1

Onderwerp: weeeer mbc mislukt... krijg er een punthoofd van.

Voor de tweede keer mbc proberen te maken. Heb de vorige keer hier ook al gepost dat het niet goed ging, een aantal tips gebruikt. (waarvoor grote dank!) Enige verbeterpunt: hij werd nu wel goed stijf.

Maar dan de temperatuur... pff.. dat gaat gewoon niet goed.
Als ik de suikerthermometer gebruik komt hij hooguit op 35 graden!! Terwijl ik hem onder nog kokend water 10 minuten sta te kloppen in een RVS-schaal :s ....
Wat er vooral mis gaat is dat er al snel een soort aangekoekte suikerlaag ontstaat in de Blanda-schaal. Vervolg lost de suiker in de eieren dus niet op...

Het enige wat ik nog kan verzinnen als theorie is dat ik toch té warm begin, dat hierdoor de suiker aankoekt en dat dat een isolatielaag geeft, waardoor de warmte niet goed doorgegeven wordt aan het eiermengsel, dat het daarna niet meer uitmaakt hoe hard het water eronder kookt, maar dat het dan gewoon niet meer warmer wordt.  ??  Kan dat?

Ik weet dat ik het water helemaal niet zou hoeven te koken onderwijl, maar dacht dat juist te doen, om de temperatuur omhoog te krijgen.

Ik wil zo graag ook mbc kunnen maken...

Re: weeeer mbc mislukt... krijg er een punthoofd van.

Is je rvs schaal koud als je mn in de pan zet?

Zit de rvs schaal in de pan zodat er geen stoom ontsnapt?

Cabana consulente worden? Wij zoeken jou! Ben je minimaal 23 jaar, representatief en in het bezit van een auto? Mail me dan of ga naar www.cabana.nl "Think summer, think Cabana"

Ja en ja..  :s

Ik had eerst de eieren wat opgeklopt in de koude schaal. Toen eerste beetje suiker erbij en pietsje zout, rest van de suiker keurig in beetjes en dan op het au bain marie vuur om de schaal weer warm te krijgen.
... en dan al heel snel een suiker aanbaklaag in de blanda....  :nooo een harde witte laag, die er uiteindelijk met heet water wel goed af te spoelen is.. (dus niet gekarameliseerd).
Zou het aan de blanda liggen? Ik heb anders geen rvs-schaal (blanda is toch rvs?)  :s
Zou het ook lukken met een plastic kom?

Ik kan het nog een keer proberen door eerst zonder kokend water te starten, kijken of het dan ook aankoekt?

Je moet je eiwitten au Naïm Marie roeren en pas kloppen in je machine. Als je al meteen gaat kloppen komt er teveel lucht in waardoor ze de warmte niet goed vasthouden.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

Kijk dat wist ik dan ook weer niet.
Ik had hem eerst nog niet stijf geslagen, hoor, maar wel eerst wat schuim gecreeerd, met zo'n staafmixerklopper, dus die zet er meteen wel wat power onder.
Had een andere regel in mijn gedachte dat de suiker wel al eerst wat schuimig moest zijn, anders zou de suiker in te grote hoeveelheden de lucht weer plat slaan....
Werd uiteindelijk bij het au bain marieën toch wel te snel wél stijf, waardoor hij te weinig tijd kreeg denk ik.

Het klinkt ook wel weer logischer, dat ik de temperatuur wel te hoog had, waardoor er iets ging aankoeken, maar omdat er teveel schuim was het mengsel ondanks de verhitting verder niet warmer te krijgen was.

Dus als ik het goed begrijp:
- onder het au bain marie, wel beetje schuim maken, maar zeker niet stijf. Dus wel roeren maar niet kloppen.
- En eerst nog maar eens geduldig met water dat van de kook af is proberen...
Zou ik het nu snappen???? :o

6 Laatst bewerkt door Marinina (17-10-2011 08:35)

Ik heb zo'n au bain marie pannetje van Ikea, daar doe ik suiker en eiwit in, dat roer ik door elkaar en daarna zet ik het in een pan kokend water, roer het een beetje, klop dus niet !!
Als ik zie dat de suiker goed is gesmolten, als het dus een gladde massa is doe ik het in een beslagkom en klop 10 minuten, stukjes boter erbij en kloppen, daarna nog een smaakje.

Het is echt nog nooit mislukt ! Succes !

Ook bedankt weer!  Je bevestigt de basisregel nog weer eens van het eerst echt alleen maar roeren. Ik ga mijn best doen!

Marinina schreef:

Het is echt nog nooit mislukt ! Succes !

Haha, wat zegt dat over mij... :lol: dat het maar niet lukken wil. :lol:

Ik denk dat ik wat te hupseflupserig ben in het snel het recept effe lezen en dan denken dat ik alle details wel onthouden heb..
Het gaat bij dit soort bakkunsten toch echt om preciezie.
Fijn dat jullie me op het padje houden!!

