1

Onderwerp: Beschilderen van gestolde candy melts

Hallo lezers,

Het beschilderen van weer gestolde candy melts kan met cacaoboter. Echter daar is amper aan te komen, de witte variant gaat nog wel (o.a. via ChocolateWareHouse) maar de zwarte variant is echt niet te doen.

Wie heeft ervaring met het beschilderen van gestolde candy melts met andere produkten (kleurstoffen et cetera) dan cacaoboter?

Hartelijke groet, Bettie.

2

Re: Beschilderen van gestolde candy melts

ik geloof dat ik blond word... ik las toch echt gestolen candy melts...
sorry, geen ervaring...

Groetjes, Dorothea.

3

Ik heb wel eens een mond op cake pops geverft. Maar met kleurstof is het niet echt een succes door de vettigheid van de melts.

Uiteinedelijk heb ik geverft met alleen kleurtof en geen alcohol of water erdoor. Ik gebruikte americolor en heb die even goed doorgeroerd voor het verven.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

4

Ik denk inmiddels te weten dat ik een kleuring nodig heb op basis van olie (waar je eventueel ook chocolade of witte cacaoboter mee kunt kleuren). De candy melts zijn idd ook vettig, en oplosbaar in olie. Wilton Candy Colors zijn op basis van olie, maar ik vind slechts vier kleuren beschikbaar, zwart natuurlijk niet. Ik heb de fabrikant van Americolor een mail gestuurd met de vraag wat zij gebruiken als grondstof. Interessant produkt trouwens dat Americolor, lijkt me zeker een goede voedingskleurstof. Maar het wordt beschreven als gel. Ik denk daarom dat het op een waterbasis is. Dan veeg je de kleuring er meteen weer af na het schilderen. Een produkt met water als grondstof, plakt niet op een produkt met olie als grondstof.

Anywee, dank voor de reactie, ik ben in ieder geval weer een stapje verder. Zal wel laten weten wat Americolor verteld heeft (als ze reageren).

5 Laatst bewerkt door Mirjam5 (27-10-2011 08:00)

wilton heeft candycolors in meer kleurtjes. Ik had laatst bij Maak je Taart een setje van 4 kleurtjes, maar ze hadden 2 verschillende setjes, dus dat zijn er dan al 8. En ik heb zelf dus een setje waar wel zwart in zit. (en paars en groen en de laatste kleur weet ik effe niet uit m'n hoofd) dat andere setje zijn geloof ik  meer de basiskleuren. Deze dus: http://www.deleukstetaartenshop.nl/-p-600.html maar die had je misschien al gevonden......

edit: heb nog even voor je gekeken de 4de kleur is roze en het heet Candy Garden Colors. van Wilton dus en ze hebben 'm nog in hun webshop staan.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Bettie65 schreef:

Interessant produkt trouwens dat Americolor, lijkt me zeker een goede voedingskleurstof. Maar het wordt beschreven als gel. Ik denk daarom dat het op een waterbasis is. Dan veeg je de kleuring er meteen weer af na het schilderen. Een produkt met water als grondstof, plakt niet op een produkt met olie als grondstof.

Americolor heeft diverse kleurgels, waaronder candy colors. Deze zijn geschikt voor het kleuren van candy melts / chocolade, en je kunt er ook mee verven. Daarnaast heeft americolor het product flo coat dat je toevoegd aan `gewone `softgels om deze geschikt te maken voor het kleuren van chocolade.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

7

Moet het beschilderen heel gedetailleerd zijn? Mijn schoonzus heeft eens planeten gemaakt van candymelts (halve bolletjes gegoten in een vormpje) en die dan beschilderd met een andere kleur gesmolten candymelt. Dat ging toen niet over het schilderen van detail maar gewoon een extra kleurtje aanbrengen. Geen foto helaas.

8

Hoi Collega Bakkers, op het forum,

Dank voor jullie reacties, ik wilde cakepops maken voor mijn zoon, als traktatie op school (met dank aan mijn schoonzus die hem een boekje heeft gegevens over het maken van die cakepops). Het moesten tijgerkoppen worden, dus idd een gedetailleerde beschildering. Volgens de instruktie zou dat moeten met cacao boter. Van Americolor heb ik niets meer vernomen. Witte cacao boter kan ik wel aankomen maar ik had bedacht het verven te doen met witte chocolade (ook niet veel anders dan cacaoboter) en donkere chocolade. Maar uiteindelijk heb ik een wit en een zwart verfje gemaakt van fijne kleurpoeders (Rainbowdust) in een alcoholhoudend oplosmiddel. Het werkte beter dan ik had verwacht, ik hield er rekening mee dat de waterbasis en de vetbasis elkaar zouden afstoten. Maar ik kon tevreden zijn met het eindresultaat. Na het drogen verder van afblijven en dan gaat het best goed. Na deze ervaring denk ik dat Americolor ook wel goed werkt. Maar ik had de tijd niet meer om dit in huis te halen. Ik houd ook wel van werken met een gewoon kwastje. Dat gaat me goed af.

Met het smelten van de candymelts had ik ook geen eerdere ervaringen, ik had verwacht dat ik niet tegen problemen aan zou lopen. Maar het spul bleef te dik, ik kon de pops er niet goed in wentelen. Het is na het smelten lang niet zo vloeibaar als chocolade. Na een verdunning met wat Crisco (wat ik natuurlijk ook net niet meer in huis had) was het prima.

Ik kan het onderwerp sluiten.

9

Een laatste reactie wil ik jullie niet onthouden: de kinderen in de klas vonden de tijgerkoppen heel leuk. Maar minder leuk was dat er na het eten 25 kinderen in de klas zaten met een zwarte mond!  :o .

Rainbowdust poeders geven dus af..... misschien alleen als het verwerkt is op candymelts. Dat weet ik niet. Dat het spul afgeeft had ik ook wel gemerkt, maar het was nog niet veel bij een normale aanraking. Geen moment aan gedacht dat dit tijdens het eten veel erger zou zijn. Weer wat geleerd.

10

Bettie65 schreef:

Met het smelten van de candymelts had ik ook geen eerdere ervaringen, ik had verwacht dat ik niet tegen problemen aan zou lopen. Maar het spul bleef te dik, ik kon de pops er niet goed in wentelen. Het is na het smelten lang niet zo vloeibaar als chocolade. Na een verdunning met wat Crisco (wat ik natuurlijk ook net niet meer in huis had) was het prima.

Ik kan het onderwerp sluiten.

De melts van funcakes worden vloeibaarder. Die zijn ook van echte witte chocola. Ik had die laatst besteld omdat de witte van wilton tijdelijk uitverkocht waren, maar nu wil ik niet anders meer :cool:

If life gives you lemons, make lemoncurd.

11 Laatst bewerkt door Bettie65 (02-11-2011 15:51)

Voor de tijgerkoppen kwam het niet zo nauw. Maar mijn volgende project wordt het maken van minibruidstaartjes op een stokje voor een 50 jarig huwelijksjubileum. Deze lollies wil ik 'strak in de verf' hebben, ik ga de melts van funcakes proberen. Dank voor de tip.