1

Onderwerp: 10 cm grandioos mislukt :p

ik had vanmidag wat tijd over dus ik dacht ga alvast even 2 10cm bij 7,5 cm kapseltjes maken voor 40 jarig huwelijk van m'n schoonouders. Ik had expres mix voor 2 kapsels gemaakt zodat het gewoon in de kenny kon.
dus 2 eieren, 2x 66 gram mix en 2x 7 ml water wat ik hier op het forum had gevonden.
ik dus mixen en had al het idee dat het zo weinig was voor 2 maargoed ik dus voorzichtig de vorm vullen en het was idd bij lange na niet genoeg voor 2 vormen, nouja beetje creatief zijn, dan maar 1 hoger kapsel. Ik heb de vorm ik denk zo'n 5/10 cm verhoogd en de vorm zat met beslag nog niet tot de rand vol (de vorm zonder bakpapier zeg maar).
Ik had de over voorverwarmd en toen de biscuit in 20 minuten gebakken op 150 graden. Na 20 minuten trok ik de oven open en er lag overal mix!
De vorm (zie zo'n 15 cm hoog was) is overgelopen op de 1 of andere manier en hij was helemaal vloeibaar en soppig (leek net zeepsop). Toen ik em dus weggooide zag ik dat ie helemaal hol was aan de binnenkant.

Ik weet niet goed wat ik verkeerd heb gedaan behalve verkeerde hoeveelheden misschien te hebben gebruikt of was het toch te weinig mix voor in de kenny en heeft ie niet goed gemixt?

Ik snap er niks van. Iemand een idee wat ik verkeerd heb gedaan of iets ben vergeten???

Heel erg bedankt alvast!

2

Re: 10 cm grandioos mislukt :p

In mijn  Kennie is mix voor 2 eieren te weinig.
Die mix met de hand.

Je kunt schrijven wat je wilt,
want papier is stil.

3

hmm zou dat het geweest zijn dan??
Nouja morgen nog maar keer proberen en dan met de hand mixen.

ik laat even weten of het gelukt is!

hmm vreemd ik maak altijd mix voor soms wel 4 taarten tegelijk klaar. Je kunt in een Kennie tot maximaal 12 eieren verwerken.

Dus in totaal beslag voor max 12 eieren.

Ik denk dat het met het vullen van je blikken te maken heeft, het is mij ook niet helemaal duidelijk hoe je dit gedaan hebt.

Wat mij als eerste opvalt is dat je het hebt over 66gr mix.
Ik heb het nagerekend, maar als ik uit ga van de baktabellen op DLTshop. Kom ik bij Ø15 op 200 gr. 1/3 hiervan is 66 gr. Maal 2, want je hebt het over een vorm van Ø10 = 4 inch dus 2/3 van die 6 inch. Controleer maar: Ø15- 6 inch is 1,29 L. 1/3 = 0,43 L
Dan is Ø10 - 4 inch is 2/3 = 0,86 L

Dus voor een bakblik van Ø10 zou ik:
132 gr mix, 13 ml water, en 2 eieren nemen.

Je hebt je bakblikken vervolgens opgehoogd met bakpapier neem ik aan. En daarna gevuld. Je hoeft je blik altijd maar 2/3 te vullen met beslag.
Als ik hoor dat je het tot aan de rand hebt gevuld (van het blik) en het bakpapier er nog zo'n 5 a 10 cm boven uit stak, moet dit ruimschoots opgehoogd zijn.

Ik denk daarom dat je misschien met het storten van je beslag het zo gestort hebt dat er misschien lucht onder het beslag is ontstaan. Deze zet uit in je oven, gevolg een mini mixbeslagvulkaan ;)

Maar kijk ook goed naar je mix, als hier iets niet mee in orde is, dan krijg je ook dit soort taferelen. Je kan altijd informeren bij de leverancier met het nummer van de zak...
Als het om een verkeerde levering gaat, dan kan je het maar beter weten als dat je je blijft ergereren.

Ik heb dit nl ook een keer gehad met mijn mix, van funcakes.

SUC6! Ook emt het taartje voor het jubileum van je schoonouders!

Faila schreef:

hmm zou dat het geweest zijn dan??
Nouja morgen nog maar keer proberen en dan met de hand mixen.

ik laat even weten of het gelukt is!

