1

Onderwerp: ganache met witte chocolade

I.v.m. witte ganache ben ik op zoek naar chocolade die geschikt is voor dit doel.
Zodat ik de chocolade voor de ganache van dit forum kan gebruiken en  ook voor de ganache van Michelle.
(Ik bedoel dat ik er alles mee wil kunnen: vullen/gieten/afsmeren)
Kan ik daarvoor de AH Delicata witte chocoladereepjes gebruiken?
Op verpakking van een reepje 100 gram staat:
Cacaobestanddelen  ten minste 24%
Melkbestanddelen tenminste 20%
Zit cacaoboter in
Ik lees niets over cacaofantasie achterop de verpakking.
Ik heb gelezen dat de AH Delicate wordt gebruikt voor ganache die je als vulling gebruikt, maar ook voor de andere ganache??

Ik zou het liefst chocolade gebruiken die gewoon verkrijgbaar is bij een supermarkt.
Dus niet chocolade van het merk Callebout.

Re: ganache met witte chocolade

Deze heb ik laatst wel gebruikt en dat ging helemaal goed.

3

Ik heb van het weekend de C1000-witte chocolade gebruikt, maar die vond ik erg geel worden. En bovendien vrij hard. Ik heb het recept van Michielle gebruikt (1:3). Dus ik lees even mee ;-)

4

Ja witte chocolade is eigenlijk geen chocolade he, vandaar dat er geen cacao inzit.
De witte chocolade van respectievelijk c1000, A.H en Lidl(de kleine reepjes 200 gr samen) Zijn allemaal geschikt voor de ganache.
Het voordeel ten opzichte van callebaut is dat je het ook kunt kleuren.
Succes!

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

5 Laatst bewerkt door Nokkie (20-09-2011 19:48)

Allemaal bedankt voor het reageren.

Omdat er verschillende ganaches zijn (daar bedoel ik mee niet alleen verschil ganache van pure/witte of melkchocolade) vraag ik toch nog ff door:
@ Annette52 & Sil's taarten: welk recept ganache heb je gebruikt?

O ja, ik had dit erbij gezet:
Want als dat er in zit is de chocolade sowieso niet geschikt.

Nokkie schreef:

Allemaal bedankt voor het reageren.

Omdat er verschillende ganaches zijn (daar bedoel ik mee niet alleen verschil ganache van pure/witte of melkchocolade) vraag ik toch nog ff door:
@ Annette52 & Sil's taarten: welk recept ganache heb je gebruikt?

O ja, ik had dit erbij gezet:
Want als dat er in zit is de chocolade sowieso niet geschikt.

Een deel slagroom en drie delen witte chocolade.

Via Google:
Producten die minder dan 35% cacao bevatten worden cacaofantasie genoemd.

en

Witte chocolade bestaat alleen uit cacaoboter, melkpoeder en suiker. Het bevat geen cacaopoeder. In Nederland is een wet opgesteld waarin staat dat chocolade een minimum aantal procent cacaopoeder moet bevatten. Witte chocolade zou dus eigenlijk cacaofantasie genoemd moeten worden.

7

@QSil's taarten
Hee, dat is wat ik bedoel, voor mijn doel moet ik dus eigenlijk witte chocolade hebben die minimaal 35% cacao bevat.
Jammer, daar voldoet de AH Delicata dus niet aan.
En ik durf het bijna niet te vragen,aar waar heb je de ganache toen voor gebruikt (afsmeren/bekleding/vulling)?

8

???
De witte chocolades van Callebout bevatten zelfs ook minder dan 35% cacao..
Hun hoogste gehalte is 33,1% cacao.

9

ben vorige week begonnen met een curus bij de patiserie en daar kregen we het volgende schema:
Er zijn 3 soorten chocolade:
- witte chocolade : bestaat uit alleen cacaoboter
- Melk chocolade : vanaf 30% cacao
- Pure chocolade : vanaf 50% cacao

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

10

Nollie, in witte zit dus helemaal geen cacao :nooo  (lees reacties hierboven). Cacao is bruin en dat kan niet in witte choc :nooo  ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Nokkie schreef:

@QSil's taarten
Hee, dat is wat ik bedoel, voor mijn doel moet ik dus eigenlijk witte chocolade hebben die minimaal 35% cacao bevat.
Jammer, daar voldoet de AH Delicata dus niet aan.
En ik durf het bijna niet te vragen,aar waar heb je de ganache toen voor gebruikt (afsmeren/bekleding/vulling)?

