1

Onderwerp: repentechniek boltaartje

Hoi,

In het filmpje educatie.ntr.nl/beeldbank/clip/t20091104_boltaart01 zegt Petra ""Zet het taartje dan weg in de koeling, dan kan ie even rusten en een beetje inklinken"

Omdat zij het over eventjes heeft denk ik aan minuten.
Maar ik lees in de how to http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=103038 1 a 2 uur.

Is die 1 a 2 uur echt nodig of kan het ook korter?
Misschien heeft hier iemand ervaring mee?

2

Re: repentechniek boltaartje

of gewoon de makkelijke manier gebruiken en het bolletje 2 of 3 x doornsijden, hoef je helemaal niet te wachten ;)

3

Maar als je het bolletje 2 of 3x doorsnijd en vult, wordt het nooit zo mooi rond als met de repen techniek (is mijn ervaring).

Ik laat het taartje meestal wel een tijdje in de koelkast staan. Dan is ie wel steviger denk ik. Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk :-) Grote kans dat het met minder tijd ook wel lukt.

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

4

Ja, ik bak normaal een boltaart(je) gewoon meteen in de blanda en snijd hem dan door.
Maar als ik een frobeldag heb, vind ik het toch spannend of alle taartjes wel gaar zijn.
Ik prik wel altijd met een houten prikker in de taart, om te kijken of die er droog uit komt.
Maar soms wordt de onderkant na een dag in een plastic pendaalemmerzak toch wat klef.

Daarom lijkt me de repentechniek wel handig, dan kan je vooraf checken, door 'm aan te snijden, of de biscuit gaar is.
Of desnoods het kleffe onderkantje er af snijden.

En je kan met de repentechniek makkelijker de hoogte bepalen, je weet met deeg niet precies hoe veel het gaat rijzen.
Soms doe ik er net teveel of te weinig in, is de vorm niet precies voor 2/3e gevuld. Dat heb ik vooral bij de 12 cm blandaatjes.

Maar ik vind het weer niet handig om minstens een uur te moeten wachten, zeker niet tijdens een frobelmiddag.
Dus vandaar mijn vraag of het niet sneller kan.

O ja, en verder ben ik gewoon nieuwsgierig of ik verschil zie (in vorm) tussen een "gewoon boltaartje" en een boltaartje gemaakt met de repentechniek.

5

Niet veel aan toe te voegen, behalve dat ik denk dat het voor het opstijven van de bc wel beter is om ´m een paar uurtjes in de koelkast te laten.

Maar iig bedankt voor het topic, want ik wil net binnenkort minitaartjes maken op deze manier!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Hoi Mirjam,
mooi dat je wat aan dit topic hebt.

ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp;
want hoe bedoel je voor opstijven botercrème beter een paar uur in de koelkast?Waarom doe je dat?

Om er mee af te kunnen smeren is dat m.i. niet nodig.
Een taartje die ik heb afgesmeerd is met bc zet ik een minuut of 10 in de koelkast, en dan vind ik de bc al hard genoeg om er strak mee af te smeren.
Of bedoel je dat het botercrèmemengsel minstens een uur moet laten rusten als je botercrème maakt?
Dat laatste vind ik best lastig, daarom zorg ik dat ik de botercreme klaar heb voordat de frobelmiddag begint.

O ja, inmiddels had ik me ook bedacht dat deze repentechniek een leuke manier is om van restjes biscuit af te komen.

7

Nokkie schreef:

Ja, ik bak normaal een boltaart(je) gewoon meteen in de blanda en snijd hem dan door.
Maar als ik een frobeldag heb, vind ik het toch spannend of alle taartjes wel gaar zijn.
Ik prik wel altijd met een houten prikker in de taart, om te kijken of die er droog uit komt.
Maar soms wordt de onderkant na een dag in een plastic pendaalemmerzak toch wat klef.

Daarom lijkt me de repentechniek wel handig, dan kan je vooraf checken, door 'm aan te snijden, of de biscuit gaar is.
Of desnoods het kleffe onderkantje er af snijden.

En je kan met de repentechniek makkelijker de hoogte bepalen, je weet met deeg niet precies hoe veel het gaat rijzen.
Soms doe ik er net teveel of te weinig in, is de vorm niet precies voor 2/3e gevuld. Dat heb ik vooral bij de 12 cm blandaatjes.

Maar ik vind het weer niet handig om minstens een uur te moeten wachten, zeker niet tijdens een frobelmiddag.
Dus vandaar mijn vraag of het niet sneller kan.

O ja, en verder ben ik gewoon nieuwsgierig of ik verschil zie (in vorm) tussen een "gewoon boltaartje" en een boltaartje gemaakt met de repentechniek.

er staat hier ergens op het forum dat je 6 bolletjes van 12 cm kunt maken met 5 eieren en 333 gram mix en een beetje water.
dan 95 gram  beslag afwegen per bolletje. komt ie precies goed!

als je maar 1 bolletje bakt is 1 ei, 66 gram mix en een paar drupjes water nodig. alleen mixt dit niet handig, is te weinig.

8

@chantal1980. Dank je wel voor de goede tip. Volgende keer ga ik het beslag voor de kleine blandaatjes zeker afwegen.

Ik gebruik niet altijd de mix, maar maak soms ook biscuit met het basisrecept (1).
Is het dan ook 95 gram beslag voor een boltaartje van 12 cm?