26

Re: weeeer mbc mislukt... krijg er een punthoofd van.

@ Kiruiv, die stukjes eiwit krijg je al je te kort van te voren het water erbij doet. Ik heb het ook wel eens gehad. Het poeder heeft toch wel een uurtje of 8 nodig om goed op te lossen.

Eerst poeder door zeef, dan water erop. ff roeren, Gaat het dus lekker klonteren, maar dan gewoon laten staan. Na een paar uur nog eens roeren enz. Op het eind zijn er geen klontjes meer, wel soms wat vlokjes die aan de bovenkant drijven. Deze zijn niet hard ofzo en vlinterdun, dus dan kan je beginnen met je eiwitten.

27

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Ik heb geen banketbakkersbloed hoor, maar mijn grootvader was wel banketbakker in de jaren '20. Ik gebruik wel een aantal recepten van hem :)
Mijn vader is doctor in de chemie, en van zijn kennis maak ik ook regelmatig gebruik :)

Ah, doctor in de chemie of banketbakker, gezien dit draadje.. ik zie weinig verschil.  ;) Zeker met mijn suikertermometer in de weer  mis ik alleen nog de zuurkast en voel me weer terug op de middelbare school scheikundeles.. 

Kaatjuh: 8 uur om goed te mengen. :| dat is echt lang! Plan jij het zo dat je altijd het eiwit flink lang van te voren mengt?

28

Mijn 4e poging;
Hoera het gaat al beter!
Wat ik anders deed is vantevoren nog de kom extra schoonmaken met wat citroensap, en last but not least; mijn nieuwe keukenmachine!! :Y  Ben zo blij.. :D . Herman heet íe. (is het merk van de blokker).. kan niet meer zonder Herman.

Alle tips opgevolgd van hier en ineens lukte het heel goed om de suiker te laten oplossen. Er koekte niks aan. Sterker nog, ik kon de temperatuur ineens hoger laten komen dan 60 graden. Ik ben door gegaan tot 72, zoals Suikertaartje-Suus zei. Weet niet of dat de truc was, maar daarna kon ik de meringue heel mooi stijf kloppen. Tot dan toe zag hij er perfect uit. Ben gestopt met kloppen vanaf het moment dat ik hem er zo mooi vond uit zien. Had ik door moeten gaan?
Maar toen , toen voegde ik de boter toe, was van die zachte grasboter. En vervolgens zakte de hele structuur in. Werd ineens weer een dikte als van yoghurt. Nog een paar minuten door kloppen gaf wel iets verbetering, maar hij bleef nog zo goed als vloeibaar. Daarna in de koelkast, toen werd hij wel gewoon echt stijf, maar eenmaal weer in het verwerkproces en hij smelt weer heel snel terug naar (bijna) vloeibaar.
Dit kan nog beter volgens mij. De Meringue met de boter nóg langer laten kloppen? 10 minuten of meer? Of de meringue zonder boter langer door kloppen, ook al is hij al stijf? Of andere stevigere boter gebruiken? Of meer boter? Ik had nu 1:2:2.

Ik geef mezelf nu een 6.5
Zolang er vooruitgang in zit ga ik door. En lekker is íe nu zoiezo al.

29

inderdaad, nog langer laten kloppen met de boter. Dan zie je het langzaam dikker worden.

groetjes Anneliek

30

Als ie al niet meer schift verdien je al minimaal een 8  :thumb:

Soms moet je je gevoel volgen maar bij MBC beter van niet.
Houd de tijden en werkwijze aan zoals in het recept en in het filmpje. Dan zal het ooit nog wel eens een 10 worden.

Misschien dat de soort en de hoeveelheid boter nog wat uitmaakt voor de dikte.
Zelf de versheid van de eieren is van invloed op het eiwit schuim.
Weet ik ook pas sinds een aflevering van The Great British Bakeoff.

Mooi dat je een Herman in huis hebt gehaald. En, maakt ie nog een beetje herrie in de keuken?  :lol:  Veel plezier met Herman.

Ik heb ondertussen begrepen dat de Kennie K-Mix relatief stil zou zijn en de klopper hoogte afstelbaar zodat ie dan beter onderin de kom komt.  Wordt dus nog spannend welke ik ga kiezen.

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

31

Ik mix mijn eiwit/suikermengsel ongeveer 7-8 minuten. Dan de boter er in delen bijdoen. Dan nog een minuut of 10. De MBC is dan iets zachter dan smeerboter maar na een uurtje (buiten de koelkast) wordt deze iets harder. Zelf gebruik ik nooit grasboter omdat deze veel zachter is dan de gewone roomboter, vind ik.

32

Ga ik nog langer doorkloppen!

Herman, inderdaad, wat maakt die een herrie in de keuken! Had ik natuurlijk kunnen weten.. :D

Geen idee of Kennie wat stiller is? Ik zou er wel een paar tientjes voor over hebben gehad om hem wat rustiger aan te laten doen, maar ben bang dat het prijsverschil nog veel groter is...

33

@ mieperdepiep

Sorry was topic ff uit het oog verloren, maar zet idd de eiwit ruim van te voren klaar. Heb zelf een keertje de mbc laten mislukken door te snel aan de slag te gaan, dat dus nooit meer. Maar vind het wel irritant dat ik zo ver van te voren de eiwit al klaar moet zetten...

34

Ik zit dit topic helemaal door te lezen en heb toch nog even een reactie  hierop.
Je kom mag niet het water raken, misschien komt het daar wel door dat je suiker onderin vastkoekt?

groetjes Hanneke

35

Ik zou zeggen: haal de botercreme uit de webshop.
Hier hoef je alleen poedersuiker, water en boter aan toe te voegen.

Mislukt nooit garantie en supppper lekker!

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl

36

Is de grasboter niet het probleem? Kan me herinneren dat hier iets over geschreven is, maar weet niet of dat nou negatief of positief was?

37

Biggeltaart schreef:

Is de grasboter niet het probleem? Kan me herinneren dat hier iets over geschreven is, maar weet niet of dat nou negatief of positief was?

Heb net de zoekfunctie gebruikt voor grasboter en zie in ieder geval al 1 iemand die bij MBC precies hetzelfde probleem heeft, die die anders nooit heeft.. Zou dus inderdaad goed daaraan kunnen liggen.
(geeft weer hoop dat het niet aan mij ligt!

IngeW; nee, uit een pakje, Ik houd gewoon niet zo van pakjes. Mij teveel toevoegingen, ik proef het altijd als iets gewoon puur natuur is, veel lekkerder. (maar mén, soms véél moeilijker..)

38

Zul je zien dat het met andere boter zo lukt!

39 Laatst bewerkt door JPS (14-11-2011 09:26)

Bij mij ging de botercreme met moccasmaak gisteren ook schiften.
Op zich niet zo erg maar wel als dat zoals bij mij gebeurd bij het afsmeren.
Probeerde de schiftende creme er weer af te schrapen maar toen kwamen er weer kruimels mee dus heb het maar wegeggooid.

Nu dus te weinig over om toefjes te spuiten, balen zeg.
Geen tijd over om nieuwe te maken, had gehoopt het taartje mee te nemen voor jarige nicht als verrasing, helaas.
Vandaag maar afmaken en zelf opeten.

Het begint er nu wel op te lijken dat de mocca meringue botercreme bij mij eerder schift dan gewone. Misschien dat het met mocca smaakstof beter gaat.

Soms zit het mee en soms zit het tegen.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

40

Nog een keer geprobeerd. En....  :cool: ... gelukt!

Ik wilde helemaal geen taartje maken, dus ook niet gedaan, maar wilde zo graag goede MBC kunnen maken, dus nu gewoon geprobeerd voor de lol. En dus gelukt. Nu gewone roomboter van AH gebruikt en daarnaast nog extra lang doorgeklopt. Het resultaat: een heerlijk stevige, doch luchtige én zalig smakende MBC!! Een lepel kan er rechtop in blijven staan, maar toch proeft hij niet zo zwaar als botercreme. Perfect dus. Ben heel blij.  :Y
Iedereen bedankt voor het meedenken!

41

er is mij vertelt dat als je de eiwitten met kristalsuiker au bain marie roert de juiste temp is bereikt als de suiker volledig is gesmolten en heb je dus geen thermometer nodig. op het moment dat de suiker is gesmolten ben je al over de salmonella dodende temp heen

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

42

precyll schreef:

er is mij vertelt dat als je de eiwitten met kristalsuiker au bain marie roert de juiste temp is bereikt als de suiker volledig is gesmolten en heb je dus geen thermometer nodig. op het moment dat de suiker is gesmolten ben je al over de salmonella dodende temp heen

Dit wordt inderdaad wel beweerd maar als ik het met mijn thermometer erbij doe is de suiker al bij ongeveer 55 graden opgelost en dat is net kantje boord voor de salmonella.
Het maakt dus wel uit wat voor suiker je gebruikt.

