1

Onderwerp: zal wel een domme vraag zijn....

......maar hoe kan ik in vredesnaam controleren of mijn taart gaar is, wanneer ik zoals op de verpakking van de mix staat het deurtje van de oven niet tussendoor open mag doen??? :o
Eerste bakken dan maar op hoop van zegen?

2

Re: zal wel een domme vraag zijn....

Volgens mij mag je de oven niet openen voordat 3/4 van de baktijd (die op het pak vermeld staat) voorbij is. Ik weet alleen niet of dat een algemene regel is of dat het (ook) voor biscuit geldt.

Ik kijk altijd gewoon naar het biscuit als het in de oven staat. Als hij gaar is dan komt het bovenste randje en heel klein beetje los van het bakblik. Bij mij dan. Als ik dat dus zie gebeuren trek ik de oven open en prik ik even met een satéprikker.

Niet langer wachten hoor, want als de randen helemáál los zijn heb je hem al te lang laten staan. Behalve dat hij dan te droog wordt (en de buitenkant te hard) is hij dan ook nog eens scheef  ;)

Open ik hem voordat ik het bovenste randje los zie komen dan is hij nog niet gaar (en zakt hij soms in).

Wat ik altijd doe is de taart iets korter bakken dan op de verpakking staat, ongeveer 2-4 minuten.
En dan:

Je kunt een lange satéprikker gebruiken.

Steek het in het midden van je taart, haal het er weer uit en kijk of je stokje verder schoon is.
Als er nog resten cake aanzitten, is je taart nog niet gaar, als je stokje verder schoon is dan is je taart wel gaar!

Succes!

Groetjes,   Marleen

Oke, het probleem is dat ik mijn oven niet in kan kijken :( één donker zwart gat. zal het dus echt op gevoel moeten doen, maar dan hou ik eerst de minimale baktijd aan en doe hem dan pas open.

Dat is een prima optie lijkt me!

Soms moet je ook een beetje durven.

Succes!

Groetjes,   Marleen

6

Oh, da's balen... Ik zou het echt niet weten als ik niet zou kunnen zien hoe hij eruit ziet.

Hoe groot is je bakvorm? Want in mijn oven is een 20 cm biscuit al in 25 minuten gaar ipv de 35 minuten die op het pak staat. Als je dan de minimale baktijd aanhoudt is dat veel te lang.

Je kunt ook een beetje je neus volgen. Bijna alles wat je in de oven zet gaat vlak voordat het gaar is ineens heel lekker ruiken (nou ja, ruiken zoals het hoort te ruiken. Een vers biscuit ruikt vooral naar ei... ;-)). Als je dus nog helemaal niets ruikt (behalve misschien de aangebrande restjes pizza die nog in je oven vastgekoekt zitten) heb je grote kans dat er ook nog niets gaar is.

7

Steph; sms je de volgende keer even naar mij? :D
Issie trouwens gelukt of 'piest schoonmama naast het wel bekende potje"?
Kus.

8

In mijn oven is het ook nogal donker, maar als ik er met een zaklamp in schijn ....dan zie je taart!!!!!