1 Laatst bewerkt door MyrnaZ (07-07-2009 20:33)

Onderwerp: Wat te gebruiken bij een taart voor mensen met een allergie

Onze jongste dochter is allergisch voor koemelk, ei, soja en cacao en aangezien zij nog geniet van de borstvoeding, ben ik ook op dieet. Ik heb hier op het forum de zoekfunctie al uitgebreid gebruikt om recepten te kunnen vinden zonder allergenen en wordt helemaal blij van wat ik tot nu toe gevonden heb. Misschien kan ik jullie helpen met een overzicht van waar je op moet letten en met vervangende producten. Ik ben er onderhand wel achter, dat het vervangen van een ingredi

Groetjes Myrna

Re: Wat te gebruiken bij een taart voor mensen met een allergie

wauw, mooie lijst zeg! Misschien iets voor in de recepten sectie van de site? Bij noten misschien nog vermelden dan marsepein ook afvalt en vervangen kan door fondant (met evt amandelaroma).

3

kaatjetaatje schreef:

wauw, mooie lijst zeg! Misschien iets voor in de recepten sectie van de site? Bij noten misschien nog vermelden dan marsepein ook afvalt en vervangen kan door fondant (met evt amandelaroma).

Ik heb het toegevoegd. Anders wil ik wel alle recepten, die ik ben tegengekomen een keer samenvoegen voor de recepten sectie. Ik heb nu voor mezelf een overzichtje met linkjes gemaakt.

Groetjes Myrna

4

Koemelk kan je ook vervangen door geitenmelk. Tegenwoordig te koop bij bijna elke supermarkt en het was hier de oplossing. De rest van de vervangers hebben veel te veel een smaakje. De geitenmelk proeft echt de grootste zeurpiet (zwager) niet!

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5

Als je ei wilt vervangen door spa rood wat is dan de verhouding? 1 ei is hoeveel spa rood?

Groetjes,
Susan

Groetjes,
Susan

6

je kan ook het ei vervangen door een halve banaan, is ook nogeens heel lekker en rijst waanzinnig!

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

7

christol schreef:

je kan ook het ei vervangen door een halve banaan, is ook nogeens heel lekker en rijst waanzinnig!

echt waar? biscuitmix mixen met banaan ipv ei?

maar mooie lijsten hoor!

8

ja, kan je ook opzoeken op internet, zo ben ik er ook aan gekomen

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

9

In de biscuitmix van de webshop zit magere melkpoeder, net zoals de moscalux mix van Zeelandia die ik wel heb gebruikt. Dat er in margarine ook melkpoeder verwerkt werd wist ik niet. Gebruik eigenlijk altijd margarine ipv roomboter voor 2 personen met melkeiwit allergie.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

IN bakselsfondant zit ook magere melkpoeder dus bij lactosevrij dieet.... vervalt dit. Marsepein kan hier weer wel.

De lemoncurd van Chivers bevat itt veel andere curds geen boter, maar daar voor in de plaats plantaardige olie... kun je weer wel gebruiken bij lactosevrij dieet
gr. Nicolette

Learn from the experts!Trakteer jezelf op een van onze bijzondere workshops. www.somethingsweet.nl
Taartdesign & creatieve workshops, ook op locatie en voor bedrijven

11

something sweet schreef:

IN bakselsfondant zit ook magere melkpoeder dus bij lactosevrij dieet.... vervalt dit. Marsepein kan hier weer wel.

De lemoncurd van Chivers bevat itt veel andere curds geen boter, maar daar voor in de plaats plantaardige olie... kun je weer wel gebruiken bij lactosevrij dieet
gr. Nicolette

In de webshop is ook fondant te krijgen zonder melkpoeder :thumb:

Groetjes Myrna

12 Laatst bewerkt door MyrnaZ (07-07-2009 20:38)

Susan40 schreef:

Als je ei wilt vervangen door spa rood wat is dan de verhouding? 1 ei is hoeveel spa rood?

Groetjes,
Susan

Daar heb ik nog geen vaste hoeveelheid voor, het wisselt per recept. Je kan een ei idd ook vervangen door een halve banaan, maar een biscuit er mee bakken, dat wordt wel erg machtig...

Groetjes Myrna

13

Hier ook een dochter met koemelk-allergie en ik heb de volgende websites gevonden met allergeen-bakmixen (en meer):

www.deglutenvrijewebshop.nl
www.allergiesupermarkt.nl

Groetjes!

14

Bij mijn zoontje van bijna 2 is pas ontdekt dat hij een pinda- en noten allergie heeft. Hij mag niets waarvan de ingredienten ook maar in de buurt zijn geweest van pinda's en noten.
Fijn dat jullie deze rubriek hebben.
De link onder de noten werkt alleen niet juist en gaat naar een pagina die daar niets mee te maken heeft.
Verder is er jammer genoeg nog geen informatie.
Als iemand ideeën of informatie heeft zou ik daar erg blij mee zijn.
Ik weet nog niets van taarten maken en ben ook nieuw in de allergien.
Dat hoop ik hier uit te vinden.

15

Je kan geen marsepein gebruiken, maar wel fondant. Je moet echter wel goed opletten welk merk, want er zijn producten bij die sporen van noten kunnen bevatten. Ik weet niet of je kind ook gevoelig is als het sporen bevat.

Als je biscuitmix van de webshop neemt staat er:
Allergenen: bevat melkeiwit, lactose, gluten en tarwe. Bevat geen sporen van noten of pinda's.
Dit is voor jou te gebruiken en het is ook nog eens een super makkelijke mix om een kapsel mee te bakken. Zie: http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=1812

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

16

Bedankt voor het op weg helpen.
Ik weet net pas dat hij de allergie heeft dus het is een beetje zoeken. Ik mag op dit moment van de artsen nergens risico mee lopen omdat de reactie op pinda's behoorlijk ernstig is en nog uitgezocht moet worden voor welke noten hij nog meer allergisch voor is. Hij is namelijk te licht voor de epipen (noodmedicijn tegen allergische reactie).

Ik ben al behoorlijk op weg wat betreft de ingredienten. Nu moet ik alleen nog uitvinden hoe ik een taart moet maken en wat voor atributen ik allemaal nodig heb. Ben echt een groentje hoor.
Dan moet ik natuurlijk wel eerst een proeftaartje maken voordat ik mijn kids (en de visite) opzadel met een baksel op hun 2e verjaardag  :/ . Dus ik moet nog even aan de bak hahaha.
Wellicht een nieuwe hobby?

Groetjes

17

Kijk maar uit voor je het weet heb je het bakvirus ook te pakken. Dan heb je een grotere keukenkast nodig en zal manlief zich af en toe een beetje verwaarloosd voelen.  ;) (incl. huishouden)

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

18 Laatst bewerkt door elskebet (07-07-2010 21:17)

Hoi ik lees ook even mee, want mijn dochter en ik hebben lactose-intolerantie, en de oudste reageert op koemelk-eiwit.

Goed idee van jou myrna om alles samen te voegen in het recepten topic. Ik zal zo eens kijken of er al een topic is en mijn recepten ook toevoegen.
Vooral met de kant en klare mixen is het lastig, en de vullingen vindt ik ook nog puzzelen. Maar dat kan ook komen omdat ik net met taarten maken bezig ben :rolleyes:

Als het mislukt, probeer je nog een keer, nog eens, steeds maar weer....
En in de tussentijd heeft niemand meer avondeten nodig:)

19

Er staat in het eerste bericht dat je een overzicht hebt gemaakt met vervangende producten.
Maar dan staat er ineens niets meer.
Waar staat dit overzicht dan?

20

Er is enige tijd geleden een update van het forum geweest, na de update is de hele lijst gewist  :/

Groetjes Myrna

is het mogelijk om de lijst opnieuw te plaatsen?

is het mogelijk om de lijst opnieuw te plaatsen?

23

Ik denk dat je dan even een mailtje moet sturen naar MyrnaZ.

Dit topic is zo oud dat ze het misschien niet meer leest. (Weet ook niet of zij hier nog actief is...)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

24

Ik heb gezocht naar de lijst, maar kan 'm helaas niet meer vinden. Ik ga nog even verder zoeken. De basis is:

Melk allergie:
Boter vervangen door wajang of AH plantaardig
Geitenmelk alleen in overleg ivm kruisreactie
Evt sojamelk, persoonlijk heb ik hier nooit mee gewerkt

Soja allergie
Niet echt een vervanger, vaak wordt sojalecithine wel verdragen. Wel goed de etiketten lezen aangezien bijna overal soja in zit

Ei allergie:
Ei vervangen door sparood, no-egg (verkrijgbaar bij de natuurwinkel) voor het rijzen.
Voor de smaak en kleur evt maismeel gebruiken. Of custard, maar dit kan sporen van ei/melk bevatten

Als je naar iets specifieks opzoek bent gewoon even vragen.

Groetjes Myrna