Om af te smeren, volgens het recept van Michelle.

De delicata doet het echt prima, wat de rest ook al schrijft (en ik ook ) in witte chocolade zit geen cacaopoeder. Alleen cacaoboter.

12

Ik deed recept 250 cc slagroom en 500gram witte choco.
Voor vullen en afsmeren.

13

Dank jullie wel voor de extra info.

ik geloof dat het mij iets duidelijker is geworden.

Wel verwarrend dat in/boven het schema van callebaut.com/nlnl/50 (gaat over hun witte chocolade) % cacao staat. Maar dat is dus het percentage cacaoboter.

En met cacaobestanddelen op de reep van AH wordt dus ook het precentage cacaouboter bedoeld.

http://suikertaartjes-wavy-taart.blogsp … he.htmlBij witte chocolade (en ook sommige melkvarianten) moet je wel oppassen, want bij goedkopere varianten willen ze de cacaoboter nog wel eens vervangen door iets waardoor je ganache volledig mislukt.
En op http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=157454 Als je goedkopere witte choco gebruikt is het meestal gemaakt van (een deel) cacaofantasie i.p.v. alleen maar cacaoboter.
Dat werkt dus niet.

Maar klopt dit verhaal wel? Is dat niet alleen van toepassing op de melk en pure chocolade en juist niet op de witte chocolade?
Want als je 't onderstaande leest, dan is/bevat ALLE WITTE chocolade cacaoufantasie.
Witte chocolade bestaat alleen uit cacaoboter, melkpoeder en suiker. Het bevat geen cacaopoeder. In Nederland is een wet opgesteld waarin staat dat chocolade een minimum aantal procent cacaopoeder moet bevatten. Witte chocolade zou dus eigenlijk cacaofantasie genoemd moeten worden, (= info van chocolaterie-winters.nl).

14

Nokkie schreef:

Dank jullie wel voor de extra info.

ik geloof dat het mij iets duidelijker is geworden.

Wel verwarrend dat in/boven het schema van callebaut.com/nlnl/50 (gaat over hun witte chocolade) % cacao staat. Maar dat is dus het percentage cacaoboter.

En met cacaobestanddelen op de reep van AH wordt dus ook het precentage cacaouboter bedoeld.

Dit is me nog niet duidelijk:
Op suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/2011/01/ganache.html staat:
bij witte chocolade (en ook sommige melkvarianten) moet je wel oppassen, want bij goedkopere varianten willen ze de cacaoboter nog wel eens vervangen door iets waardoor je ganache volledig mislukt.
En op http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=157454 Als je goedkopere witte choco gebruikt is het meestal gemaakt van (een deel) cacaofantasie i.p.v. alleen maar cacaoboter.
Dat werkt dus niet.

Maar klopt dit verhaal wel? Is dat niet alleen van toepassing op de melk en pure chocolade en juist niet op de witte chocolade?
Want als je 't onderstaande leest, dan is/bevat ALLE WITTE chocolade cacaoufantasie.
Witte chocolade bestaat alleen uit cacaoboter, melkpoeder en suiker. Het bevat geen cacaopoeder. In Nederland is een wet opgesteld waarin staat dat chocolade een minimum aantal procent cacaopoeder moet bevatten. Witte chocolade zou dus eigenlijk cacaofantasie genoemd moeten worden, (= info van chocolaterie-winters.nl).

15

Ja, als je radeloos wilt worden!
Misschien kun je beter eerst een keer uitproberen wat je aangeraden word.
De dames die hier schrijven  ( inclusief ik) hebben het al uitgeprobeerd.
De choco van A.H en C 1000  zijn wat duurder dan lidl misschien voelt dat prettiger voor je. :Y
Succes

16 Laatst bewerkt door Nokkie (21-09-2011 11:01)

@Anette52: ik hoop niet dat ik eigenwijs overkom en heb zeker wat aan jouw tips.

