precyll schreef:er is mij vertelt dat als je de eiwitten met kristalsuiker au bain marie roert de juiste temp is bereikt als de suiker volledig is gesmolten en heb je dus geen thermometer nodig. op het moment dat de suiker is gesmolten ben je al over de salmonella dodende temp heen
Dit wordt inderdaad wel beweerd maar als ik het met mijn thermometer erbij doe is de suiker al bij ongeveer 55 graden opgelost en dat is net kantje boord voor de salmonella.
Het maakt dus wel uit wat voor suiker je gebruikt.
Grove kristal suiker (Bas v d H 1,5 kilopak) gaat het helemaal niet goed mee. Het eiwit koekt dan aan voordat het opgelost is.
Gewone kristal suiker van "Van Gilse" gaat net goed, temp tegen 60 graden als het opgelost is.
Fijne kristal suiker van "Van Gilse" is al bij 55 graden opgelost. Wat mij betreft te kritisch voor de salmonella.
De korrelgrootte is dus blijkbaar ook van invloed op de eidtemperatuur als je opgelost als ijkpunt neemt.
Wellicht maakt het ook nog uit hoe driftig je klopt met de garde.
En even voor de goede orde, heet water kookt net niet en raakt de onderkant van de RVS kom ook niet.
Ik zou voor de zekerheid toch een thermometer erbij houden als je salmonella wilt uitsluiten. Of standaard nog min 3 minuten doorverwarmen nadat de suiker opgelost is.
Gr, John.
Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.