1

Onderwerp: royal icing koekjes sneller laten drogen in oven

Vandaag heb ik voor het eerst een paar koekjes versierd met royal icing (zelfgemaakt, geen gekochte mix).
Het lijkt me leuk om dit binnenkort met kleine kinderen te doen maar die hebben niet zo veel geduld en blijven ook niet een nachtje slapen.
Nu las ik allerlei tips om de royal icing sneller te laten drogen.
O.a. de tip  om de koekjes in de oven te doen, op 50 graden.
Daar heb ik 2 vragen over:
Ik heb een heteluchtoven, die moet dan 20 graden lager?
En hoe lang moeten de koekjes met royal icing ongeveer in de oven?  Het hangt vast af van de grootte en dikte van de koekjes maar graag een beetje een richtlijn.

2

Re: royal icing koekjes sneller laten drogen in oven

Nog makkelijker is het om merenque poeder toe te voegen aan je icing. Dan drogen de koekjes op tijdens het maken van de andere koekjes.  :Y

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

3

Ik heb ze nog maar  een uurtje geleden of zo versierd maar ik moet zeggen dat het opdrogen me niet tegenvalt (snelheid).

Het is leuk als de kinderen ze mee kunnen nemen naar huis dus dan moet het wel echt goed droog zijn en ik had gelezen dat dat wel een aantal uren duurt. Zo lang hebben we niet de tijd. Vandaar dat het drogen in de oven me wel wat lijkt.

Ik heb de r.i. gemaakt met 10 gram eiwitpoeder, 60 ml gekookt afgekoeld water en 300 gram suikerbakkerspoeder (gezeefd).
Voor de icing voor het flooden heb ik er wat water bij gedaan.
Begrijp ik het goed dat ik  in het vervolg beter Meringue Powder (bijv. van Wilton) kan gebruiken?

4

Ik heb inmiddels het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag gevonden:
To dry iced cookies faster, place in a 200F oven with the door ajar for 5 minutes.

Op deze vraag zou ik graag nog wel antwoord willen:
Begrijp ik het goed dat ik  in het vervolg beter Meringue Powder (bijv. van Wilton) kan gebruiken? En hoeveel ongeveer?

5

merenque poeder is als extra voor door je icing om het sneller te laten drogen!

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

6

je oven moet geen 20 graden lager bij hetelucht, maar 20 %. Dus dan zou het ipv 50 nu 40 worden. Maar het lijkt me dat het verschil bij zo'n lage temperatuur niet zo heel spannend is.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

extra meringue door je icing? ik heb daar echt nog nooit van gehoord, is bdat echt zo??

nokkie, meringue kun je vervangen door eiwitpoeder, wel belangrijk dat je bij meringuepoeder suikerbakkerspoeder gebruikt en geen poedersuiker, dit vanwege het verschillende anti-klontermiddel erin

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

tipsytaartje schreef:

extra meringue door je icing? ik heb daar echt nog nooit van gehoord, is bdat echt zo??

nokkie, meringue kun je vervangen door eiwitpoeder, wel belangrijk dat je bij meringuepoeder suikerbakkerspoeder gebruikt en geen poedersuiker, dit vanwege het verschillende anti-klontermiddel erin

marielle van de koekenbakkers heeft ons dit geleerd!  :Y

Joyce

en hoeveel extra dan?

groetjes Tirza     

10

tipsytaartje schreef:

en hoeveel extra dan?

Heb ik ergens staan, maar moet ik even opzoeken.
Kom ik op terug!

Joyce

11

tipsytaartje schreef:

ik kan me er wel iets bij voorstellen hoor. Als je alleen poedersuiker en water gebruikt droogt het in geen eeuwigheid, als je er eiwitpoeder bijdoet droogt het wel en misschien dan ook hoe meer eiwitpoeder hoe sneller het droogt. Niet uitgeprobeerd, maar ik vind het wel logisch klinken.

12

joynme schreef:

Weet je dat zeker? Ik wil je niet in twijfel trekken, hoor, ben alleen verbaasd, omdat zij volgens mij gewoonweg meringuepoeder ipv eiwitpoeder gebruikt (Ik geloof wel dat ze zei dat ietsje meer meringue poeder het sneller laat drogen, maar volgens mij geldt dat ook als je eiwitpoeder gebruikt: ietsje meer erdoor, en het droogt wat sneller :Y)

Andere tip ( ook van De Koekenbakkers): een ventilator erop laten blazen!

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

13

Ik gebruik altijd poeder van Wilton ipv van eiwitpoeder, dit met gewone poedersuiker ( uiteraard gezeefd).
Hoe dunner je de icing maakt hoe langer het duurt voor je koekjes droog zijn, dus je zou 20 sec icing kunnen gebruiken( een spatel door je icing trekken en tot 20 tellen, dan moet hij glad zijn) hierbij hoef je niet eerst een lijntje te spuiten en trekt het toch nog mooi glad.

Ik doe mijn koekjes altijd in de oven en idd op 50 graden, dit is ook een hete luchtoven, hij kan ook niet lager geloof ik, met workshops liggen deze er een half uur tot een uur in voordat ze mee naar huis gaan, ze zijn dan nog niet helemaal droog maar de bovenkant wel,waardoor ze niet zo snel beschadigen, en dan netjes naast elkaar in een gebaksdoos

Succes ermee

www.koekiekoekie.nl. Koekje erbij?

14

Oja de koekjes gaan wel meer glanzen als je ze in de oven doet omdat de bovenste laag een beetje smelt, maar ik vind dat nooit zo erg

www.koekiekoekie.nl. Koekje erbij?

15

joynme schreef:
tipsytaartje schreef:

en hoeveel extra dan?

Heb ik ergens staan, maar moet ik even opzoeken.
Kom ik op terug!

Hai, ik weet niet of je het vergeten bent of dat je hier nog geen tijd voor hebt gehad?

Iedereen bedankt voor het reageren trouwens. Ik heb er weer wat dingetjes van opgestoken.

16

Ik heb het even nagekeken en het is 4 eetl. MP op 750 gr. suikerbakkerspoeder. Ze keek niet zo nauw en deed er liever iets meer in dan minder.
Als je bijv. een zak icing hebt kan je daar ook MP doordoen zodat het echt veel sneller droogt!  :Y

Joyce

17

ah dank je joyce!

groetjes Tirza     

18

Dank je wel voor het opzoeken!

19

joynme schreef:

Ik heb het even nagekeken en het is 4 eetl. MP op 750 gr. suikerbakkerspoeder. Ze keek niet zo nauw en deed er liever iets meer in dan minder.
Als je bijv. een zak icing hebt kan je daar ook MP doordoen zodat het echt veel sneller droogt!  :Y

Hoeveel water doe je er dan bij?

Want inmiddels heb ik Wilton Meringue Powder gekocht en in de handleiding staat deze verhoudingen:
3 eetlepels (27 gram) op 450 gezeefde suikerbakkerspoeder en 6 eetlepels (90 ml) warm water.
Voor stevigere icing , gebruik 1 eetlepel (15 ml) minder.
Dat is naar verhouding veel meer eiwitpoeder dan zoals jij het geleerd hebt.
Misschien dat je bij jouw verhoudingen minder water gebruikt?? Ik word hier weer heel nieuwsgierig van.

20

joynme schreef:
tipsytaartje schreef:

volgens mij zei ze juist dat je de icing NIET in de oven moest laten drogen. dat was alleen om de koekjes weer knapperig te krijgen. om de icing sneller te laten drogen moest je ze onder een ventilator leggen, of heb ik nu niet goed opgelet? :o

Groetjes Marleen

21 Laatst bewerkt door Ingridje71 (08-11-2011 02:00)

Ok nu ben ik in de war.. Wat is het verschil tussen merengue poeder en eitwitpoeder.

En het verschil tussen poedersuiker en  suikerbakkerspoeder?

Ik woon hier in Amerika en hier gebruiken we alleen merenguepeder samen met poedersuiker met water voor royal icing..

A chocolate in the mouth is worth two on the plate

22

Voor zover ik weet zijn dat 2 verschillende namen voor hetzelfde.

Alleen denk ik dat een kant en klare mix (dus eiwitpoeder en suiker) ook merenguepoeder kan heten en eiwitpoeder is gewoon eiwitpoeder,

23

Ik weet niet of er verschil in zit maar dit kwam ik toevallig tegen:
Over Royal icing op koekjes, info van koekjesentaartjes.blogspot.com/:
Ik heb geen eiwitpoeder meegenomen, maar in de plaats meringue poeder gekocht
Het grootste pluspunt is dat ik het idee heb dat met dit recept (4 cups poedersuiker, 3 eetlepels meringue poeder en water) de kleuren veel minder snel in elkaar overlopen.
Ik heb minder lang gewacht tussen de laagjes dan normaal, maar zelfs een paar dagen later zaten alle kleuren nog keurig op zijn plaats!
Ik moet het nog een paar keer proberen om het zeker te weten, maar als dit inderdaad het geval is, stop ik met het recept op basis van eiwitpoeder.
Het bloeden van de kleuren is namelijk een van de grootste problemen die ik heb met royal icing, dus als meringue poeder dat oplost zou dat fantastisch zijn!
Verder voelde de royal icing ook wat voller of romiger voor me aan.

Verschil suikerbakkerspoeder en poedersuiker, info van  http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=166449
suikerbakkerspoeder is niet fijner dan poedersuiker, het heeft een ander anti-klontermiddel, bij poedersuiker is dat zetmeel en bij suikerbakkerspoeder is dat glucose. Dat is beter voor sommige recepten, zoals bij het maken van royal icing met meringuepoeder, is het beter om suikerbakkerspoeder te gebruiken omdat poedersuiker niet goed pakt.

24

hmmm... dan vraag ik me vervolgens af hoeveel gram een cup poedersuiker is en hoeveel gram een eetlepel meringuepoeder. Want zou het dan niet het verschil in verhouding zijn dat het verschil maakt in doorlopen van de kleuren? Overigens heb ik zelf met ri nooit doorlopende kleuren gehad. Dus zou het misschien ook aan de kleurstof kunnen liggen bv?

Ik gebruik zelf 10 gram eiwitpoeder op 60 gram water op 500 gram suikerbakkerspoeder. (En als ik het met poedersuiker doe merk ik als enige verschil dat er soms een klein klontje inzit en dat werkt dan niet met een klein gaatje om te spuiten.)