Grove kristal suiker (Bas v d H 1,5 kilopak) gaat het helemaal niet goed mee. Het eiwit koekt dan aan voordat het opgelost is.
Gewone kristal suiker van "Van Gilse" gaat net goed, temp tegen 60 graden als het opgelost is.
Fijne kristal suiker van "Van Gilse" is al bij 55 graden opgelost. Wat mij betreft te kritisch voor de salmonella.

De korrelgrootte is dus blijkbaar ook van invloed op de eidtemperatuur als je opgelost als ijkpunt neemt.
Wellicht maakt het ook nog uit hoe driftig je klopt met de garde.
En even voor de goede orde, heet water kookt net niet en raakt de onderkant van de RVS kom ook niet.

Ik zou voor de zekerheid toch een thermometer erbij houden als je salmonella wilt uitsluiten. Of standaard nog min 3 minuten doorverwarmen nadat de suiker opgelost is.

Gr, John.

43

bedankt John!

Geen risico's met salmonella aangezien er ook hier zwangeren, kleine kinderen of zwakke mensen van eten.

Voor gezonde, sterke mensen kan salmonella geen kwaad, je wordt er alleen goed ziek van (maar ook van het noro-virus wat hier weer volop heerst :( ) maar igg geen risico's nemen....

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

44

Het lukte mij nu goed om, al roerend met een siliconen spatel, de eiwitten tot 72 graden te verhitten. Duurt wel even voordat je deze temperatuur bereikt. Je moet dan alleen wel een suikerthermometer aanschaffen. (en o.k. even oefenen dus, zoals je leest in mijn draadje) , maar dan heb je én een vers huisgemaakt product én geen mogelijkheid meer tot salmonella.
Maar verhitten vanaf 55 graden is al goed genoeg. Je ziet vanzelf of dan je suiker is opgelost, anders ga je nog even door.

Ik zou het zelf niet durven zonder suikerthermometer om aan anderen dan mijn eigen familie verse eiwitten te serveren, maar in principe ligt de temperatuur van het oplossen van de suiker boven dat van het salmonellakillingpoint.

45

:think: ik heb met m'n thermometer gemeten; eiwit was boven de 72graden.
Toen eiwit ruim 10 min geklopt tot pieken; biologische roomboter van AH erbij. Werd eerst dun vloeibaar :s  en nu na dik 10min kloppen lijkt het alsnog te schiften? :think: 
Wordt een beetje roffelig om te zien :think:
Smaakt wel errug zoet vind ik, maar goed da's persoonlijk natuurlijk

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Heb je de eiwitten helemaal koud laten worden? Dat kan soms verraderlijk lang duren en als je eiwitten te warm zijn smelt je boter wat ook weer voor schiften kan zorgen.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

47 Laatst bewerkt door Carien (25-01-2012 11:54)

:D  :)  nu is het goed :Y
Nog een paar minuutjes verder mixen dus en is het helemaal mooi glad :Y
Heb er een paar lepels net gemaakte Lemon curd doorgedaan en nu is het echt  :9  :Y

Suuz, dank, maar was idd al helemaal afgekoeld (heb een nep-Kennie/KA, moet ik sowieso langer in kloppen ;) )

Dan was het niet geschift maar geklonterd denk ik. Als het gaat schiften splitst het vocht zich van het vet.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

49

:Y weet ik, maar daar leek het effies op  :s
(okéoké, ik schoot ietwat te snel in de stress :o  ;) )

50

Nou, inmiddels allemaal al weer gelukt hoor ik, Carien. Super!!
Ik heb de MBC al wel ruim wat keren gemaakt sinds de start van dit draadje en gaat nu elke keer goed. (nu lieg ik  :o , laats nog 1 keer mislukt toen ik in de haast veel te kort had geklopt) Wat vaak gebeurt is dat wanneer je de roomboter erbij doet er eerst een soort soep ontstaat. Niet in paniek raken  :D , maar gewoon door gaan, vaak gaat hij daarna ook nog door een klonterstadium, ( opnieuw; blijf cool  :cool: ) om pas na nog weer wat minuten tot een zijdezacht en luchtig MBC te eindigen.
Ik vermoed dat het aan het type roomboter en vooral ook de temperatuur ligt of dit wel of niet gebeurd. Je kunt altijd nog de kom een tijdje tussendoor in de koelkast zetten, mocht de boter (zeker die biologische van de AH want die is al heel zacht van zichzelf) een te zacht mengsel geven.