1

Onderwerp: Hulp nodig chocolade koekjes Nigella

Heb vanmiddag een recept voor chocoladekoekjes via de tv serie van Nigella Lawson overgeschreven. Daarin staat als ingredient ook natriumbicarbonaat. Als ik het goed heb begrepen is dat hetzelfde als Bakzout.

Net naar een taartwinkel geweest en daar heb ik zelf bakpoeder gekocht, ik wist het niet meer :rolleyes:

NU bleek dus idd dat ik bakZOUT moest kopen ipv bakPOEDER. Wat is het verschil hierin? en moet ik het terugbrengen/omruilen of kan ik dit ook gewoon gebruiken?

Re: Hulp nodig chocolade koekjes Nigella

Beste Tuffie,

er bestaat baking soda en baking powder. Bakingpowder is gewoon bakpoeder.
Bakingsoda kun je oa bij een apotheek bestellen. Vraag dan naar Gimborn Maagzout.
Kost een paar euro!
Succes ermee.

3

Als je woord Natriumcarbonaat in zoekfunctie gebruikt kom je HEEL veel topic erover tegen. En zijn ook paar topic HEEL duidelijk uitgelegd wat het precies is.....

Succes, want het is echt heel anders als bakpoeder !!!

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

eh... natriumBIcarbonaat.
Ook dat is van belang... de bi staat ergens voor!

5

Sorry U heb gelijk....was even vlug met tikken en op enterknop drukken.

Geeft niks.
We zijn er om elkaar te helpen en aan te vullen.

7

:thumb: zo is het

Dit kin je ook vinden bij de toko. Waar was nigella vandaag te vinden op tv? Dacht dat ze alleen op maandag op de buis was.

9

sorry, ik had er al het eea over gelezen via google, maar het kwartje wil niet echt vallen :rolleyes:

ik begrijp echt het verschil niet, maar goed het is niet hetzelfde, ik ga straks terug naar de taartwinkel en het bakpoeder omruilen voor bakzout :)

@ maartjetaartje: ze was niet op tv, ik had het opgenomen van tv, een paar weken terug :)

10

Je kunt het ook bij de drogist krijgen, misschien onder de naam zuiveringszout.
Dit is overigens hetzelfde als baking soda en dubbelkoolzure soda.

Het verschil?
Bakingpowder zorgt ervoor dat het gaat rijzen.
Bakingsalt zorgt ervoor dat het luchtig wordt.

12

En de luchtigheid bij de koekjes merk je doordat ze wat brosser worden. Ik koop zuiveringszout gewoon bij DA of Etos... Groen doosje, geloof dat het iets van 2,50 kost  :think:

Wil je het recept misschien ook met ons delen? Is het een recept waarbij de koekjes ook mooi hun vorm behouden? Dan kunnen we het namelijk toevoegen aan mijn koekjes verzameltopic:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=86988

13

tuurlijk wil ik het delen, voor zover ik kon zien bleven de koekjes dezelfde vorm houden toen ze op het bord lagen. Ik moet ze zelf nog maken dus zeker weten doe ik het niet.

Kon het trouwens niet vinden bij de da of etos? maar zal het nog eens proberen als het minder druk is in de winkel, dan kan ik het gewoon aan iemand vragen daar :)

Ingrediënten voor 20 koekjes:
- 125 gram extra pure chocolade (minstens 70%)
- 150 gram bloem
- 30 gram gezeefde cacao
- 1 theelepel dubbelkoolzure soda / zuiveringszout
- 1/2 theelepel zout
- 125 gram zachte boter
- 75 gram lichtbruine basterdsuiker
- 50 gram witte suiker
- 1 theelepel vanille extract
- 1 ei (direct uit de koelkast)
- 350 gram in stukjes gehakte halfzoete of pure chocolade ( chocolate melts)
Bereiden:
1. Verwarm de over voor op 170 °C.
2. Laat de 125 gram  pure chocolade smelten, dit kan het beste au bain-marie (plaats een kom of pan in een pan met kokend water)
3. Voeg de bloem, cacao, dubbelkoolzure soda en het zout samen in een kom.
4. In een andere kom de boter en twee soorten suiker door elkaar mixen, voeg hierna de gesmolten chocolade toe en roer alles goed door elkaar.
5. Mix het vanille extract en het koude ei door het mengsel.
6. Roer vervolgens alle droge ingrediënten door het mengsel en op het laatste ook de stukjes chocolade.
7. Bedek het rooster of de bakplaat met bakpapier. Schep hierop gelijke bergjes van het deeg. Druk de bergjes niet plat en leg ze ongeveer 6 cm uit elkaar. Waarschijnlijk kunnen niet alle koekjes in 1 keer in de oven en moeten ze in 2 keer gebakken worden.
8. Bak de koekjes in 18 minuten gaar. (de koekjes horen nog wat zacht te zijn)
9. Laat de koekjes ongeveer 5 minuten afkoelen en wat steviger worden op de bakplaat. Leg de koekjes hierna op een rooster om af te koelen.
10. De koekjes zijn het lekkerste als de stukjes chocolade helemaal uitgehard zijn.

Het wachten is inderdaad niet makkelijk, want je wil deze heerlijke koekjes meteen proberen ! Het afkoelen kan versneld worden door de koekjes in de koelkast te zetten (of voor de heel ongeduldige mensen onder ons in de vriezer)

Tip:  het is ook leuk om 3 kleuren chocolade stukjes te nemen: puur, melk en witte, met als resultaat triple chocolat cookies :)