1 Laatst bewerkt door mieperdepiep (03-12-2011 13:38)

Onderwerp: Lekkere sinterklaasvulling tip

Ik at dit weekend zo'n heerlijke sinterklaasvlaai en zag dat wij deze smaken goed kunnen gebruiken voor een Sinterklaasversie van onze taarten. Hier komt ie:
- 1e laag heel dun laagje spijs (spijs losgemaakt met  water of banketbakkersroom om te kunnen smeren)
- daar overheen banketbakkersroom met daar doorheen stukjes mandarijn (uit blikje),
- 2e laag met BC of MBC met speculaaskruiden (koekkruiden). Je kunt er ook schuddebuikjes, stukjes pepernoot/speculaas doorheen gooien.

Mjam mjam! :9

2

Re: Lekkere sinterklaasvulling tip

:9 da's een goeje :Y  dank voor het delen :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Speculoos is ook erg lekker

Taart groetjes Ellen

4

Genoteerd! Ik weet wat er in mijn pietenboltaartje gaat komen :Y  :9

Volledig nieuw in Taarten en CC land, dus wijs mij de weg.........

Leuk Bieteltje, en met dat lieve pietje van jou er bovenop, wordt dat vast een echte pietentaart!

Heb nog steeds geen tijd gehad om te oefenen op pietjes...

6

Op de site van Bakkertje B. lees ik een vlaai gevuld met:

- laagje banketbakkersroom onder
- laagje kaneelbavorois met kruidnoten en poedersuiker

Mjammie, lijkt me lekker. Ik denk dat ik hem hier maar mee ga vullen.

Cinintaart schreef:

Op de site van Bakkertje B. lees ik een vlaai gevuld met:

- laagje banketbakkersroom onder
- laagje kaneelbavorois met kruidnoten en poedersuiker

Mjammie, lijkt me lekker. Ik denk dat ik hem hier maar mee ga vullen.

Klinkt ook lekker! Kaneelbavarois! Misschien nog lekkerder dan kaneel/ speculaas-bc?

Heb net van familie gehoord of ik toch echt wel een taartje wil meenemen op Sinterklaasavond, dus ga hem zelf nu ook bakken.
Ik denk dat het laagje spijs net dat beetje extra Sinterklaasgevoel geeft. Wel iets zwaarder, maar door de mandarijntjes in de bbr is er nog een frisse tegenhanger dus dat wordt een mooi geheel.

Heb al een blokje spijs gekocht. Had al bedacht dat ik, met wat overblijft samen met wat blaadjes bladerdeeg nog een klein amandelstaafje kan maken. Lekker!

8

Waarvoor staan BC en MBC? (Sorry ben nog niet zo lang bezig :o )

9 Laatst bewerkt door Mellin (25-11-2011 08:42)

BC is Botercreme
MBC is Botercreme van de mix (te koop in de webshop oa.)
(Hahaha, kleine aanpassing MBC is Merinque boter creme)
Veel plezier met taarten!

10

MBC is merinque boter creme, iets meer werk als met de mix maar wel heel erg lekker  :Y

Groetjes Eline

Oh, lijkt me heerlijk. Vooral die mandarijntjes in bbr.
Bedankt voor recept!!!!!

12

Heel erg bedankt! Ik ga deze zelf ook uitproberen dit weekend!

Stephanie ♥ Niels

13

Nou vanavond lekker zitten smullen. De mandarijntjes gaven het precies dat iets frissere, wat zo'n zoete taart altijd nodig heeft en de spijs gaf het samen met de pepernotenMBC ook precies de goede sinterklaassmaak. Ik was helemaal tevreden, ahum, al zeg ik het zelf. :D
Ik had achteraf nog wel meer mandarijntjes willen gebruiken, maar ik houd dan ook wel meer van fris dan van zoet.

Ik blijf alleen de marsepein altijd wel zo'n enorme machtige hap vinden. hebben jullie dat nou ook. Zal er eens een topic over openen hoe dun je die nou idealiter zou moeten maken.

14

Hier ook zeer tevreden! We hadden een taartje van 24 cm doorsnee, hebben kaneel door het biscuitbeslag gedaan (echt een geweldig idee!)
Eerst hebben we wat amandelspijs met water gemengd, en dat op de taart gesmeerd. Daarna er een laag banketbakkersroom op gedaan, en daaroverheen 2 mandarijntjes (niet gesneden, niet uit blik, gewoon die partjes). Afgesmeerd met botercreme, en bekleed met fondant. Lekker!

