1

Onderwerp: Bodem

Hallo,

Ik heb vandaag op deze site het recept voor taartbodem geprint en ben aan de slag gegaan. ( hij staat onder basis biscuit ) Dit zijn de bijbehorende ingrediënten.

Ingrediënten
5 eieren
150 gr. suiker
125 gr. bloem
25 gr. maizena
zakje vanillesuiker
zout

Ik heb alles precies volgens beschrijving gedaan. Dus Au bain marie de eieren met suiker en vanillesuiker geklopt met de hand 10 minuten lang. Ik had een dikkere brei met een grote schuimlaag. Daarna de rest er doorheen gespateld zoals beschreven. Heel het spul in de vorm en in de oven die op 185 graden is voorverwarmd. Oven pas na 35 minuten opengedaan om te kijken, na nog eens 25 minuten weer open. Resultaat: bodem is op 1 plek een cm of 4 omhoog gekomen maar de rest is totaal niet hoger dan het laagje dat het al in de vorm was toen ik het erin deed. Nu eruit gehaald en zie ik dat zelf de onderkant een holte heeft.

Wat doe ik verkeerd, ik heb gewoon bloem gebruikt, ik zie wel eens her en der bakpoeder staan, maar dat staat niet in het recept.

alvast bedankt

2

Re: Bodem

Je doet volgens mij een hoop fout... :P Maar zoek eens met de zoekfunctie naar "kapsel mislukt" of "kapsel wil niet rijzen"

..*Heerlijk aan het bakken*..

3

kan dus aan de eieren liggen lees ik?

4

10 minuten met de hand kloppen staat niet gelijk aan 10 minuten met de machine...Dus waarschijnlijk was je kapsel niet luchtig genoeg.
Kijk maar eens bij deze topics voor tips en trucs....

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/se … 1474052561

5

hoe groot is je bakvorm?

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

6

Wat voor soort oven gebruik je en wat voor vorm?
Inderdaad is 10 min met de hand mixen heel wat anders dan machinaal.
Ik verwarm de oven wel voor maar dan wel 20. Graden lager dan de baktemperatuur en doe de temp pas na 10 tot 15 min bakken omhoog.
Oude eieren kunnen inderdaad wel verschil maken maar zoveel verschil nu ook weer niet of ze moeten al bijna bedorven zijn geweest.

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.