1 Laatst bewerkt door Sugar Pop (25-10-2011 11:27)

Onderwerp: Pastéis de Nata

Een paar jaar geleden was ik op vakantie in Portugal en daar at ik bijna elke dag wel een heerlijk zoet gebakje: pastel de nata.
Het is een soort bakje van bladerdeeg met een zachte custard-achtige vulling.
Ik dacht toen al dat ik die thuis wel ff zou namaken :D  maar ik kon nooit een recept vinden wat naar m'n zin was. Nu stuitte ik van de week op het volgende filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=n529ZWCjYpI

Hierin worden dus de geheimen van de smid onthuld :lol:

Ik heb ze net gemaakt voor morgen bij de koffie en dit is het resultaat:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WATZMZY3.jpg

Lekkerrrr! :P

Het recept in het filmpje heb ik enigszins naar mijn eigen smaak aangepast. Ik voegde nu bijv. als extraatje 1 tl vanille-extract toe als de eieren erdoor gaan. Maar de volgende keer ga ik verse vanillestokjes meekoken met de melk/room en het merg op het laatst toevoegen.

Ik had ze nu ook een paar minuutjes te lang in de oven laten zitten waardoor ze ietsie pietsie te gaar zijn geworden. 15 min. is echt lang genoeg.

Pastéis de Nata 12 stuks

Ingredienten:

• 300 g roomboterbladerdeeg (6-7 plakjes)
    bekertje slagroom (200 ml)
    100 ml melk
    30 g maizena
    250 g suiker
    125 ml water
    1 kaneelstokje
    schil van 1/2 citroen
    1 vanillestokje
    4-5 eidooiers
    boter om in te vetten

Materiaal:

• muffinvorm 12 st.
    2 pannetjes
    garde
    dunschiller voor de citroen
    juslepel
    maatbeker
    weegschaal
    zeef
    mesje

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 250 graden. Haal de plastic velletjes van de plakjes bladerdeeg. Laat de plakjes even ontdooien. Vet het muffinblik in. Leg de plakjes weer op elkaar en rol uit tot een plak van 5 mm dikte. Rol deze plak op als in het filmpje en snijd er 12 plakjes van. Bekleed de vorm.
Maak een papje van de melk en de maizena. Breng de room met het vanillestokje, kaneelstokje en de citroenschil aan de kook. Voeg de melk met de maizena toe en klop dit met de garde tot een lobbig mengsel. Zet even apart.
Breng in het andere pannetje het water met de suiker al roerend aan de kook. Laat 3 minuten door koken. Voeg deze siroop beetje voor beetje toe aan het roompapje. Haal het mengsel door een zeef. Snijd het vanillestokje doormidden en voeg het uitgeschraapte merg toe aan het mengsel. Roer als laatst de eidooiers erdoor. Lepel de vulling in de vormpjes.
Bak de pastéis 15 minuten op 250 graden. De vulling moet nog iets lobbig zijn als ze eruit komen. Laat afkoelen tot lauwwarm of kamertemperatuur voor consumptie.

Dear Lord, if You can't make me skinny, please make all my friends fat!

2

Re: Pastéis de Nata

ziet er mooi en smakelijk uit !

Groetjes, Conny

3

dank je, ze waren èrrug lekker :thumb:

4

Ik denk dat ik maar eens op de koffie kom bij jou  :)
Ze lijken me heerlijk!!!! :)

Groetjes!

5

Hmmm...heb het filmpje even bekeken.......en die lijken me wel uper lekker  :Y

6

hoi dames,

echt een aanrader hoor, ze hebben nog geen 10 min. op tafel gestaan, toen waren ze allemaal op! :9

7

ZE zijn super !!! Met name in Belem (Lissabon) maken ze super lekkere pasteis de nata !! Nog heerlijk warm en dan met kaneel erop.........hummmmmmmmmmmmmmmmmm

Ik zal kijken of het dezelfde recept is als wat ik heb. Zo niet dan moet ik het even vertalen van het portugues naar het nederlands..............

groetjes, Ana

8

Sugar Pop schreef:

hoi dames,

echt een aanrader hoor, ze hebben nog geen 10 min. op tafel gestaan, toen waren ze allemaal op! :9

Dan heb ik pech :(  :lol:

Groetjes!

9

Ik zal kijken of het dezelfde recept is als wat ik heb. Zo niet dan moet ik het even vertalen van het portugues naar het nederlands..............

Zou je die dan willen delen met mij?  :)

Dan heb ik pech sad  lol

Volgende keer bij jou? :lol:

10

Jaaaaaa........gezellig!!!!!  :)

Groetjes!

11

Die zien er lekker uit!

12

cristina schreef:

ZE zijn super !!! Met name in Belem (Lissabon) maken ze super lekkere pasteis de nata !! Nog heerlijk warm en dan met kaneel erop.........hummmmmmmmmmmmmmmmmm

Die zijn idd echt heerlijk!

@ Sugar pop, ze zien er heerlijk uit. Kan me voorstellen dat ze maar 10 minuten op tafel hebben gestaan.

Ik wil ze ook is een keertje maken!

Groetjes Iris

"We zijn stuk voor stuk engelen met slechts 1 vleugel, en we kunnen vliegen door elkaar te omhelzen!"  Citaat L. de Crescenzo

13

Ik wil ze gaan maken zo...
Heb alleen geen roomboter bladerdeeg gekocht maar dat zal de pret niet drukken denk ik  :think:

Vroeg me wel af....
Als je een vanillestokje mee gaat koken en daarna uit schraapt moet je dan ook nog het kaneelstokje er in doen ?
Die heb ik nl wel gekocht maar zie het in jouw recept nu niet staan.

14

ik heb ze gemaakt...met kaneelstokje en vanillestokje.
Staan nu af te koelen....

Hoe moet ik ze bewaren? In of buiten de koelkast ?

15

mmm klinkt wel lekker

16 Laatst bewerkt door Sugar Pop (28-10-2011 10:22)

ik heb ze gemaakt...met kaneelstokje en vanillestokje.
Staan nu af te koelen....

Hoe moet ik ze bewaren? In of buiten de koelkast ?

Ik doe het idd allebei erin.

Je kan ze in de koelkast bewaren maar voor consumptie moet je ze dan weer even oppiefen in de oven, het bladerdeeg wordt dan weer lekker knisperig.

Waren ze lekker gisteren? :9

Groetjes

17

Ze zijn echt heerlijk !!!
En idd gisteravond toen ze nog lauwwarm waren vond ik ze het lekkerst  :Y
Dus meteen na het avondeten aan de slag dan heb je om 20:00 iets lekkers bij de koffie (en een ontplofte keuken  :think: )

Ik heb trouwens 7  plakjes bladerdeeg gebruikt en 5 eierdooiers.
De verhoudingen waren zo supergoed, alles was op....
Bedankt voor dit recept  :thumb:

18

Enjoy! :thumb:

19

ik heb ze idd ook in portugal op en daar waren ze goddelijk . Ga ze nu met dit recept proberen te maken voor mijn opa (die is portugees) dus ik hoop dat ze net zo goed smaken.

15 min op 250 graden, geld dit ook voor een combi-magnetron/heteluchtoven????

Een mooie taart zegt meer dan 1000 woorden!

20

lekker!

ja, je moet ze zo heet mogelijk bakken.

21

Ze zien er echt fantastisch uit! Die ga ik binnenkort zeker proberen. Bedankt voor het delen van het recept, was ook al op zoek geweest na mijn citytrip naar Lissabon een tijdje geleden. (pasteis de Belem: verrukkelijk!)

22

Als je bij Rudolfs Bakery op 24kitchen.nl zoekt op het recept van Pasteis de Belem krijg je ook een overheerlijk recept hiervan. Simpel te maken en overheerlijk. Vooral als ze nog een beetje warm zijn.

Groetjes Monique