Wat ik graag is dat ik 1x witte ganache aanmaak, en dat ik die voor allerlei toepassingen kan gebruiken, en ik weet alleen dat niet alle witte chocolade daarvoor geschikt is. Maar welke wel, weet ik niet, behalve de Callebout.

Voor witte ganache als vulling schijnt het niet zo kritisch te zijn welke chocolade je gebruikt, maar ik meen dat het wel uitmaakt als je de ganache gebruikt voor gieten/afsmeren.

En door schade en schande wordt men wijs, ik weet het.
Maar ik zou het zo jammer vinden als het mislukt doordat ik de verkeerde producten gebruik.
Dankzij jullie weet ik inmiddels dat ik de witte chocolade van respectievelijk c1000, A.H en Lidl(de kleine reepjes 200 gr samen) kan gebruiken voor afsmeren en vullen.
Blijft 1 vraag over: bovengenoemde chocolade, is die ook geschikt voor gietganache (bedekking met chocolade, komt geen fondant of marsepein over).

17 Laatst bewerkt door Annette52 (21-09-2011 11:05)

Nee hoor, ik vind je niet eigenwijs.
Ik wil juist dat je niet radeloos wordt van alle advies en de info die je vind over dit onderwerp.
Wat ik bedoel is dat je de dingen zelf uit moet proberen om te zien wat jij lekker vind werken.De dames die je advies geven hier hebben de recepten zelf gemaakt met de producten die ze opgeven.
Dan weet je dus dat dat wel werkt.
Als je wilt bepalen wat het lekkerst smaakt is het idd een kwestie van smaak.Dat moet je zelf proberen.
Dus als je de gangbare recepten aanhoudt die je op het forum kunt vinden over choco ganache dan weet je dat dat wel werkt.
Nogmaals succes. :Y

18

En wat ik nog vergeet is , ja je kunt ze voor zowel gieten (dan klop je het niet op) als voor smeren en spuiten (dan klop je het wel op als het afgekoeld is) gebruiken.

19

Helemaal  :thumb: .

Annette52 schreef:

En wat ik nog vergeet is , ja je kunt ze voor zowel gieten (dan klop je het niet op) als voor smeren en spuiten (dan klop je het wel op als het afgekoeld is) gebruiken.

Ik klop de ganache niet op voor het smeren.

21

O,dat kan ook heb ik ook gedaan maar ik vind het beter dekken als hij dikker is dan smeer ik het net als botercreme.
Ieder het zijne toch?

Annette52 schreef:

O,dat kan ook heb ik ook gedaan maar ik vind het beter dekken als hij dikker is dan smeer ik het net als botercreme.
Ieder het zijne toch?

Precies! Maakt het ook zo lekker duidelijk voor Nokkie :lol: .

23

Haha, Nokkie wil graag jullie ervaringen weten hoor.
Ook als de tips tegenstrijdig zijn.
Ik stuur gewoon een bombardement aan vragen op jullie af  :o .

Het komt misschien ook allemaal niet zo nauw, maar als beginner vind ik het  fijn om zo veel mogelijk beginnersfouten te vermijden.
En ik vind het ook gewoon interessant, hoe een ander 't bakken aanpakt.
En wil graag ook snappen waarom je iets wel of niet doet.
Ik heb helaas geen ervaren bakster in mijn kennissenkring, die ik anders om advies zo kunnen vragen.
Daarom is dit forum zo handig voor mij.
En ben ik blij als ik nuttige reacties krijg.

24

vandaag bij de sligro in de aanbieding een zak callebaut witte chocolade gekocht en krijg net een aanvraag om een taart met choco te bekleden ipv marsepein... is het dan beter gietganache te maken, of smeerganache??
Hoeveel heb je ongeveer nodig om een taart van 20cm te bekleden?

Groetjes, Dorothea.

25

Dot, 100 slagroom en 300 Callebaut is meer dan zat ;)

:shh: en ik wil ook een Sligropas O-) m'n Callebaut van de Makro is alweer opperdepop  :s  :grr:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl