1 Laatst bewerkt door iloiloilo (20-10-2011 10:26)

Onderwerp: wie kan mij helpen...

hallo,

ik heb gisteren even een test taartje gemaakt om te kijken hoe het ging met het bekleden van een taart... mijn taart was 15 cm doorsnee en ongeveer 10 cm hoog...

ik had rolkwaliteit marsepein van funcakes... en me taart ingesmeerd met een beetje botercreme... toen ik mijn taart ging bekleden... had ik ten eerste teveel vouwen die ik er niet uitgestreken kreeg... en mijn marsepein ging afscheuren van de bovenkant...
ow ja ik had 250 gram marsepein

wat heb ik fout gedaan...

* was de temp van de marsepein niet goed
* had ik teweinig marsepein.

wie heeft er tips ik wil het volgende week zaterdag nog een keer gaan proberen dus alle tips zijn zeer welkom

ow en nog een vraagje... wat kan ik doen om niet zoveel poedersuiker te hoeven gebruiken... telkens als ik mijn ronde marsepein op wilde tillen zat deze vast geplakt aan het aanrecht en trok ik hem kapot.. uiteindelijk heel veel poedersuiker gebruikt... maar dit was niet ten goedde voor mijn marsepein...

sorry voor het lange verhaal... hoop op goed advies... dank alvast

ow ja heb al filmpjes gekeken op internet... maar daar ziet het er allemaal zo makkelijk op uit  :s

groetjes ilona

Re: wie kan mij helpen...

Hoi hoi,

Misschien niet de beste kandidaat die je kan voorzien van juiste tips...

Maar goed. Gisteren mijn eerste taartje gemaakt en bij mij is maar één keer de marsepein een stukje ingescheurd (te dun gerold op dat plekje) en ik had geen vouwen bij het overleggen op de taart.

Ik heb ook marsepein rolkwaliteit genomen en toevallig ook 250gr.
Ik heb mijn taart opgemeten (volgens tips via dit forum) met een draadje. Van de onderkant, omhoog langs zijkant, over midden van taart naar andere zijde weer omlaag.) Zo weet je precies hoe groot je lap precies moet zijn. De eerste keer goed kneden van je marsepein. Daarna uitgerold (dat heb ik ook wel twee keer opnieuw gedaan voor ik iets mooi ronds eruit kreeg).
Ik heb twee keer heel licht de roller ingesmeerd met poedersuiker. Na ieder keer rollen lichte ik mijn deeg wat op (ik had er wel een grote deegmat onder liggen, wellicht scheelt dat) en verplaatste ik hem minimaal. Ik heb de marsepein nooit omgedraaid.. Gevoelsmatig moest ik hem aan een zijde rollen en die kant heb ik dan ook aan de onderkant gelegd met bedekken. Dus wat op de mat lag kwam bij mij bovenop). Weet eigenlijk niet of dit de bedoeling is, maar zag er schoner en mooier uit bij mij...  :P
Toen mbv de deegroller de lap opgetild en over de taart gelegd.
Met mijn handen de bovenkant glad gestreken en toen voorzichtig en langzaam stapje voor stapje de zijnkant naar beneden vastgestreken. Niet trekken (dan scheurt de marsepein). Bij vouwen/plooien voorzichtig wat opliften en nogmaals voorzichtig omlaag strijken. Uiteindelijk hield ik toch een miniplooitje over aan de zijkant op één plek. Dat wat weggemoffeld en al met al zie je er niets meer van en ben ik best tevreden...

Hopelijk heb je hier iets aan, zo niet... Dan hoop ik dat anderen duidelijker kunnen zijn... :)

3

dank je wel voor je reactie... ik ga het zowiezo nog een keer proberen... misschien zijn er mensen met nog meer tips dan zijn deze welkom

groetjes

4

Als je de marsepein over je taart legt, dan eerst even de bovenkant smootheren/glad maken en dan de bovenrand met je vingers glad strijken, dus alleen het randje.  Heb je de minste kans dat de marsepein vanaf de rand gaat scheuren.
Dan de zijkanten, telkens even optillenen naar beneden strijken.
Krijg je plooien dan even opnieuw voorzichtig optillen en glad maken.

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

5 Laatst bewerkt door Kelly87 (21-10-2011 12:00)

Allereerst: je hoeveelheid marsepein is voor deze maat denk ik wel genoeg, maar om het makkelijker te maken gebruik ik zelf altijd wat meer dan aangegeven. Dan heb je nog wat ruimte bij het uitrollen (voor al die rare vormen die ik altijd krijg haha) en kun je het goed de juiste dikte maken.

Verder met bekleden: altijd bovenop beginnen, goed gladmaken en dan het 'randje' over en deze helemaal glad maken. Plooien kun je er uit halen door het marsepein heel langzaam (geduld is een schone zaak) tegen de taart aan te drukken en ondertussen de plooien een soort van uit elkaar te trekken... Kan het niet echt goed omschrijven! Zoals Joynme zegt, steeds even stukje optillen.

Voor de maat doe ik het eigenlijk heel simpel, ik hou even de bakvorm boven m'n uitgerolde marsepein of fondant en dan kun je het heel makkelijk zien of het genoeg is!

Als laatste redding: bloemetjes bedekken veel ;) Zo niet, dan heb je gewoon meer bloemetjes nodig haha

Sweet as sugar and everything nice

6

ik heb een filpmje gekeken op you tube, was het heel duidelijk te zien. Moet je ff zoeken op " taart bekleden met rolfondant" of iets dergelijks.

7

dank je dames... ik ga het zaterdag nogmaals proberen... morgen dus.. ik zal jullie laten weten of het nu al beter is gegaan...

groetjes

8

Wat misschien ook een idee is om een basis workshop te doen. Je leert in 1 workshop zoveel over vullen en bekleden en hoeft niet opnieuw het wiel uit te vinden. Daarnaast is het ook nog eens super gezellig (is mijn ervaring  :D  )

Waar kom je vandaan? Misschien wil iemand in de buurt het wel even voordoen. Altijd fijn om iets te kunnen zien ipv lezen :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

10

kom uit best... langs eindhoven

11

Voor het uitrollen gebruik ik geen poedersuiker meer, sinds ik uitrol op een bureaumat van Ikea. (prosj)!
Een goede aanschaf, want door de poedersuiker droogt je marsepein erg uit! :Y
Zelf gebruik ik de tabellen van Felicitaartjes voor de verhoudingen van mijn biscuit, maar ook voor de hoeveelheid marsepein. Ik vind het zelf prettiger om met iets meer uit te rollen, zodat ik meer kans heb om hem helemaal over de taart heen te krijgen. Wat ik overhoudt gebruik ik vaak weer voor een parelrand ofzo...
En ik gebruik zelf persoonlijk liever Zeelandia marsepein....met Funcakes had ik ook steeds problemen met scheuren....met Zeelandia bijna nooit! Het is veel soepeler dan Funcakes!
Succes met de taarten...en oefening baart kunst!

12

iloiloilo schreef:

kom uit best... langs eindhoven

a.s. donderdag middag komen er een paar dames hier om rozen te maken. Je bent dan ook van harte welkom , moet je wel je marsepein meenemen want ik werk zelf meestal met fondant en heb geen marsepein op voorraad.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

13 Laatst bewerkt door iloiloilo (22-10-2011 16:40)

as donderdag middag moet ik helaas werken dus gaat niet lukken... wel super bedankt voor de uitnodiging...

ik heb vandaag mijn taart gemaakt... en hij is goed gelukt... ben er helemaal blij mee....

Iedereen bedankt voor de zeer bruikbare tips

http://mangels.babysite.nl/fotos/fotoboek/115781/115781-7335070.jpg

14

o dat gaat helemaal goed komen. Mocht het nodig zijn...ik zit in de buurt hé dus voel je vrij om aan de bel te trekken.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)