1

Onderwerp: Fondant of marsepein?

Ik zoek en zoek maar op het forum maar ik kan er niks over vinden!
Wat zijn de verschillen tussen fondant en marsepein met bewerkingen? Wat scheurt sneller? welke is mooier kwa kleur? Welke is het makkelijkst om te beginnen? ect. ect. ect.

Ik heb namelijk geen idee waar ik mee zal beginnen. Welke ervaringen hebben jullie met beide? Wat gebruiken jullie zelf?

Ik ben benieuwd!

Groetjes, Lore

2

Re: Fondant of marsepein?

Mijn ervaring is dat werken met alleen marsepein om te bekleden snel scheurt. Wanneer je marsepein met fondant mengt heb je wel de lekkere marsepein smaak, maar ook de voordelen van de fondant die ik persoonlijk graag gebruik omdat het niet snel scheurt. Fondant vind ik mooier te kleuren, marsepein is wat korreliger en kleurt minder mooi, maar de marse/fond combi werkt daar ook weer goed in.

Groetjes Gerrie

3

Ben zelf begonnen met fondant, maar marsepein wat ik nu gebruik is lekkerder. Gebruik Zeelandia marsepein is heel goed mee te werken en als je op een mat uitrolt deze omdraait en op de taart legt is deze eenvoudig te bekleden

Taart groetjes Ellen

4

Ik werk liever met Fondant.....Ik vind het gemakkelijker om mee te werken en de kleuren vind ik ook mooier. Ik vind de smaak ook lekkerder. Heb niks met de smaak van marsepein.
Je kunt idd ook een mix gebruiken en meng je fondant door de marsepein. Heb ik zelf nog nooit geprobeerd.

Suc6 met kiezen

5

Ik vind fondant makkelijker glad uit te rollen en op te tillen, en het kneed wat makkelijker door. Voor het bekleden is dat iets makkelijker. Maar marsepein vind ik mooier/dieper kleuren. En het is een stuk vergevingsgezinder: áls je ergens een scheurtje hebt kun je dat veel makkelijker repareren. Het is inderdaad wel wat korreliger van structuur, dus als je een hele gladde taart wilt zou ik voor fondant kiezen.

Een heel groot voordeel van marsepein (vind ik zelf dan) is dat het van zichzelf al lekker plakt. Je hoeft dus bij het opplakken van decoraties niet met water of eetbare lijm te gaan knoeien. Gewoon erop drukken, klaar. Pareltjes blijven er ook vanzelf aan hangen. Voor mezelf maakt het niet zo heel veel uit, ik kan best netjes lijmen met een kwastje met water. Maar als ik hier met de kids cupcakes ga versieren pak ik enkel alleen al om die reden altijd marsepein.