2 eieren kan je gemakkelijk met de kennie mixen hoor!

6

Het kan wel, maar bij  mij voegt het in ieder geval niet. Dat is ook zo met maar 250 ml slagroom. Op 1 of andere manier krijg ik die met de hand mooier en stijver dan met mijn Kennie.

Je kunt schrijven wat je wilt,
want papier is stil.

7

Taartjevan10tje schreef:

Dus voor een bakblik van Ø10 zou ik:
132 gr mix, 13 ml water, en 2 eieren nemen.

Volgens mij is dit hetzelfde als 2x66 gram mix en 2x 7 gram water en 2 eieren...  ;)  Dus dat heb je helemaal goed gedaan!

2 eieren mixen in mijn kennie is ook geen probleem. Heb je wel de ballongarde gebruikt? En was het beslag ook al lekker dik toen je klaar was met mixen, of was het toen nog heel vloeibaar? Daar moet je ook goed naar kijken!

Ik zet bij het ophogen van mijn bakblikken het bakpapier ook altijd vast met een paperclip, zodat het niet kan verschuiven door de druk van het beslag tegen de zijkanten aan. Anders kan het er tussendoor lopen. (spreekt ze uit ervaring  :s )

Ik zou zeggen, gewoon nog een keertje proberen, tot het wel goed gaat.  :rolleyes:
Succes!

Dat is toch een TAART waard!

8

Hmmm dan weet ik het ook niet meer haha, ik had op het forum opgezocht dat je moet meten hoeveel liter water er in je vorm kan en dan voor elke halve liter 1 ei en 66 gr mix.

er paste net iets minder dan een halve liter in en dacht dus nou net aan 1 ei dan, is het iets meer en dan verhoog ik de vorm voor de zekerheid.

Dat het niet aan de mix ligt weet ik zeker want heb met dezelfde zak al eerder een kapsel gebakken.

Het vullen vd bakvorm ging wat lastig en kan het denk ik in het vervolg beter met een spuitzak doen. Ik heb het er nu met een spatel ingespateld maar dat ging wat lastig vanwege de hoge rand van bakpapier.

hoe het met die halve liters dan zit weet ik ook niet maar jouw berekening klinkt idd hardstikke logisch (in hoeverre dit grote rekenwonder het snapt hahaha)
Ik kan de baktabel op de DLTshopsite niet vinden maar hier op de forumsitetabel staat weer voor 15 cm 115gr mix en 85 gr ei.

Ik ben de kluts een beetje kwijt...erg lastig zo als alle tabellen bij 15 cm beginnen.

9

@ appeltje: bakblik ingevet, extra hoge bakpapier en zat ook vast met een paperclip. Ook de ballongarde gebruikt en 8 minuten op hoogste stand en 3 minuten op laagste.
Ik vond m'n beslag zelfs redelijk dik (ha het idee dat het wat dikker was als vorige keer maargoed het is pas m'n 2e kapsel)

Denk dat het dan toch het verkeerd in het bakblik doen moet zijn geweest??
Hoe doen jullie dit? Want vond het nog al lastig omdat het zo'n hoge koker word met nog extra bakpapierverhoging en zo'n kleine vorm. Toch met een spuitzak dan?

p.s Heel erg bedankt voor de uitgebreide antwoorden!!

10

iemand nog tips hoe ik het beste zo'n kleine bakvorm zonder kliederboel en zonder lucht onder het beslag kan vullen?? is een spuitzak een optie?

11

Faila schreef:

iemand nog tips hoe ik het beste zo'n kleine bakvorm zonder kliederboel en zonder lucht onder het beslag kan vullen?? is een spuitzak een optie?

Gebruik gewoon een pannenlikker en heeel goed mikken :D  Gaat hier altijd goed!

12

Cecilia schreef:

In mijn  Kennie is mix voor 2 eieren te weinig.
Die mix met de hand.

Ik ook. Heb van het weekend toch geprobeerd om met 2 eieren te mixen maar de structuur van het beslag is anders, net als de biscuit zag ik na het bakken, Dan wanneer ik 3(+) eieren mix

13

nou hij staat inmiddels weer in de oven, heb dit keer en in de kenny gemixt 7 minuten en toen nog met de hand 5 minuten en toen nagemixt in de kenny en met de handmixer op laagste stand.

