1 Laatst bewerkt door blondamersfoort (03-11-2011 20:00)

Onderwerp: Beginneling een aantal vraagjes...

Beste allemaal,

vorige jaar oktober heb ik een workshop gevolgd, en meteen begon het te kriebelen. Echter werd er in januari een pinda / noten allergie vast gesteld, en heb ik hier nooit meer wat mee gedaan, omdat ik d8 dat ik het allemaal niet meer mocht. Fondant bleek de perfecte oplossing voor marsepein! Dus heb ik maandag gelijk alle benodigdheden in huis gehaald. En ook gelijk de eerste taart gemaakt. En wat was/ben ik trots, en het was nog lekker ook! Toch zit ik nog met een paar vraagjes... (kunnen jullie me hierbij "helpen"?)

-De beschuit wel of niet gelijk uit de springvorm halen? (dit deed ik maandag, en toen was die gescheurd) Waarom wel/niet...

-Hoelang kan je botercreme bewaren?

-Hoelang kan je botercreme met smaakje bewaren?

-Ik heb fondant wat in aanraking geweest is geweest met botercreme, dat ligt vanaf maandag netjes in de koelkast, kan ik dat  nog gebruiken voor een taart die ik morgen ga maken?

Bedankt allemaal.
Groetjes Jessica.

2

Re: Beginneling een aantal vraagjes...

ik ben nog niet zo lang bezig, dus heb niet op alles een antwoord..
Ik haal de biscuit meteen uit de vorm, dat gaat goed. Geen idee waarom die van jou kapot ging..?
Fondant waar botercreme aan zit, gebruik ik niet meer, ik krijg dan vlekken..
Hoe lang je botercreme kunt bewaren weet ik ook niet.
Succes ermee!

3

Welke botercreme bedoel je?

4 Laatst bewerkt door blondamersfoort (03-11-2011 20:28)

Karin09 botercreme van funcakes, bedoel dus dat ik hem al helemaal kant & klaar heb staan...

Lenny iig bedankt voor je reactie!

5

Fijn te horen dat je niet het bakken definitief opgegeven hebt.
Hoop dat de notenallergie niet  al te heftig is want dan moet je dus ook producten vermijden waar op de verpakking staat dat er misschien wel stukjes noot in kunnen zitten. Lijkt me heel lastig worden.

Maargoed, dat de biscuit scheurt heb ik met biscuit van de FC mix niet eerder meegemaakt.
Ik volg altijd de verpakking en haal het er na het bakken meteen uit de springvorm.

Hoe haal je je biscuit uit de vorm?
Vorm wel ingevet of ingespoten?
Hoe lang bak je de biscuit?

Bij mij stop ik het bakken zodra de biscuit begint te krimpen. Dat gebeurd nl als ie gaar is.  De zijkanten zijn daardoor dus al los.
De springvorm zijkant kan ik er dan ook zonder problemen afhalen.

Dan leg ik een spatdeksel op de biscuit en keer ik het geheel ondersteboven en leg het op een pannenonderzetter of bij een grote biscuit op het rooster van het draaiplateau.
De springvormbodem die nu bovenop ligt duw ik voorzichtig omhoog waarbij deze meestal zonder problemen loskomt.
Blijft ie te veel plakken dan even een spatel tussen de vorm in en voorzichtig los wrikken maar is meestal niet nodig.

Je kunt ook de bodem en zijkanten van de springvorm na het invetten bekleden met bakpapier.

Houdbaarheid hangt af van de ingredienten en weet niet wat voor botercreme het hier om gaat en welke smaakstof je gebruikt. Kijk anders eens bij de recepten hier op de site.

Fondant, geen idee of je dat nu nog kunt gebruiken. werk ik vrijwel nooit mee.

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

6

Fondant hoef je niet in de koelkast te bewaren..............en waar restjes botercreme aanzitten gooi ik ook weg.......

Botercreme van de mix kun je 1 week in de koelkast bewaren, of invriezen....

Met een smaakje van bijv patidess verandert de houdbaarheid volgens mij niet.

Fijn dat jullie allemaal reageren en mij zo dus helpen!

John, mijn allergie is best wel heftig inderdaad. En probeer altijd dingen die in een fabriek van... zijn gemaakt meestal te vermijden. (soms durf ik het toch te proberen, als ik zo goed als zeker weet dat het bijna niet kan dat het in het product zit) T is een lange weg voor je weet wat je wel en niet kan en mag. Maar goed we zijn hier niet om over mijn allergieën te praten!  ;)

Ik heb de biscuit 35 min gebakken, voorverwarmd op 140 graden en langzaam maar zeker opgedraaid tot 185 graden, toen ik met een sate prikker er in ging was die droog. (dus gaar!) En idd, de springvorm (gewoon) ingevet. Is die bakspray toch beter? Ben bang met bakpapier dat je taart dan zo'n rare vorm krijgt. Of is dat gek dat ik zo denk?  :D Wat ik me wel afvraag, waarom moet die springvorm er zo snel van af, want ik vind dat nogal een gedoe omdat die vorm nog zo heet is!

Karin,

ik bedoelde idd, de fondant met de restjes botercreme, die gooi ik dan dus weg.

En voor de rest bedankt!

9

De spray gebruik ik altijd, werkt goed en makkelijk maar of het beter is dan boter durf ik niet te zeggen.
De biscuit krimpt bij het afkoelen ook nog iets en als je het in de vorm laat zitten zal de bovenkant meer krimpen dan de onderkant, Hoe gelijkmatiger hij afkoelt hoe rechter de zijkant. Dus z.s.m eruit halen. Heb zelf redelijk vuurvaste handen dus geen last met een hete vorm. Misschien kun je dunnre katoenen handschoenen eens proberen.

