1

Onderwerp: Marcepein en fondant te hard

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft. Een vriendin van mij had een taart besteld bij mij en ze toen ik later vroeg wat ze ervan vond zei ze dat ze de marcepein die over de taart heen zat te hard was. Ze had de taart 2 dagen in de koelkast laten staan voordat ze m had aangesneden maar zei dat toen ze de taart aansneed deze op kamertemperatuur was. Ik dacht dat het misschien aan de marcepein lag en dat ze fondant lekkerder en minder hard zou vinden. Ik heb toen een taart met fondant bekleed. Deze taart heeft ze in de diepvries gedaan... ze zei zelf dat ze deze taart waarschijnlijk te vroeg had aangesneden... De binnenkant vond ze heel lekker maar de fondant veel te hard. Ik gebruik altijd fondant en marcepein van Funcakes.

Het irriteert me echt mateloos dat ik niet weet wat er mis is gegaan. Ik heb de taarten zelf niet geproefd maar vraag me echt af waar het door kan komen. Zij is de enige die dit zegt, maar zoals zij zegt "ik heb genoeg taarten geproefd en marcepein/fondant die van de bakker komt is lekker zacht".

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Te lang gewacht met opeten? Wanneer begint marcepein of fondant hard te worden? En maakt het nog uit welk merk je gebruikt?

2

Re: Marcepein en fondant te hard

Zeelandia marsepein is veul zachter, soepeler en lekkerder :Y

Fondant gebruik ik van RegalIce, maar ken de FC niet. Fondant droogt wel wat uit natuurlijk, maar wordt toch niet echt hard op een taart :think:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

ik ken Zeelandia marsepein helemaal niet - ga ik zeker proberen! Txs.

4

zoek hier maar eens op Zeelandia  ;)

5

Zeelandia werkt súperlekker!  :thumb:

6

Ja net op zeelandia gezocht er er staat echt mega veel over! Nu al zin om het uit te gaan proberen!

7 Laatst bewerkt door Esther68 (30-10-2011 12:22)

Zeelandia is inderdaad zachter, en lekkerder, dan FunCakes maar toen ik met FC marSepein bekleedde had ik nooit last van harde geworden bekleding  :nooo. Denk dus dat het ergens anders aan ligt.....

8

Zou het dan toch te lang in de koelkast gestaan hebben? Vind het echt zooooo raar - al helemaal omdat ik verder nooit klachten krijg. Zou fijn geweest zijn als ze een stukje voor me bewaard had...

Hoe lang blijven marsepein en fondant lekker in de koeling?

9

Dag of 4-5-6 of langer :think: ; maar zolang houdt de taart het hier niet vol hoor :nooo  ;)

10

denk dat het niet echt aan je taart ligt hoor, je behoort zo;n taart aan te snijden met een warm mes, zodat ie beter door je suikerlaag glijdt. Daarbij de bakker maakt dit soort taarten meestal niet, tenzij je vriendin wekelijks een bruidstaart naar binnen werkt...? Vaak gebruikt een bakker een sheeter, die rol de marsepein voor hen uit, knijterduur, maar het wordt heel erg dun, zo;n dun, dat krijgen wij met onze rolstokkies nooit voor elkaar.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs