Onderwerp: Wanted: Ganache SOS

Lieve medebakkers,

ik begrijp er helemaal geen kaas meer van...
voel me te  :grr:  :s  :grr: voor woorden...
Maar op de een of andere manier lukt dat wat eerst wel lukte nu ineens niet meer...

Wat is concreet mijn probleem:
Wanneer ik afsmeer met ganache 1:1 (dus met donkere callets en een goede slagroom 35%)
Deze goed uit laat harden in de koeling, zeker 24h
Mijn taart vervolgens ga bekleden met fondant.
Op de een of andere manier mijn ganache ineens bedacht heeft, dat hij onder de fondant wel eens zou kunnen gaan smelten/zweten, om zo mijn fondant laagje te laten smelten :(  :s  :grr:  :grr:  :grr:

Nu heb ik hier een barro meter, weet dat het een drama is met luchtvochtigheid en hoge temperaturen, maar ik heb al meerdere taarten ook hogere taarten en zwaartekracht uitdagende taarten gebakken, en nog nooit geen probleem gehad.

Maar laatst is er dus gewoon een taart van mij, die ik maakte voor een vriendin, gewoon omgedondert... :s  :(

Nou had ze mijn advies ook niet opgevolgd, om de taart op een koele plek weg te zetten of met een ventilator erop...
Maar ip hiervan had ze hem in de keuken bij 25 gr en 100% luchtvochtigheid de hele nacht op haar aanrecht laten staan.
Maar dan nog, dat dan een hele onderste taart ineens bezwijkt, ondanks het feit dat hij goed gestapelt was...
Alsof hij als het ware toch te zacht was geworden, hierdoor is gaan zakken, de dowels iets scheef zijn komen te staan, en hierdoor het een het ander heeft geholpen om gewoon in te zakken...

Kan iemand mij nog volgen?

Ik hoop met dit topic een dicussie uit te lokken waarin ik mijn verlossende antwoord kan vinden, want na meerdere nachten dit overpeinsd te hebben kom ik er langzaam maar zeker achter dat ik het antwoord gewoon niet weet...

Bedankt alvast voor alle reacties! Ik ben benieuwd! :D
tot die tijd ga ik gewoon weer verder met prakaseren ;)

2

Re: Wanted: Ganache SOS

Misschien volgende keer.de.verhoudingen anders doen zodat ie wat steviger is? Ik werk altijd (bij puur en melk) met 1 deel slagroom en twee delen choco.

Don't just dream your life, but live your dreams too!

3

whaaa moet dat nou ik heb vandaag voor het eerst afgesmeerd met ganache (wiite weliswaar maar toch) en dat is een 3 hoge stapel. nou weet ik zeker dat ik niet meer kan slapen. hahaha nee hoor grapje maar ik denk toch echt het probleem bij het bewaren ligt als je hem een nacht op het aanrecht laat staan met 25 graden. en als net een houten dowel schuin afgesneden is ofzo dat ie is gaan glijden dan kan het zomaar misgaan

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

4

idd een andere verhouding; heb al vaker witte choc ganache gebruikt (1 slagroom, 3 choc) en dat gaat echt niet wegglijden :nooo
:think: Ik denk dat je teveel slagroom hebt, dus te nat, dus smelten

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Hee thnx, ik heb het recept van Suuz aangehouden, ik gebruikte pure callets. De verhoudingen zijn dan 1:1.

Jullie gebruikten dus ook bij puur 1:3 of alleen bij wit?
(want dan is het toch normaal, bij wit...)

Maar de tip kan ik zeker eens proberen 1:2

6

Ik gebruik 1:2 bij puur met de choco van de Lidl.

Don't just dream your life, but live your dreams too!

In dat geval zou ik dat ook hebben gedaan, maar dat omdat er in de goedkopere chocolade vaak geen echte cacoaboter is verwerkt maar vervangende cacoafantasie...

Deze werkt zachter.
Wie gebruikte er 1:2 bij de callets?

8 Laatst bewerkt door Carien (30-09-2011 23:01)

1:2 is voor puur en melkchoc (tenminste...volgens inspired by Michelle (youtube ;) )

oh, ik gebruik melk en wit gallets van Callebout :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

oky,dan ga ik dat nu proberen!!! thnx

marijetje schreef:

whaaa moet dat nou ik heb vandaag voor het eerst afgesmeerd met ganache (wiite weliswaar maar toch) en dat is een 3 hoge stapel. nou weet ik zeker dat ik niet meer kan slapen. hahaha nee hoor grapje maar ik denk toch echt het probleem bij het bewaren ligt als je hem een nacht op het aanrecht laat staan met 25 graden. en als net een houten dowel schuin afgesneden is ofzo dat ie is gaan glijden dan kan het zomaar misgaan

ja ik ben bang dat het idd hier aan gelegen heeft...
Maar dan toch, wel lullig, heb t nog nooit gehad!!! :o

Ik ga mij nu wagen aan de 1:2... hoe is het met die van jouw afgelopen? hoop dat je toch nog lekker geslapen hebt!!!

11 Laatst bewerkt door marijetje (03-10-2011 14:00)

Hoi ik zie je berichtje nu pas. Die van van mij was echt perfect wat maakt ganache een retestrakke taart zeg ik wil nooit meer met iets anders afsmeren!!!http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … id=168126/ dit was het resultaat!

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat