1

Onderwerp: Biscuit luchtiger? (zonder biscuitmix)

Ik heb net voor het eerst een biscuittaartje geprobeerd te maken. Ik wou graag een bol-vorm maken, zodat ik een voetbaltaartje kon maken.

Ik heb een vorm die gelijk is aan de blanda 12cm, hiervoor vond ik overal dat je ongeveer 100g beslag moest hebben. Dus eht recept dat ik heb gebruikt is:

1 ei
42g suiker
8g vanillesuiker (1zakje)
50g zelfrijzendbakmeel

Alleen nu is het biscuit niet echt lekker luchtig, wat kan ik hier aan doen? Ik had gelezen dat je voor een blanda van 12cm maar 1 ei moest gebruiken, vandaar dat ik het zo heb gedaan.

Kan iemand mij helpen? Ik had het gister al geprobeerd met cupcakebeslag maar dat werd helemaal niks haha!

x

2 Laatst bewerkt door Leef! (21-10-2011 11:17)

Re: Biscuit luchtiger? (zonder biscuitmix)

Als je even aan de linkerkant kijkt bij de recepten vind je een aantal alternatieven. De basis2 gebruik ik altijd.

Succes! :-)

Don't just dream your life, but live your dreams too!

3

Daar heb ik de basis ook inderdaad vandaan! Alleen dan zou ik 2 eieren moeten toevoegen en ik zie overal staan dat ik maar 1 ei moet gebruiken voor een blanda van 12 cm.

Ik ga het nu inderdaad gewoon proberen met 2 eieren, ben benieuwd!

4

langer mixen helpt ook.
Ik heb een kapsel gemaakt met cupcake mix en dat was erg lekker. (had het nodig voor een 3D)

5

Volgens mij staat het recept wat jij beschrijft daar toch niet tussen?   :think:

Misschien ligt het aan het zelfrijzend bakmeel. Ik gebruik alleen recepten met gewoon bloem.

6

Oke dankje! langer mixen ga ik proberen!

Het verschil met mijn biscuit en mijn cupcake mix is dat ik er boter in doe! Mijn cupcake recept is: 125g roomboter 125g suiker 125g zelfrijzendbakmeel 2(L) eieren en 2 eetlepels melk. Dan zijn de cupcakes echt heerlijk! Alleen was mijn bolvorm na 45min op 180graden nog steeds niet gebakken!

Dus vandaar dat ik biscuit ben gaan proberen!

7

@Leef! Nee klopt niet precies, heb het wat aangepast! Ik heb zelf nu geen bloem in huis, dus vandaar dat ik de zelfrijzendbakmeel heb geprobeerd. En eigenlijk doe ik altijd een zakje vanille suiker, vind ik lekker hihi

8

Voor biscuit de eieren minimaal tien minuten mixen met het suiker. En dan het bloem er door heen spatelen. En eieren in een bakje warm water voor gebruik helpt ook.

Maar ik zou toch dit recept proberen:

1 ei, 30 gram suiker, 30 bloem, snufje zout per halve liter.

9

10 minuten, ja daar was ik al wel achter hihi duurde zolang voordat het een beetje op slagroom ging lijken!

Hm, moet het helaas hier even mee doen.. Zit thuis met een ontstoken oog, dus liever even niet over straat haha!

Ik las dat het enige verschil tussen zelfrijzendbakmeel en bloem is, dat er in zelfrijzendbakmeel al bakpoeder bij in zit. Hierdoor zou het toch alleen maar beter moeten rijzen? Of is dat stomme logica haha

10

de eieren zorgen er in biscuit voor dat de boel rijst en luchtig wordt, daar heb je geen bakpoeder bij nodig, iig niet als je t goed doet.

11

Kan het ook zijn dat hij langer in de over had gemoeten, om nog luchtiger te worden? Of als het deeg gaar is dan is het goed?

12

hij droogt alleen maar uit als je m langer in de oven doet... als je beslag gaar is is t gaar..

13

Oke, dankejwel allemaal!!
Hij zit er nu weer in, ben benieuwd! :)

14

Hij leek echt helemaal perfect! Totdat ik hem uit de oven haalde, 5 minuten liet staan, en toen was hij ineens weer 1cm ingezakt! Hoe kan dit nou? :(

15

Ohh en ik had hem omgekeerd op een soort houten rekje, en daar is hij helemaal aan gaan kleven! Maar niet aan het rvs schaaltje, weet iemand hoe dit kan?

16

omdat je als je m omkeerd op iets je die ondergrond met papier moet bedekken en suiker omdat je taart anders vastplakt

17 Laatst bewerkt door JPS (22-10-2011 19:25)

Ik gebruik voor het omkeren altijd een spatdeksel van gaas.
Die leg ik dan op een pannenonderzetter van draadijzer.

Eerst de springvorm zijkant eraf, dan spatdeksel erop.
De boel omkeren en op de pannenonderzetter zetten.
Dan de bodem van de springvorm die nu boven op het biscuit ligt eraf halen door een spatel onder de rand te steken en los te wrikken

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

18

Ik heb hem nu even twee dagen op papier laten liggen en hij is nog steeds plakkerig (helemaal rond om) is dit normaal? Dit is mijn eerste keer met biscuit, heb het ook nog nergens gezien/geproefd.

Mijn vriend zegt dat hij wel goed smaakt haha, dus misschien is het wel goed zo! Hij plakt héél erg aan het papier.... :(

Dankjewel john voor je uitleg!!