1

Onderwerp: Amandelpoeder in cake?

Pas geleden heb ik battenburg cake gemaakt ( http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … id=168903) Volgens het recept moest er amandelpoeder in. Nu heb ik vandaag een gewone cake van hetzelfde recept gemaakt en ook amandelpoeder toegevoegd. De cake is echt superlekker. Wat ik mij nu alleen afvraag: wat is de functie van amandelpoeder in cakes? Is dat alleen voor de smaak of heeft het ook een andere functie...

Weet iemand wat de functie van amandelpoeder in cakes is?

2

Re: Amandelpoeder in cake?

Ik denk dat het door het hoge vetgehalte de cake smeuiger maakt.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Dat zou misschien wel kunnen  :thumb:  :Y . Hij was in ieder geval wel erg lekker. Heb gisteren ook maar een mailtje naar Mary Berry gestuurd. Het recept komt van haar. Hoop dat ik antwoord krijg.

4

Ik dacht dat het een bindende factor had, amandelmeel.
Maar ik kan mij vergissen hoor.

Groetjes Iris

"We zijn stuk voor stuk engelen met slechts 1 vleugel, en we kunnen vliegen door elkaar te omhelzen!"  Citaat L. de Crescenzo

5

Je bedoelt dat je cake dan steviger is?

6

Volgens mij wel.
Ik zit heel hard na te denken. Ik weet alleen nog dat ik een keer gehoord heb dat het dan beter bind, maar het technische verhaal er achter ben ik even kwijt.

Hopelijk krijg je nog mail van Mary Berry. Ben nu wel erg benieuwd hoe het ook al weer zat.

groetjes Iris

"We zijn stuk voor stuk engelen met slechts 1 vleugel, en we kunnen vliegen door elkaar te omhelzen!"  Citaat L. de Crescenzo

7

Ja ik ook  :lol: Heb al op internet zitten zoeken maar kan niets vinden  :/

8

Kan ook niets vinden op internet, behalve dus dat het bindend is.
Als ik binnenkort tijd heb zal ik eens zoeken naar dat stukje over de battenburgcake.
Volgens mij is het daar gezegd.

Groetjes Iris

9

Heb nog even in de engelse wikipedia gekeken en daar zeggen ze inderdaad dat het poeder gebruikt wordt om de cake smeuïger te maken. Maar ze zeggen ook dat de cake dan minder calorieën bevat. Maar ja...dat gaat dan niet op voor dit recept want daar wordt het aan het basis recept toegevoegd....

10

Dan houden we het er maar op dat het smeuïger is met amandelmeel.

En ik heb geen idee of het dan minder calorieën bevat. Vind het belangrijker dat het lekker is!

Groetjes Iris

11 Laatst bewerkt door Vizzstick (19-10-2011 12:02)

Ik heb laatst Rudolphs bakery zitten kijken waar hij een schwarzwalder kirsch maakte waar ook amandelpoeder in ging. In de uitzending legde hij volgens mij ook uit waarom hij dit deed maar ik heb het niet onthouden.  :lol:

Volgens mij kan je hem op de site van 24kitchen terug kijken, alleen moet je je wel eerst registreren.  :)

edit: Ik heb het even terug gekeken en rudolph heeft het over 'meer bite' en een vollere smaak.  :)

12

Ik zie wel meer recepten met amandelpoeder... waar koop je dat?

"There are far, far better things ahead than any we leave behind" - C.S. Lewis

13

Je kan het in ieder geval kopen bij reformzaken.

Groetjes Iris

14

Thanx Iris!

"There are far, far better things ahead than any we leave behind" - C.S. Lewis

15

Een gedeelte van de bloem kan vervangen worden door amandelmeel in bv. gewone cake of cupcake.
Krijg je net even een ander smaakje.

16

Ik koop het bij de molen.
Vind het trouwens wel prijzig hoor. €6,75 voor 500 gram  en voor een 4 eieren cake gebruik ik 100 gram.

17

Nooit gemaakt, maar je kan het ook zelf maken.
Ik heb onderstaand recept van internet afgeplukt.

Je kunt het ook zelf maken, van bijvoorbeeld ongepelde amandelen (goedkoper dan gepelde).

Weeg de hoeveelheid amandelen af die je nodig hebt voor je recept, of meer om een voorraad aan te leggen.

Kook ze 3 minuten in een pan of in een glas in de magnetron, de amandelen moeten helemaal onder water staan.

Koel ze in een zeef met koud water af, of giet ze af en laat ze gewoon afkoelen.

De amandelen kan je nu gemakkelijk uit hun velletjes knijpen (ze vliegen alle kanten op).

Als ze helemaal droog zijn, rooster je ze in een droge pan (met antiaanbaklaag), dit verhoogt de smaak van de amandelen.

Maal ze nu in een foodprocessor of iets dergelijks goed fijn.

Je hebt dan je eigengemaakte amandelmeel, met nog wat grotere korreltjes.

Groetjes Iris

18

djehr schreef:

Heb nog even in de engelse wikipedia gekeken en daar zeggen ze inderdaad dat het poeder gebruikt wordt om de cake smeuïger te maken. Maar ze zeggen ook dat de cake dan minder calorieën bevat. Maar ja...dat gaat dan niet op voor dit recept want daar wordt het aan het basis recept toegevoegd....

Daar kan ik me nou niks bij voorstellen dat amandelmeel minder calorieen zou hebben dan bloem. Ik heb het niet uitgezocht, maar iig bevat vet (wat heel veel zit in noten) veel meer calorieen dan bloem (zetmeel). Misschien bedoelen ze alleen minder koolhydraten? Want die zitten dan weer niet of nauwelijks in noten en juist wel heel veel in bloem.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

19

Mirjam5 schreef:
djehr schreef:

Maar ze zeggen ook dat de cake dan minder calorieën bevat. Maar ja...dat gaat dan niet op voor dit recept want daar wordt het aan het basis recept toegevoegd....

Daar kan ik me nou niks bij voorstellen dat amandelmeel minder calorieen zou hebben dan bloem.  Misschien bedoelen ze alleen minder koolhydraten? Want die zitten dan weer niet of nauwelijks in noten en juist wel heel veel in bloem.

:Y je hebt helemaal gelijk  :Y

20

Vandaag onverwachts toch nog een reactie:

Dear Desiree,
Thank you for your email and so delighted you enjoy the Battenburg Cake. The almond flour gives flavour and helps the cake keep.  You can use a proportion of almond flour in sponge recipes too - e.g. if a recipe has 6oz self raising flour use 1oz almond flour.

Hope this helps and you continue to enjoy
Best wishes
Lucy
PA to Mary Berry

Dus inderdaad gewoon voor de smaak maar ook om de houdbaarheid van de cake te verlengen.
1 oz = 28,35 gram