1

Onderwerp: Meringue Botercreme mislukt / geschift.

Hallo,

Ik had afgelopen weekeind de Meringue botercreme gemaakt van roomboter en eiwit van echte eieren, ging perfect. Koffie erdoor en heerlijke moccacreme van gemaakt.
Echter wil ik liever geen echt eiwit gebruiken vanwege het salmonella risico en ook liever iets gezondere boter.

Heb Meringue poeder gebruikt als eiwitvervanger en roomboter vervangen door Weideboter. Dit is minder vet en bevat naar verhouding minder ongezonde verzadigde vetten.

Tot en met het schuim kloppen vrijwel geen verschil maar nadat een  deel van de boter toegevoegd was werd het een korzelig goedje

Nog even in de koelkast gezet en daarna opnieuw geprobeerd te mixen maar het blijft prut met een plasje eiwit onderin.

Wat denken jullie, zou dit nu aan de boter gelegen hebben of aan de eiwit vervanger?

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

Re: Meringue Botercreme mislukt / geschift.

geen van beiden, het verschil in temperatuur is denk ik de oorzaak. Schifting kun je oplossen door het mengsel even te verwarmen (heel even!) en weer te kloppen

3

Denk dat je de poeder eerder aan had moeten maken. Volgens mij moet het zeker 1 dag staan, tenminste zo doe ik het, en dan pas mee aan het werk gaan!

4

Was he boter op kamer temp?

5

Wow wat een snelle reacties, bedankt dames.

Heb het meringue eiwit niet laten rusten, wist niet dat dit wat uitmaakte. Had de gebruiksaanwijzing ook nog niet helemaal doorgelezen, net te kleine lettertjes en beetje ongeduldig.
De boter was wel op kamertemperatuur.

Heb ondertussen al wat verder gezocht op het net en vond ook andere mogelijke oorzaken zoals te laag vetpercentage van de boter, zou kunnen want de Weideboter heeft slechts 60,4 % vet.

Ook vond ik nog dat het eiwit minimaal tot 72 graden verhit moet worden omdat het anders de boter niet zou dragen.
Heb nog geen suikerthermometer dus niet gemeten maar voelde wel heter aan dan de vorige keer toen het wel lukte. Weet ook niet of dit bij eiwitvervanger ook opgaat.

Zal het morgen eens even verwarmen en kijken op ik het dan met kloppen weer goed kan krijgen.

Gr, John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

6

Afgelopen zaterdag schiftte mijn mbc ook. Op nieuw au bain marie gezet en tijdens het verwarmen geklopt. Hij is super glad geworden.

www.lindelicious.nl       Elke taart uniek!

7

Heb nu ook eiwitpoeder in een schaaltje met water staan. Die ga ik morgen gebruiken om bc van te maken. Tot nu is het nog niet fout gegaan. Ik heb al mijn ingredienten op kamertemp.
Wanneer de suiker opgelost is in de eiwit (au bain marie), en je voelt dan geen korrelige suiker meer, is het ongeveer 72 gr.

8

Heb de prut au bain marie verwarmd en werd inderdaad weer crème maar wel te vloeibaar wat logisch is.
Daarna pannetje gevuld met koud water en verder gemixt. Op een gegeven moment wordt het dan Ineens weer stevig.
Staat nu in de koelkast verder af te koelen, Ik denk dat het nu gaat lukken. Alleen nog geen mocca koffiepoeder toegevoegd maar dat kan altijd nog.

De suiker was wel opgelost in het eiwit maar als het dan 72 graden zou moeten zijn zou je toch je vingers verbranden als je met je vingers test of de suiker opgelost is?

Als het nu uiteindelijk goed komt met de creme zal ik de volgende keer het eiwit tot lauw warm laten afkoelen en de boter dan uiteraard op dezelfde temp brengen voor het mengen.
Denk dat het dan wel in een keer goed gaat.

Allemaal bedankt voor de tips en reacties.

Gr,
John.

9

Klop je de eiwit+suiker wel 10 min met de mixer? Wanneer je de eiwit en suiker au bain marie verwarmd hebt totdat de suiker opgelost is doe je dit mengsel in de (kenwood) kom. Dan ong 10 min kloppen (ballongarde) tot je pieken krijgt. Als het goed is is dit dan afgekoeld. Dan de boter (kamertemp) er in delen erbij doen. Dan nog eens 10 min kloppen (platte klopper) totdat deze cremig is.

Oh ja....ik schijn een hoge pijngrens te hebben.......

10

Esther,

Heb de eiwit met opgeloste suiker ongeveer 8 min gemixt met gewone handmixer maar trok wel pieken en het was wel afgekoeld.
Die 10 min met boter erbij kloppen ging niet door omdat het toen al begon te schiften.
Helaas heb ik nog geen kitchen-aid achtig apparaat. Gaat er ooit wel komen want het handmixen wordt na zulke lange tijden knap vervelend.

Wat bedoel je precies met een platte klopper? Is dat een soort handklopper of een klopper van je Kenwood zoals een zogenaamde K klopper/haak.

11

Voordat ik mijn kenwood had deed ik ook alles met mijn handmixer  :Y . Bij mij merk ik geen verschil, alleen dat ik de mixer niet meer vast hoef te houden  :)  en dat de handmixer vaak toch te heet werd na 10 min..  Mijn mengsel ziet er de eerste minuten trouwens ook raar uit maar ik blijf gewoon door mixen. Misschien dat jij dit ook kan proberen?
Ja, de platte is de K-klopper  :Y

12

Nog even doormixen en je handmixer geeft het vanzelf wel op.....
is iig. mijn ervaring met mijn phielipsie.....

Mocht de schift erin gaan, dan doormixen dan gaat ie er weer uit.(heb ik eens als tip gekregen en werkt echt :Y )

13

Heb een Braun 350W handmixer die maar niet van ophouden weet.
Ben bang dat dat voorlopig nog niet gaat gebeuren ook ondanks het regelmatige gebruik. Blijkt tot nu toe jammergenoeg best wel een degelijk apparaat. Hi Hi.

Ga het vandaag of morgen nog eens proberen maar nu met echt eiwit.
Zal de temp wel hoog opvoeren van het suikermengsel.
Als het weer gaat schiften zal ik het doorkloppen eens proberen.

Als het lukt om weer te ont-schiften dan lijkt het mij logisch dat het daarna toch wel minder luchtig wordt dan zonder schiften.
Het opgeklopte eiwitschuim wordt immers weer vloeibaar door het schiften en zal door het vet van de boter denk ik niet meer terug komen in schuim toestand.

Dit is mijn redenatie maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd en maakt het helemaal niets uit of het tussendoor wel of niet schift.

Moet voor volgend weekeind een lieveheersbeestje taart gaan maken voor de jongste dochter (heb er 3 in dit kippenhok), ze gaat dan van de peuterspeelzaal naar de basisschool komt dus dus ook nog een verjaardagstaart erbij. Die mixer zal het weten ha ha.

Ik zal het resultaat van de MBC uiteraard hier melden.
Als de kapoentje taart gelukt is zal ik die op de foto zetten voor in de showoff.

Gr,
John.

14

Ik mix trouwens nog regelmatig met mijn handmixer  :Y . Als deze kapot gaat koop ik, ondanks dat ik een kenwood heb, er gewoon weer een. Zou niet zonder handmixer kunnen  :nooo .

Voordat ik de mbc ging gebruiken smeerde ik altijd af met de 1:1. Ook heel fijn om mee af te smeren. En kan (bijna) niet mislukken!

15

Als je de volgende keer geschifte  :D botercreme hebt, deze een paar seconden verwarmen in de magnetron (dus niet vloeibaar laten worden au bain marie) en dan weer lekker doorkloppen.

Groetjes, Elly

16

Vandaag nieuwe portie MBC gemaakt met echt eiwit en 3/4 Weideboter. Ging dit keer wel in 1 keer goed.
Echter nadat het mengsel met de boter erin na 5 min van slagroom dikte ineens naar creme dikte overgaat veranderd er ondanks 5 minuten verder mixen niets aan de dikte of luchtigheid van de creme. Zou te hoge kamertemperatuur van vandaag misschien ook van invloed kunnen zijn?

Of misschien komt dit omdat ik het alleen mix met mixergardes i.p.v. K-klopper zoals in het filmpje. Heb hierin helaas geen keus met alleen een handmixer. Het mengsel is wel luchtiger geworden dan de MBC die in eerste instantie schiftte.

Heb ondertussen nog wat smaakstofjes (citrus olie) besteld via de webshop. Die ga ik ook eens proberen door de MBC te mengen.
De sinaasappel lijkt me wel lekker.

Gr,
John.