Stephanie ♥ Niels

15

Stephaniels schreef:

Hier ook zeer tevreden! We hadden een taartje van 24 cm doorsnee, hebben kaneel door het biscuitbeslag gedaan (echt een geweldig idee!)
Eerst hebben we wat amandelspijs met water gemengd, en dat op de taart gesmeerd. Daarna er een laag banketbakkersroom op gedaan, en daaroverheen 2 mandarijntjes (niet gesneden, niet uit blik, gewoon die partjes). Afgesmeerd met botercreme, en bekleed met fondant. Lekker!

Leuk om te horen!
Ik twijfelde ook nog over verse mandarijntjes. Vers is meestal lekkerder, toch? Was bang dat je op die vliesjes zat te kauwen in je taart, maar dat viel misschien mee?

16

mieperdepiep schreef:

Ik blijf alleen de marsepein altijd wel zo'n enorme machtige hap vinden. hebben jullie dat nou ook. Zal er eens een topic over openen hoe dun je die nou idealiter zou moeten maken.

ik weet natuurlijk niet wat normaliter is, maar de laag van mij is iets van 2mm :Y

17

Die van mij was 2-3 mm. Vind dat eigenlijk te dik, zeker als er nog weer laagjes van iets anders op liggen. Met de zoekfunctie kwam ik tegen dat er mensen zijn die tot 5  :s mm gebruiken. Lijkt me persoonlijk erg vies.
2 Was inderdaad wel het minimum wat ik tegen kwam. Ik zal kijken of ik hem de volgende keer nóg dunner kan uitrollen. 

Als er 1 in het gezelschap is die zijn laag marsepein laat liggen, prima, maar als bijna de meerderheid nog wat marsepein heeft over gelaten is er toch wat mis, lijkt me. (nou was het ook een goed gevulde taart, ná een flink diner ...) Bij mij is mooi wel ondergeschikt aan lekker.

18

ligt ook aan de soort marsepein; ik gebruik altijd Zeelandia :9

Heb nog effe gekeken hoe dik 2mm precies is, maar dat is echt wel max wat mij betreft;  :think: denk dat ik meer in de buurt van de 1 zit dan in de buurt van de 2mm.
Zag hier laatst ergens ook een taart met laagdiktes van zo'n 2cm (chocbotercrème ook nog.... dat vind ik pas jak :s )

19

Carien schreef:

ligt ook aan de soort marsepein; ik gebruik altijd Zeelandia :9

Heb nog effe gekeken hoe dik 2mm precies is, maar dat is echt wel max wat mij betreft;  :think: denk dat ik meer in de buurt van de 1 zit dan in de buurt van de 2mm.
Zag hier laatst ergens ook een taart met laagdiktes van zo'n 2cm (chocbotercrème ook nog.... dat vind ik pas jak :s )

Hier gebruik ik nu ook Zeelandia. Die is aanmerkelijk lekkerder dan die van funcakes (geloof ik) die ik daarvoor in huis had.
Ik las met de zoekfunctie dat bij 2 mm (laat staan dunner) je kans had op scheuren of anders op doorschijnen? Nou heb jij al héél wat meer taarten dan ik gebakken  (ik nu 6, dus waar praten we over), maar heb jij hier ook last van? Je handigheid zal inmiddels wel zo groot zijn dat scheuren zoiezo al minder vaak voorkomt? 1 mm is echt dun, zeg!!  :thumb: Wat zijn je trucs om deze goed op de taart te krijgen?
uh, ja, 2 cm laag chocobotercreme, moet er niet aandenken...
Heb heel erg mijn best gedaan om te leren MBC te maken, blij dat dat gelukt is, scheelt ook al weer veel op het gebied van lekker. maar dan nog.. 2 cm..

20

ja, dat doorschijnen is wel eens een probleem, mn met lichte kleuren :s
smeer nu meestal af met ganache, daardoor minder kans op doorschijnen, omdat ganache het kleurverschil beter opheft dan bc (en omdat dat lekkerder is, kun je ook een dikkere laag smeren ;) ).
Ik til de lap meestal op over de roller; dus niet met je handen, dan is de kans op scheuren groter nl. Weet niet precies hoe dik hoor, met liniaal in de hand schat ik tussen de 1 en 2 cm.
Idd al doende gaat het beter/kun je dunner rollen ;)

21

Carien schreef:

Weet niet precies hoe dik hoor, met liniaal in de hand schat ik tussen de 1 en 2 cm.
Idd al doende gaat het beter/kun je dunner rollen ;)

:D  :D Ik denk (hoop ;) ) dat je MM bedoelt.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

22

:lol: dat hoop ik ook :Y

:thumb: