1

Onderwerp: HELP biscuit boven het blik uit

Iemand van jullie dit meegemaakt?

Mijn biscuit is echt 2 cm boven de vorm uitgekomen, en je raad het al het ligt nu dus op de bodem van de oven.

De bakvorm zit er nu 30 min in en is verre van gaar terwijl het de vorige keer wel goed ging.

Wat doe ik verkeerd?

Nu ik ben geboren, kan ik papa ook gaan storen

2

Re: HELP biscuit boven het blik uit

Toch teveel beslag denk ik. Maar laat gewoon verder bakken  :Y  je kan hem altijd bij snijden. Alleen beetje schoonmaak werk maar heb je nu toch al  ;) zEn de restjes zijn erg lekker hoor, of prima voor cakepops. Doe restjes ook vaak in de vriezer.

3

ik denk inderdaad ook te veel beslag. Omdat ik zelf ook vaak iets te veel er in doe (omdat ik ook weer niet te weinig wil hebben  :lol: ) verhoog ik het bakblik altijd met bakpapier, misschien een tip om de volgende keer te doen?

ook ik heb nu een eigen site, lekkere keek

4

Ahhh thanx

Ik heb nu een blik van 15 cm in de oven en heb 200 biscuit en 20 water en 3 eieren gedaan maar misschien dat het komt dat mijn eieren iets groter zijn dan die ik normaal gebruik.

Nu ik ben geboren, kan ik papa ook gaan storen

5

mimitaart schreef:

Ahhh thanx

Ik heb nu een blik van 15 cm in de oven en heb 200 biscuit en 20 water en 3 eieren gedaan maar misschien dat het komt dat mijn eieren iets groter zijn dan die ik normaal gebruik.

Dat zijn de hoeveelheden voor 20 cm............

6

In de tabel van felicitaartjes.nl staat idd bij 15 cm dat je dan 200 gr mix moet gebruiken, maar dit te veel (spreek ik uit ervaring). Het rare is dat de andere hoeveelheden wel kloppen. Voor een 20 cm bv gebruik ik 270 gr mix en mijn biscuit wordt dan zo'n 7-8 cm hoog. Ik ben er nog niet uit hoeveel ik dan ga gebruiken omdat ik deze maat weinig bak maar wil een volgende keer 160 gr mix gaan gebruiken..

Eieren weeg ik trouwens ook af zodat mijn verhoudingen altijd kloppen  :Y

7

Volgens mijn spreadsheetje  :rolleyes: is de inhoud 1,33 liter (bij een hoogte van 7,5). Volgens de formule: voor elke halve liter 1 ei kom ik voor een blik van 7,5 cm hoog dan op:

Mix          Eieren         Water
175          133             16

Realiseer me nu dat je idd niet hebt beschreven hoe hoog je vorm is............een springvorm zonder verhoging met bakpapier zal al gauw overstromen  ;)

8

Karin09 schreef:

Volgens mijn spreadsheetje  :rolleyes: is de inhoud 1,33 liter (bij een hoogte van 7,5). Volgens de formule: voor elke halve liter 1 ei kom ik voor een blik van 7,5 cm hoog dan op:

Mix          Eieren         Water
175          133             16

Realiseer me nu dat je idd niet hebt beschreven hoe hoog je vorm is............een springvorm zonder verhoging met bakpapier zal al gauw overstromen  ;)

Dat zou eerder kloppen  :Y . Mijn bakblik is 7,5 cm en stroomt met de 200 gr over. De andere  maten (verhouding bakblik/beslag) niet. Die zijn dus precies goed..

9

Dit ' probleem ' had ik dus ook bij een van mijn eerste taartjes.
Op de zak staan de hoeveelheden aangegeven en daar heb ik mijzelf precies aan gehouden.
Nou.....aan alle kanten kwam het er overheen :mad:
Gelukkig heb ik het een en ander weg kunnen werken maar ideaal was het niet. Zeker niet voor een beginnende beginner.(lekker was ie wel, zeiden 'ze'. Ik lust ze zelf namelijk niet ;) )
Tweede taartje dus strook bakpapier in de (spring) vorm gedaan.
Gelukkig want hij bleef maar hoger en hoger worden.

Vandaag derde taartje gemaakt. Deze MOET mooi worden want zal onderdeel uitmaken van mijn eerste echte verjaardagstaart :)
Zelfde hoeveelheden aangehouden, bakpapier en hop de oven in.
Ook deze ging flink de lucht in. Heb 'm ook iets langer in de oven gelaten zodat ie wel goed gaar is
Ik was blij met de hoogte maar nadeel is wel dat het beslag een soort knik maakt. Verandert iets van vorm op het punt waar het blik stopt zeg maar.
Bovenkant was ook ietsiepietsie bol dus dat heb ik eraf gesneden.
Knik hoop ik weg te kunnen smeren zodat ie mooi egaal bekleed zal kunnen worden.

Maar, begrijp ik het goed als ik zeg dat een bakblik iets anders is als een springvorm?

10

een bakblik is 7.5 of 10cm, een springvorm 6 (afhankelijk van de soort ;) )

ik heb de verhoudingen van Felicitaartjes en van DLT (tenminste, die hier links) teruggerekend naar inhoud/liter. DLT is een stuk minder (dus lagere biscuits).
Felicitaartjes zou bij een 15 cm volgens mij 137gr mix en 111gr ei moeten zijn.
Ik heb de sheet net vorige week gemaakt, dus nog niet al die maten gecontroleerd. Voor de 10cm en de 20cm klopt het wel :Y , dus neem aan dat de 15 dan ook gaat kloppen O-)  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Carien schreef:

een bakblik is 7.5 of 10cm, een springvorm 6 (afhankelijk van de soort ;) )

Nooit geweten dat er verschil in zit!!
Zo beginnend ben ik nou :)
Taartje net even opgemeten, bijna 10 cm hoog! Gebakken in een SPRINGVORM van 6 cm.
De volgende gaat dus in een bakblik, dat snappen jullie wel he ;)

12

kan wel in een springvorm hoor, alleen verhogen met bakpapier (maar ja, idd dan krijg je deuken ter hoogte van de rand :s )

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl