1

Onderwerp: Macarons deel 2...

OK, ik had nog een paar amandelen liggen die mijn moeder had gemaakt en die heb ik gemalen en dus had ik genoeg voor een tweede batch macarons. Dit is het resultaat...

http://i53.photobucket.com/albums/g65/devilzlittlesister/IMG_2672.jpg

Op het eerste gezicht helemaal geweldig, niet ?? Totdat ik ze van het bakpapier ging afhalen.....

http://i53.photobucket.com/albums/g65/devilzlittlesister/IMG_2673.jpg

Ze zijn gewoon leeg van binnen ?!?! Ik kan op google niet echt vinden wat hier de reden van is......weet iemand hier het misschien ????

2

Re: Macarons deel 2...

Hoe lang heb je ze laten rusten? er zijn een aantal dingen waar het op mis kan lopen. Er is wel al vooruitgang zie ik.
Misschien is een workshop en idee. Vrienden van me geven te gekke macaron workshops (www.poptasi.nl)

Dit is mijn recept (bron CCB)

Macarons

Voor ong 20/25 stuks
Ingredienten:
100gr poedersuiker
100gr amandelpoeder
80gr eiwit
100gr fijne kristalsuiker
40ml water
kleurstof (poeder of gel)

Meng de poedersuiker en amandelpoeder goed doorelkaar. Even door de zeef.
Kook het water en de kristalsuiker tot 121graden.
Klop de helft van het eiwit (40gr) bijna stijf
Giet de suikersiroop bij het eiwit en klop koud. Dit is als de kom ongeveer lichaamstemperatuur heeft.
Meng de overige helft van het eiwit (40gr) door het amandel/poedersuiker mengsel heen. Nu kan je ook kleurstof toevoegen.
Spatel nu 1/3 van het eiwitschuim door de pasta en daarna de rest.
Spuit de macarons op een bakplaat met bakpapier en laat ze 1 uur drogen
Bak ze af in een oven van 145 graden voor 12 -15 minuten.
Na het bakken leg je het bakpapier met de macarons op een vochtig gemaakt aanrecht. Als ze helemaal zijn afgekoeld kan je ze van het bakpapier afhalen, vullen met een lekkere botercreme en op elkaar drukken.
Ze zijn het lekkerst de eerste dag... de tweede dag redden ze meestal niet :)

Let op! als de temperatuur van de oven niet klopt, de ingredienten niet op de gram nauwkeurig zijn afgewogen, je te kort of te lang doorspateld, de macarons niet lang genoeg laat rusten tussendoor dan kunnen ze mislukken. Het is dus heel belangrijk dat je heel secuur te werk gaat.

Succes en geef niet op!!!

3

Nu wel extra ruimte om te vullen!  :P

4

Ik heb ze 45 minuten laten rusten en ik zie nu dat jij ze een uur hebt laten drogen. Was ik toch te ongeduldig :(

'Nu wel extra ruimte om te vullen!  puh' haha !! Dat is een goeie en dat is inderdaad waar :) !!

Ik moet zeggen dat ze verder heerlijk smaken dus ik blijf proberen want als je eenmaal goede macarons kan maken is dat echt een 'treat', volgens mij :)

5

Je bent al 10 stappen verder dan ik! ;-) Ik heb steeds 1 héle grote macaron, of het zit muurvast aan het bakpapier, of... etc. :-(
Mag ik vragen hoe je die spikkeltjes hebt gemaakt? Dat ziet er feestelijk uit!

6

Ik heb een tijdje geleden gekleurde suiker gekocht bij de Xenos (zo'n verpakking met verschillende kleuren maar weet niet of ze die nog steeds hebben) en ik heb paars suiker over de macarons gedaan voordat ze in de oven gingen. (vraag me net of of je suiker eventueel zelf kunt kleuren met gel van Wilton ?!?!)

Ik heb nu 3x macarons gebakken. Eerste keer was deeg te dik, tweede keer te dun (ook bijna 1 grote macaron !! hihi) en dit is dus het resultaat van de derde keer :)

7

Heykes Biancka,

je kan ze ook eventjes in de diepvries stoppen dan heb je dit niet voor  :Y  Ik was in het begin ook altijd zo ongeduldig en dan had ik dit ook voor, nu stop ik ze in de diepvries en komen ze mooi los  :Y
Hoop dat je hier iets aan hebt.

Ze zien er anders echt fantastisch uit hoor  :thumb:

Hoe lang heb je ze gebakken en op hoeveel graden?

8

Ik heb ze op 135gr gebakken en zo'n 16 minuten.

Bedankt voor de tip van de diepvries. Dat ga ik de volgende keer zeker proberen :)

9

ik leg ze met het bakpapier op een nat aanrecht als ze uit de oven komen. Daarna kan je ze voorzichtig van het bakpapier afsteken met een paletmet.

suiker kan je zelf ook kleuren. Suiker in een zakje doen en dan beetje gelkleurstoef toevoegen, dit door elkaar husselen en je hebt gekleurde suiker!