Nee GEEN schuim maken, gewoon roeren met een spatel.
Ik zet het rustig op kokend water hoor, gaat prima.
Je moet er alleen wel bijblijven en steeds doorroeren, anders kan het inderdaad gaan aankoeken.

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

9

Ik wil binnenkort ook mbc maken dus ik lees even mee. Een vraagje........het kloppen, doe je dat ook au bain marie of niet ???

Als je even alle berichtjes leest zie je je antwoord gewoon ertussen staan biancka :)

11

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Nee GEEN schuim maken, gewoon roeren met een spatel.
Ik zet het rustig op kokend water hoor, gaat prima.
Je moet er alleen wel bijblijven en steeds doorroeren, anders kan het inderdaad gaan aankoeken.

Ga het proberen, helemaal geen schuim maken.....
Hoe moeilijk moet dat zijn..  ;)

12

Ik ga wel tijdens het aux bain marie mengen/kloppen steeds goed met m'n garde langs de bodem, en zijkanten van de kom, zodat de suiker telkens weer losgemaakt wordt van de kom. Tot alle suiker opgelost is. ik roer ook niet echt, maar klop toch enigzins met de  handgarde, zodat het toch wel iets luchtig wordt. Niet hard, dat lukt ook niet echt met de handgarde. Preciers zoals je in het filmpje(Dyannbakes) ziet (bij de recepten).

Ik hoop voor je dat het nu gaat lukken ;)

Gebruik idd een garde en geen mixer als je de suiker mengt met de eiwitten.
Dus;

Eiwitten in kom evt met klein beetje zout losmaken.

Eiwitten met kom au bain marie; als het water nog niet warm is heeft het ook geen zin om al de suiker erbij te doen, want deze lost dan toch nog niet op.
(ik gebruik heet water uit de kraan, pan op vuur/inductie, kom met eiwitten op pan en mijn water kookt zachtjes)

Suiker er in delen bij, en continue blijven roeren met spatel of garde.
(ik gebruik wel een garde)

Net zolang au bain marie totdat de suiker opgelost is; voelen met je vingers.

In de mixer het eiwit opkloppen, daarna boter erbij.

Cabana consulente worden? Wij zoeken jou! Ben je minimaal 23 jaar, representatief en in het bezit van een auto? Mail me dan of ga naar www.cabana.nl "Think summer, think Cabana"

14

Als je even alle berichtjes leest zie je je antwoord gewoon ertussen staan biancka :)

Gevonden...........ik sliep nog half :) Bedankt !!

15

Ik heb ook de au bain marie pan van de IKEA. Ideaal! Ik zet 'm al wel op het vuur wanneer het water nog niet kookt, maar wel bijna. Dan is het niet te heet maar loopt het geleidelijk op. Roer met een handgarde totdat de suiker opgelost is (voel dit tussen mijn vingers door er een beetje uit de pan te scheppen met een lepeltje). Mijn MBC is ook nog nooit mislukt.

16

Angelique1984, Ik hoop het ook! 3 maal is scheepsrecht zou je denken. Als het dan nog niet lukt ben ik hier gewoon niet voor gemaakt. Moet dan maar botercremes maken voortaan...
Over een week horen jullie de uitslag...

Heb net op de site van IKea gekeken. Het is een heel simpel pannetje, maar inderdaad precies handig. Je houdt meteen weer een hand over. En dat voor maar 3.95...

17

als het jou de 3de keer wel lukt, dan ga ik het ook een derde keer proberen. Wie weet!!!!! (Wat een $%$#spul om te maken............)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

18

O.K... Alles nog 1 keer net doorgelezen, ga ik nu beginnen..
fingers crossed...

19

SUcces, ben benieuwd of het gelukt is.

Wat ik altijd heb, is dat het eiwitpoeder (wat ik gebruik ivm zwangere dames die ik op de een of ander manier altijd in de omgeving heb) harde klontjes worden. Dat zijn dan van die harde plakkerige klontjes die in je kies blijven hangen... Ik heb dus ook al meerdere malen een flinke hoeveelheid weggegooit. Iemand daar een tip voor?

"There are far, far better things ahead than any we leave behind" - C.S. Lewis

Gepasteuriseerd eiwit gebruiken :)
Maar als je de MBC goed maakt, blijven er geen salmonellabacteriën over hoor. Het eiwit-suikermengsel moet minimaal 72 graden bereiken om de eiwitten te denatureren. Salmonella gaat dood bij iets van 54 graden.

21 Laatst bewerkt door mieperdepiep (22-10-2011 13:05)

I proudly present:  :Y

Merengue Botercreme!!!!!!

Hij is (soort van) gelukt!