Net ging de pieper en hij was nog steeds helemaal vloeibaar na 20 minuten...snap er niks van. Hij is wel 3x zo hoog als breed hahaha
Nouja nu maar ff doorbakken en kijken hoe die word...anders geef ik het op.

Heb het nu met de spuitzak gevuld, ben niet zo goed met mikken namelijk haha

14

hmmm hij ruikt ook aardig naar ei en is zooooveel gerezen niet normaal. Zou ik dan toch maar 1 ei moeten gebruiken met 132 gram mix???

15

Je verhoogt (nog) steeds je bakvorm met bakpapier? Aangezien je zegt dat ie 3x zo hoog is als breed.

Ik bedenk me zo dat bakpapier natuurlijk geen warmte geleidt zoals de bakpan dat wel doet. Dan zou het zo kunnen zijn dat het onderste deel (de vorm) de boel snel laat rijzen, maar dat het door de grote rand bakpapier het bovenste deel veel minder geleidingswarmte krijgt en dus moeilijk (niet?) gaar wordt.

Waarom wil je eigenlijk zo'n hoog klein biscuit bakken? Kun je niet beter 2 normale van 10cm bakken en die op elkaar plakken (of met dowels verbinden)?

Overigens gaan de kleine vormpjes hier ook soms mis hoor, dan overstroomt de boel. Ik hou de hoeveelheden uit het boek van Wendy aan, bij alle maten gaat het goed en krijg ik perfecte kapsels, alleen die van 15cm stroomt over. En hoe dat kan??? Daar doe ik nu gewoon wat minder in, scheelt een hoop zooi.  :D

~ Never waste a good crisis... ~

16

Ik heb idd m'n vorm met bakpapier verhoogt tot de vorm in totaal 14 cm hoog was. Het kapsel is misschien 1 cm lager dan dat dus cm of 13 terwijl de bakpan nog niet eens vol zat. Hij is dus enorm gerezen (zo'n 7 cm) (3x zo hoog als breed was beetje overdreven hehe maar je snapt het idee denk ik)

En ik wil geen heel hoog taartje bakken ik heb alleen moeite met de juiste hoeveelheid mix vinden en had nu dus de hoeveelheden aangehouden die taartjevan10tje hierboven aangeeft.
Vind het lastig de juiste hoeveelheden vinden omdat overal de tabellen met 15 cm beginnen.

denk dat ik ook maar overga op 15 cm, hopen dat het dan beter gaat...

17

Hmm ik heb hem net even gesneden en denk dat ie toch wel gelukt is al is de bovenkant nog ietsiepietsie zacht is die een beetje vreemd van vorm haha

hij was een beetje scheef aan de bovenkant dus heb em recht gesneden en in 4 lagen, dus hij kan flink gevuld worden :p
Heb net gemeten en hij is 11,5 cm hoog en 10 cm breed, beetje vreemd maargoed gaat een leuke uitdaging worden om daar leuk taartje van te maken en ik hou van uitdagingen dus kom maar op!

18

En mix maken voor 15cm en dan de 10cm voor 2/3e deel vullen? Moet je even kijken wat je met het restant van het beslag doet natuurlijk.

Als ik beslag maak voor een 15cm dan heb ik teveel voor die van 15cm (hij stroomt over tijdens het bakken) maar wat ik overhou is niet genoeg voor nog een volle van 10cm.
Misschien dat beslag voor een 20cm genoeg is voor een 10 + 15cm vorm?  :think:

~ Never waste a good crisis... ~

19

hahaa wat een mysterie met die biscuitmix :p Zou dat de reden zijn dat alle sites met 15 cm beginnen?  :think: hihi

Nouja tis soort van gelukt...hij is alleen beetje raar van vorm maargoed heb al een leuk idee dus dat komt goed hoop ik, ben alleen erg benieuwd hoe het bekleden zal gaan omdat ie na het vullen nog iets hoger is waarschijnlijk :p

20

Hoger dan breed ook wel apart, kun je mooi een kaars of zo van maken, of een deegroller op z'n kant, of over de lengte insnijden en cakerol van proberen te maken. noem zo maar wat gekke ideeen op.

suc6,

John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.