica.

2 Laatst bewerkt door Thamar (06-11-2011 17:15)

Re: Wederom weer wat vraagjes van een beginneling!

Ik kan niet al je vragen beantwoorden, maar in elk geval wel de vraag over het plakken met water. Ik zelf zou dat nooit doen op fondant. Fondant smelt namelijk als het in contact komt met water of ander vocht.
En die suikerparels zijn in ook niet bestand tegen water, dan gaat het mooie kleur laagje er inderdaad vanaf. Wat ik als oplossing zou doen is ze de volgende keer met eetbare lijm vast te plakken. Of wat ik ook wel eens doe als ik het niet mooi vind om ze er op te plakken dan deukje ik de marsepein/fondant en leg hem daarin. Zie je niets van!

En de hoeveelheid fondant/marsepein hangt natuurlijk af van de grootte van je taart. Of misschien rol je hem wel heel dun uit, omdat je zoveel over houdt.
Succes verder!

3

Kleine tip: zorg voor een duidelijke topic-titel..........ik weet dat veel forumleden alleen titels scannen en als die ze aanspreekt, ze gaan lezen en antwoorden geven.

Zou je via het knopje melden onderaan je bericht willen laten wel hoe je de titel zou willen hebben?

het gewicht als richtlijn per taart is berekend op wat overhouden...
het is namelijk makkelijker bekleden als je ruim hebt, dan dat je echt op de mm moet proberen het precies pas te krijgen. ;)

fondant van de sligro scheurt bij mij nooit, dus misschien iets beter doorkneden, of iets minder dun uitrollen.

I never met a calorie I didn't like....

5

Het recept voor de botercreme kan je prima halveren dan heb je niet zoveel doe ik ook wel eens als ik denk dat het anders te veel is ;)

walking on buttercreamclouds .....

6

Ik maak altijd dezelfde hoeveelheid BC, dat wat ik overhoud (zonder kruimels) stop ik in de vriezer voor de volgende taart. De creme is met een paar uur ontdooid.

What doesn't kill you, makes you stronger

Thamar schreef:

Ik kan niet al je vragen beantwoorden, maar in elk geval wel de vraag over het plakken met water. Ik zelf zou dat nooit doen op fondant. Fondant smelt namelijk als het in contact komt met water of ander vocht.
En die suikerparels zijn in ook niet bestand tegen water, dan gaat het mooie kleur laagje er inderdaad vanaf. Wat ik als oplossing zou doen is ze de volgende keer met eetbare lijm vast te plakken. Of wat ik ook wel eens doe als ik het niet mooi vind om ze er op te plakken dan deukje ik de marsepein/fondant en leg hem daarin. Zie je niets van!

En de hoeveelheid fondant/marsepein hangt natuurlijk af van de grootte van je taart. Of misschien rol je hem wel heel dun uit, omdat je zoveel over houdt.
Succes verder!

Bedankt, ik had hier ergens gelezen dat ik water moest gebruiken dus vandaar. Op zich is tot nu toe de fondant niet gesmolten, maar goed, voor een volgende x ga ik zeker gewoon "lijm" gebruiken.

Karin09 schreef:

Kleine tip: zorg voor een duidelijke topic-titel..........ik weet dat veel forumleden alleen titels scannen en als die ze aanspreekt, ze gaan lezen en antwoorden geven.

Zou je via het knopje melden onderaan je bericht willen laten wel hoe je de titel zou willen hebben?

Sorry, maar wist niet zo goed, wat voor steek woorden ik moest gebruiken, zal de volgende x er op letten!  :o

taartenprinsesje schreef:

het gewicht als richtlijn per taart is berekend op wat overhouden...
het is namelijk makkelijker bekleden als je ruim hebt, dan dat je echt op de mm moet proberen het precies pas te krijgen. ;)

fondant van de sligro scheurt bij mij nooit, dus misschien iets beter doorkneden, of iets minder dun uitrollen.

Dat inderdaad al zoiets, maar toch was ik gister eigenwijs  ;)  en heb ik het met minder geprobeerd, en dat ging prima. Kennelijk bekleed ik hem erg dun!

Echte scheuren bedoelde ik ook niet echt, kleine scheurtjes, gister ging het al beter, dus inderdaad misschien niet goed door gekneed om te dun uitgerold.

Bedankt!

Sprinklez schreef:

Het recept voor de botercreme kan je prima halveren dan heb je niet zoveel doe ik ook wel eens als ik denk dat het anders te veel is ;)

Kwam er gister met taart nummer 3 al achter dat ik met dat recept voor 2 taarten genoeg botercreme hebt! Bedankt.

Jeje schreef:

Ik maak altijd dezelfde hoeveelheid BC, dat wat ik overhoud (zonder kruimels) stop ik in de vriezer voor de volgende taart. De creme is met een paar uur ontdooid.

Bedankt!