1

Onderwerp: hoeken naar binnen tijdens bakken

Hallo,

Ik ben hier nieuw. Heb al een aantal taarten gemaakt en 2 workshops gevolgd.

wat gebruik ik. combioven hetelucht die ik 10 graden warmer zet dus op 170 dan is hij 160.
Bisquitmix, eieren en water.

ik heb geprobeerd eerst de eieren een poos te laten draaien dan water erbij en dan de mix.
Ook alles in een keer erin en dan 8 min hoog mixen en 2 min laag.
Daarna heb ik hem in de oven gezet met bakpapier erom heen (tip van mevr in taart winkel).

Maar nog steeds komen de buitenste hoeken naar binnen bij mijn vierkante taart. Rond gaat wel goed.

Bij mijn vierkante taart wordt ook de bovenkant bol en daar zit soort lucht onder. Dat is hol van binnen. Soms ook bovenste net niet gaar wat ik er dan afsnij.

Wie o wie kan mij helpen??!!

2

Re: hoeken naar binnen tijdens bakken

ook in 3 etappes bakken heb ik geprobeerd.

3

Als het nog niet gaar is dan moet de biscuit dus langer in de oven.  Paar minuutjes maar, steeds tussendoor even voelen.
Dat de hoeken bij een vierkante vorm naar binnen komen is niet zo heel erg, de bovenkant wordt toch de onderkant.
Heb je al geprobeerd om de hoeken wat hoger te maken bij het verdelen van het beslag?
En als je het toch storend vindt dan kun je met de bake even strips het ongemak al een heel stuk opvangen.
ben benieuwd wat het beste werkt voor jou..

Succes!

4

die hoeken wat hoger maken ga ik proberen!

De cake is wel gaar. alleen soms het bovenste stukje niet. De korst wordt zo hard als ik hem langer laat gaan.

Misschien kan ik beter toch de oven op 160 laten staan ( dan is hij 150) en dan wat langer? dan wordt de korst misschien niet zo hard. of heb ik dat verkeerd?

bedankt voor je tips! De ronde taart zit er nu in en laat zo even weten hoe die is geworden! die heb ik nu op 160 gedaan.

Die bak even strips ga ik inderdaad maar proberen als jou tips niet lukt!

5

Het is echt maar een kwestie van een paar minuten, daar zou de biscuit niet een hele harde korst van moeten krijgen. Maar het kan zeker geen kwaad om eens op een lagere temperatuur te bakken.
Ik zet mijn hete lucht oven op 150 en dan is mijn kapsel na 35-38 minuten goed en is de bovenkant ook gaar.
Ben benieuwd hoe het met de taart nu in de oven gaat!

6

ik heb hem dus op 160 (150) gebakken en na 35 min was de prikker aan 1 kant goed en aan de andere kant (links, broodjes worden ook lichter dan rechts) zat er nog mix aan :(

dus nu maar weer verder gezet. en even het bakblik een halve draai gedraaid.

Dit was wel de ronde taart. Hij is bijna tot de rand omhoog gekomen en een kleine luchtige bolling erop. Maar ondersteboven zakt dat wel in. soms snij ik het eraf.

het bakpapier eromheen werkte dus niet wat die mevr in de winkel had gezegd.

Dus dan maar toch de bak even strips aanschaffen.

7

:think: hoe groot is die vierkante vorm?

ik heb ook hetelucht, zet 'm op 150

:think: kan het niet zijn dat de hoeken krimpen omdat je te warm bakt? probeer eens op 150 te zetten

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

De vorm is 23x23
Als ik hem op 150 zet dan is hij maar 140 graden.
Maar dat ga ik zeker dan ook proberen. Helaas te weinig eieren in huis om het uit te proberen:(

Ik ben nu bezig met de botercreme en alles klaar maken om de taarten op te maken!

9

Als ik een grote vorm heb (25*25 bijv) dan bak ik ook oplopend. Eerst op 140, dan naar 150 en vervolgens naar 160. Dus 140 zou je best eens kunnen proberen. Dan heeft het biscuit de tijd om te rijzen zonder uit te drogen.

10

als de bovenkant te snel hard wordt, dan wat lager in de oven zetten.
en ik veeg altijd even de randjes na met een keukenpapiertje als ik de bakspray heb gesprayd.
bij de ronde doe ik dat ook in de 'hoek' omdat ik altijd zo'n los velletje had.
kwam dus door teveel bakspray.

11

Het bakpapier om de bakvorm heen begrijp ik niet goed.

Het enige wat zou kunnen helpen om de bakvorm heen is bake-even strips, dat zijn banden die je nat maakt en dan om de buitenkant van je bakvorm bevestigd

Ik zou de taart ook op 160 graden bakken en dan iets langer.. een minuut of 40

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!