Het oplossen van de suiker is helemaal gelukt. Waarvoor mijn dank aan jullie!! Het duurde best wel even, langer dan ik gedacht had, was blijkbaar vorige keer veel te ongeduldig. Het hielp goed om met een siliconenspatel te blijven roeren en daarmee de massa elke keer weer van de rand naar het midden te werken.
Ik heb de suikerthermometer gebruikt. Deze gaf echter maar 58 graden aan. Ik weet niet helemaal hoe betrouwbaar deze meet. Ik had hem gekocht hierin de webshop. Het duurde heel lang voordat hij van 50 graden op de 58 kwam. Mogelijk zou hij nog verder zijn gestegen, maar op dat moment voelde ik weer dat er iets wilde aankoeken, terwijl hij daarvoor een hele mooie structuur had. Ben daarom op dat punt gestopt. Nu weet ik dus niet of het eiwit wel gepasteuriseerd is. De suiker is wel volledig opgelost.
Daarna geklopt met de elektrische handklopper. Ik heb extra lang moeten doorkloppen, wel een minuut of 15 voor ik maar een beetje tevreden was. Toen bleef hij goed stijf in de kom hangen als je het op de kop hield, maar de pieken bogen wel naar beneden als je de garde er door omhoog haalde en bleven niet staan. Dat klinkt als nog niet helemaal stijf??????
Daarna boter toegevoegd. Ik had genoeg boter klaar gelegd voor de 1:2:3 verhouding, maar de 1:2:2 verhouding vindt ik veel lekkerder. Bij nog meer boter toevoegen krijg je toch veel meer de botercreme smaak dan de merengue smaak. Wat is jullie ervaring? Ben gestopt bij 1:2:2,5

Maar verder smaak is heerlijk, structuur is ´goed genoeg´.

Ik ben helemaal blij, maar ga graag nog van een krappe voldoende naar een 10.....

Heel erg bedankt iedereen!!!!!!!!

22

Ik heb nog flink zitten googlen i.v.m. de temperaturen, v.w.b. salmonella, denaturatie, stollen etc.

Ik kwam op het volgende Salmonella in een ei gaat dood bij 55 graden. Eiwit stolt vanaf 61 graden.
Als eiwit gemengd is met eigeel stolt het pas bij 72 graden, maar alleen puur eiwit dus al vanaf 61.
denaturatie is een proces waarbij de structuur van het eiwit veranderd, waardoor stolling kan optreden. Dit laatse wil je juist niet.

Ik begreep dat er alleen al in het eiwit uit een echt ei minstens 5 verschilende eiwitten zitten met elk hun eigen denaturatiegraad. In eiwitpoeder uit de webshop zit alleen maar ovalbumine, dus teoretisch zou je die hoger kunnen verhitten voordat deze stolt.

Eiwitten in het eiwit met verschillende denaturatietemperaturen:
12% Ovotransferrine 61°C
11% Ovomucoide 70°C
3,5% Lysosyme 75°C
54% Ovalbumine 84,5°C
13% Conalbumine 65°C

Daarnaast is het nog weer ingewikkelder, want het toevoegen van zuren (citroensap) kan de denaturatietemeratuur ook al weer verlagen.

http://scriptiesonline.bib.hva.nl/document/203945
http://www.intermediair.nl/artikel//8536/ei.html

Ik ben alleen nog nergens tegen gekomen bij welke temperatuur suiker nou oplost in eiwit.
Gelukkig kun je dat nou juist wel gewoon voelen....

Tot zover de aflevering koken voor nurds...

Denatureren betekent gewoon dat het niet meer zijn oorspronkelijke doel kan dienen. Stollen us een vorm van denatureren en dat wil je inderdaad niet.
Maar als je je eiwit niet heet genoeg maakt (als je goed blijft roeren stolt het sowieso niet) kan het de boter niet dragen en gaat je NBC schiften.

24

dank voor het nog steeds reageren!
Ik snap nog steeds niet helemaal hoe het werkt hoor..
Ik las ergens op jouw site dat jij banketbakkersbloed in de genen hebt, dat zal vast een stuk schelen!

Maar als je je eiwit niet heet genoeg maakt (als je goed blijft roeren stolt het sowieso niet) kan het de boter niet dragen en gaat je NBC schiften.

Boter dragen? Elke keer als ik denk dat ik het een beetje snap blijkt er weer een aspect die ik nog niet had zien aankomen... pff ;)

Blijft een abracadabra voor mij hoor.
Je hebt:
temp 55 graden nodig voor salmonella onschadelijk te maken
temp X voor suiker volledig oplossen
temp Y voor de boter te 'dragen'
temp Z voor het eiwit juist wel of juist niet te denaturen, met als doel... Begin vanaf 61, maar tot veel hoger...
Niet boven temp A om het niet te laten stollen.

Ik heb geen banketbakkersbloed hoor, maar mijn grootvader was wel banketbakker in de jaren '20. Ik gebruik wel een aantal recepten van hem :)
Mijn vader is doctor in de chemie, en van zijn kennis maak ik ook regelmatig gebruik :)