Over het bakpapier,
Als ik bakpapier gebruik om de vorm te verhogen gaat dat ook prima.

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

Hmmm, misschien was het een beginnersfoutje, merkte wel dat die daar nog plakte namelijk. Ik ga vandaag in de herkansing, dus ben benieuwd!

Bedankt voor de info, en die vuurvast handen heb ik dus niet!  ;)

11

Goede morgen,

Ik heb even meegelzen met de tips en adviezen die je al had gekregen. Ik heb zelf enorm veel aan het forum en wil dan ook graag anderen helpen.

Ik gebruik geen springvorm maar bakvormen die speciaal voor bisquit zijn. Die zijn dunner en nemen zo beter de warmte goed op.

Ik gebruik bisquitmix an funcakes en ik hoor altijd dat ze die zo lekker luchtig vinden beter dan bij de 'echte' bakker!

De oven op 160 zetten en laten staan. Het ligt aan de grootte van je vorm hoe lang tussen de 25 en 35 minuten. En inderdaad als hij droog is is hij klaar. Je moet de bisquit er meteen uithalen omdat anders de warmte,damp er niet uit kan er dan wordt de bisquit nat. Het kan als je niet vldoende hebt ingevet dat er een gedeelte blijft plakken aan je vorm en dat hij dan gaat scheuren. Invetten is erg belangrijk. Er zit nl ook geen boter in bisquit dus het is een droog beslag.

Botercreme kan je makkelijk 1 week bewaren en altijd invriezen. Als je fondant van een taart afsnijd de eerste keer ruim afsnijden dit fondant zit meestal geen botercreme aan en kun je goed luchtdicht bewaren. Daarna dichtbij de taart strak afsnijden dit fondant kan je die dag nog gebruiken op bijvoorbeeld je taart de rest weggooien.

Fondant en marsepein niet in de koelkast bewaren. maar droog luchtdicht en donker. Door de temp. en vocht in de koelkast kan je fondant erg plakkerig worden. Het beste is ook om taarten die klaar zijn niet in de koelkast te bewaren tenzij je vullingen op (slag)room basis hebt dan is het voor je vullingen noodzakelijk.

Zo doe ik het, anderen weer anders. Veel plezier vandaag met je taarten.

Zonder taart geen feest!

12

Corien,

Welke speciale bakvormen heb je het precies over?
Heb pas bij Jamin een PME vorm gekocht van aluminium, is dat misschien dezelfde als die jij bedoeld?

Was een 10 bij 10 cm vorm uit een stuk.
Tot nu toe alleen gisteravond laat gebruikt om een soort supersized muffin in te bakken gewoon om eens te proberen wat er dan gebeurd. Ging er makkelijk uit.

Gr,
John.

corientjuh schreef:

Goede morgen,

Ik heb even meegelzen met de tips en adviezen die je al had gekregen. Ik heb zelf enorm veel aan het forum en wil dan ook graag anderen helpen.

Ik gebruik geen springvorm maar bakvormen die speciaal voor bisquit zijn. Die zijn dunner en nemen zo beter de warmte goed op.

Ik gebruik bisquitmix an funcakes en ik hoor altijd dat ze die zo lekker luchtig vinden beter dan bij de 'echte' bakker!

De oven op 160 zetten en laten staan. Het ligt aan de grootte van je vorm hoe lang tussen de 25 en 35 minuten. En inderdaad als hij droog is is hij klaar. Je moet de bisquit er meteen uithalen omdat anders de warmte,damp er niet uit kan er dan wordt de bisquit nat. Het kan als je niet vldoende hebt ingevet dat er een gedeelte blijft plakken aan je vorm en dat hij dan gaat scheuren. Invetten is erg belangrijk. Er zit nl ook geen boter in bisquit dus het is een droog beslag.

Botercreme kan je makkelijk 1 week bewaren en altijd invriezen. Als je fondant van een taart afsnijd de eerste keer ruim afsnijden dit fondant zit meestal geen botercreme aan en kun je goed luchtdicht bewaren. Daarna dichtbij de taart strak afsnijden dit fondant kan je die dag nog gebruiken op bijvoorbeeld je taart de rest weggooien.

Fondant en marsepein niet in de koelkast bewaren. maar droog luchtdicht en donker. Door de temp. en vocht in de koelkast kan je fondant erg plakkerig worden. Het beste is ook om taarten die klaar zijn niet in de koelkast te bewaren tenzij je vullingen op (slag)room basis hebt dan is het voor je vullingen noodzakelijk.

Zo doe ik het, anderen weer anders. Veel plezier vandaag met je taarten.

corientjuh Het is inderdaad fijn dat we elkaar samen helpen! Ik begrijp nu helemaal waarom de bisquit meteen de oven uit moet. Thanks voor de tip, dat je het fondant er 2x afsnijd! Daar heb ik wat aan, vind het jammer dat je anders zo veel moet weggooien!

Oh en trouwens voor iedereen hij is gelukt! Zonder scheuren de oven uitgekomen.

Dan nog een vraagje, ik hem vandaag het biscuit gebakken. En wil morgen de rest doen. Waar bewaar ik de biscuit? In de koelkast of gewoon op de aanrecht?

15

Gefeliciteerd,
Als ie helemaal afgekoeld is en niet meer vochtig aanvoeld bewaar ik hem gewoon in huishoudfolie of in een luchtdichte doos.

Suc6 met het vullen afsmeren en versieren.

Gr, John

16

Je kunt je biscuit als het afgekoeld is ook een nachtje in de vriezer doen, een uurtje voordat je ermee aan de slag gaat morgen uit de vriezer halen. Het biscuit snijdt makkelijker als hij ingevroren is geweest en kruimelt minder! En qua smaak/versheid maakt het niet uit!