1

Onderwerp: Beginnersvraagje over vulling

Aankomende woensdag avond ga ik voor het eerst een taartje maken voor mensen die ik niet ken. Ik mag mijn eigen inspiratie er op los laten gaan (dat is heel fijn) Het is voor een 40 jarig huwelijk en het moet ongeveer een taartje voor 10 personen zijn.

Nu wil ik een chocolade biscuit bakken, bekleden met de satin ice choco fondant en vond net een vulling hier bij de lijst met vullingen:

Laagje witte chocoladebotercreme (gewoon flink wat witte chocopasta door de botercreme mengen) /  Laagje kersen en kersenjam

Dit lijkt mij een heerlijke combinatie maar heb nog niet zoveel ervaring met verschillende vullingen en combinatie's dus vraag jullie advies of dit daadwerkelijk wel lekker en niet te machtig is.

Nu heb ik er nog een vraagje over. Moet ik bij de kersenjam en de kersen ook een dijkje spuiten en kan ik deze gewoon buiten de koelkast bewaren? Donderdag ochtend wordt hij opgehaald. Is het ook nodig om het biscuit te besprenkelen voor de eventuele droogheid? (gebruik de funcake mix)

Ik hoop op wat advies of tips zodat mijn eerste echte bestellinkje een succes wordt :)

Alvast bedankt voor het lezen!

2

Re: Beginnersvraagje over vulling

Wat leuk! Je eerste bestelling!

De combi van de vullingen lijkt mij erg lekker. Meng je de kersen door de jam of wordt het een extra laag? Ik doe bij jam altijd een dijkje omdat het best wel vochtig is. En in principe kan hij met deze vullingen ook bestwel een tijdje buiten de koelkast hoor.

Succes ermee! Show je het resultaat?

3

hoe ga je de kersen doen? door botercreme heen of zo?
dijkjes maak ik nooit, zorgen dat je niet te dik vult en een cm uit de rand blijft is ook goed. als je dan afsmeert dan komt er vanzelf botercreme tussen de randjes.

lijkt me wel een lekkere combi!

Alvast bedankt voor jullie antwoorden :-) Hier kan ik zeker wat mee.

Ik vind het ook heel spannend. Wist eerst niet zo goed of ik dat wel aandurfde, maar heb mezelf overtuigd dat het wel goed gaat komen.
Dus nu alvast allerlei idee-tjes opdoen.

Ik dacht er aan om de kersen door de botercreme heen te mengen. Dan hoeft er toch geen dijkje te komen?

En de 2e laag de kersenjam.

Ik heb flink geshopt op taart en trends en qua spulletjes kan ik mijn ideeen zeker kwijt :)

5

Als je bang bent dat de jam te dun is kun je die eventueel ook wat steviger maken door de jam wat te verwarmen en er dan een beetje opgeloste gelatine door te mengen. Als het dan weer afkoelt is het een stuk steviger.

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

6

je kunt ook kersenvlaaivulling gebruiken dat is wat dikker.

Bedankt voor alle leuke ideeën en inspiraties!!!
Bedankt voor het kijken en tips!!!!!!

Kersenvlaaivulling, dan moet er ook zo ie zo een dijkje gespoten worden? en dat hoeft dan ook niet koel bewaard te worden?

8

Er zijn zo even snel uit mijn hoofd maar 2 reden om een dijkje rondom de vulling te zetten.

1- Om waterhoudende vulling te scheiden van marsepeinen bekleding.
2- Om een dikke laag en/of bijna vloeibare vulling tegen te houden zodat het niet van de laag afloopt.

Misschien nog wel meer reden maar die zou ik zo snel niet weten.
Als je taart buiten de koelkast moet kun je ook wat roomboter vervangen door hardere plantaardige boter.

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

hoi!
succes hoor, leuk!
zelf maak ik wel altijd een dijkje, niet het risico lopen dat het mis gaat,
groetjes neeltje

Bedankt voor alle reactie's.

Ik ga vol goede moed morgen avond aan de slag. Nu al zin in :)

Groetjes!

11

De bedoeling van de dijkjes,is dat de vulling van verschillende lagen zich niet vermengd met het spul waarmee je afsmeerd,i.v.m.kleur verschillen.Dus als je het zekere voor het onzekere wil nemen,altijd dijkjes gebruiken.Eigenlijk,baat het niet,schaadt het niet.

Opa uit 1946 ontdekt taarten en cake's voor kleindochter uit 2006.
Zij is er blij mee,en hij zeker.