1

Onderwerp: Gingerbread HELLUP!!

Ik bestel al een hele tijd spullen via deze site en het bevalt me reuze.
Nu stuit ik dan op een probleem en dan wil ik nu voor het eerst dit via het forum proberen.

Nou, hier ben ik dan, Karin Tóth, 39 jaar en graag wil ik mijn collega's met de kerst en mijn verjaardag iets anders voorzetten.
Dit jaar dacht ik dus aan een 'Gingerbread House'.
Gisteren een testronde gedaan.
TOTAAL MISLUKT! Ik had het volgende recept:

200 gr suiker, 200 gr honing, 3 dl melk, 100 gr roomboter, 1 eetl. bakpoeder, 1 kg bloem, 1 eetl kaneel, 1 eetl. gemberpoeder (de gemberpoeder heb ik vervangen met speculaas/koekkruiden)

De koek vervormde helemaal, werd hobbelig en bobbelig, er kwamen luchbellen in. Heb het deeg een dag in de koelkast gelaten (volgens recept).
Kon er dus geen huisje van maken. Alles in de hete luchtoven op ongev. 170°C. Sommige randen nog zwart. Deeg erg bleek van kleur, niet zo mooi donker zoals ik wel op diverse foto's hier zag.
Heb het zo in de prullebak gemikt.
BALEN!
Wat doe ik fout en hoe voorkom ik de luchtbellen en het aanbranden van de randjes. Ovenstand misschien niet goed, moet het wel op hete lucht?
Ik snap er niets meer van. Heb de neiging om maar gewone koekdeeg te gaan gebruike, koekjes lukken immers altijd, maar ik wil het echte werk.
HELP!!  :s

2 Laatst bewerkt door djehr (27-10-2011 09:27)

Re: Gingerbread HELLUP!!

Het kan zijn dat je recept gewoon niet het juiste is. Neem aan dat je geen zelfrijzend bakmeel hebt gebruikt want dan lopen de koekjes sowieso uit.
Ik zal even kijken of ik het recept van peggy porschen  voor gingerbread cookies nog ergens heb liggen. Dit heb ik zelf ook al eens gemaakt en gaat perfect.

3

Peggy Porschen Gingerbread koekjes

Voor ongeveer 30 koekjes
250 gram koude gezouten roomboter
1 theelepel zuiveringszout (drogist)
560 gram tarwe patentbloem

Voor de warme mix
210 gram bruine basterdsuiker
3 eetlepels suikerstroop
3 eetlepels golden syrup (Jumbo) of honing
3 eetlepels gemberpoeder
3 eetlepels kaneel
1 theelepel gemalen kruidnagel

1. Doe alle ingrediënten voor de warme mix in een pan en breng het aan de kook.
2. Zodra het kookt de pan van het vuur nemen en roer voorzichtig met een houten lepel de blokjes boter erdoor.
3. Als de boeter is opgenomen voeg dan het zuiveringszout toe en mix het kort.
4. Doe de mix over in de kom van de mix en laat afkoelen tot lauwwarm.
5. Als de mix is afgekoeld mix dan de bloem er op lage snelheid doorheen totdat het een nat en plakkerig deeg vormt.
6. verpak het deeg in huishoudfolie en laat een paar uur in de koelkast rusten.
7. Bestuif je werkblad met wat bloem en kneed het deeg kort door.
8. Rol het deeg uit tot de gewenste dikte en snijdt de gewenste vormen uit.
9. Leg de uitgesneden koek opnieuw een half uur in de koelkast of zelfs in de vriezer.
10. Verwarm de oven voor op 200 graden en bak de koekjes in 8-12 minuten gaar.

4

Recept van Djehr lijkt me een stuk beter dan het recept dat je gebruikt hebt. Volgens mij zou het hiermee moeten lukken.

5

Bedankt allemaal! Hier kan ik wat mee.........

Trouwens, de oven op 200°C zeg je, is dit een hetellucht-stand of elektrisch?

BVD,
Karin

6

geen heteluchtstand. Gewoon onder en bovenwarmte. Mocht je toch hetelucht willen doen zet hem dan op 180

7

OK. thanx, dan zal ik de oven ook wel niet goed hebben gehad. We gaan het nogmaals proberen!
:9

8

Om te onthouden: in recepten gaat men altijd uit van een conventionele oven temeperatuur (dus onder/bovenwarmte) hetelucht temperatuur wordt altijd apart benoemd.

9

Mag ik hier op inhaken. Ik ben ook van plan om dit te maken, maar wat gebruiken jullie als lijm om de delen aan elkaar vast te maken? Ik heb het ooit geprobeerd met een suikeroplossing bij het huisje van Ikea en dat was een ramp.

10

royal icing zou moeten werken, is wel wat meer dan een suikeroplossing.