1

Onderwerp: Ruzie met de smoother?

Ik heb de laatste tijd steeds ruzie met het smootheren. Dacht dat het door de warmte kwam, maar nu heb ik er nog steeds last van. Ik krijg het met smootheren niet mooier, het wordt zelfs lelijker heb ik het idee?

Wat ik doe:
Biscuit vullen en afsmeren met botercreme, of meringue botercreme. Dan in de koelkast, gisteren in de vriezer gedaan, dit ging wel iets beter. Dan met een warm palletmes gladder maken, en weer een laag botercreme, en weer in de koelkast/vriezer. Dan weer warm palletmes, en de fondant eroverheen. Dit doe ik met m'n handen naar beneden afwerken, met een pizzames rondom wegsnijden, en nogmaals met m'n handen glad maken. Nou gladder dan dit wordt ie dus niet...
Dan laat ik de taart 10 min zo staan, om te drogen, anders plakt de smoother helemaal vast.
Dan smootheren. Maar het blijft plakken, of het trekt, dan trek ik er vouwen in of gaten. Als ik het zachter doe niet, maar dan zie ik helemaal niks gebeuren. Krijg er dus ook geen mooie strakke randen ofzo in? Vaak zelfs bobbels?
Wat doe ik nou fout?

2

Re: Ruzie met de smoother?

Ik heb het een keer gehad toen er crisco op zat, dankzij mijn behulpzame dochter. Hij was toen vettig en plakkerig, gleed niet soepel over de fondant. Zou dat het bij jou ook kunnen zijn?

ik had dat de laatste 2 keer ook en ik gebruik sinds kort chrisco op mijn handen om het plakken bij het kneden tegen te gaan,( heb altijd warme handen) dus misschien zou dat dan inderdaad door de crisco kunnen komen

4

Zou dat het zijn? Ik smeer wel altijd crisco op m'n handen, tegen het plakken.
Maar ja, wat moet je dan tegen het plakken gebruiken?

5 Laatst bewerkt door Esmaatje (19-09-2011 20:43)

Voordat je smoothert, even je handen wassen? De smoother even met heet water afwassen?
Ik verzin maar wat.

Bedenk me dat toen het bij mij misging, ik voor het eerst de lap niet van mijn placemat had afgehaald, maar de mat omgedraaid, dus lag de criscokant boven. Dus misschien niet helemaal de schuld van mijn dochter  ;)

Het was de afgelopen tijd ook warmer dan anders bij mij binnen.
Misschien helpt een beetje poedersuiker erop strooien (of zeg nou iets heel fouts  :x )

6

Esmaatje schreef:

Voordat je smoothert, even je handen wassen? De smoother even met heet water afwassen?
Ik verzin maar wat.

Bedenk me dat toen het bij mij misging, ik voor het eerst de lap niet van mijn placemat had afgehaald, maar de mat omgedraaid, dus lag de criscokant boven. Dus misschien niet helemaal de schuld van mijn dochter  ;)

Het was de afgelopen tijd ook warmer dan anders bij mij binnen.
Misschien helpt een beetje poedersuiker erop strooien (of zeg nou iets heel fouts  :x )

ohhhh zo doe ik t ook altijd..mijn mat ondersteboven... nu snap ik ook waarom de smoother niet meer lekker werkt sjeeeeeeeeee..... :o
want ook ik smeer de mat licht in met crisco voor het rollen... Ik heb de bureauonderlegger van Ikea en vind dat hele kleine ribbeltje erin juist zo leuk... Owjee hoe moet ik t nu gaan doen dan :S

7

ik rol altijd uit op poedersuiker, gaat veel sneller met uitrollen en de lap plakt daardoor ook niet gelijk vast aan de afgesmeerde taart, dus je hebt iets meer ruimte om eventueel te herstellen. (overigens de lap niet omdraaien tijdens het uitrollen anders heb je peodersuiker op de bovenkant, alleen af ent oe een kwartslag op dezelfde kant.)

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

8

kwebbeltje schreef:

ik rol altijd uit op poedersuiker, gaat veel sneller met uitrollen en de lap plakt daardoor ook niet gelijk vast aan de afgesmeerde taart, dus je hebt iets meer ruimte om eventueel te herstellen. (overigens de lap niet omdraaien tijdens het uitrollen anders heb je peodersuiker op de bovenkant, alleen af ent oe een kwartslag op dezelfde kant.)

Hoe doe jij hem op de taart dan? Om je rolstok heenrollen en dan weer afrollen? Nou ja autodidact taarten maken is dus ook niet alles hahahaha wat ben ik blij met dit forum!! Leer elke dag nog weer...

9

Ja, ik doe het ook zo met de poedersuiker, veel makkelijker dan met de crisco lijkt me. Ik leg de uitgerolde fondant gewoon over mijn onderarm ( let op: geen horloge dragen!) en dan leg ik hem zo over de taart. Alleen soms krijg ik ook bobbels van de smoother, heb me weleens afgevraagd hoe dat kan. Lees net wel in ander topic, dat we snel geneigd zijn de fondant te dun te rollen. Zou dat ook nog helpen? Dikker uitrollen?

Groeten! Irene

taarten! mijn leukste en lekkerste hobby! groeten irene!
http://www.mijnalbum.nl/Album=UHW4HTBC

10

irene schreef:

Ja, ik doe het ook zo met de poedersuiker, veel makkelijker dan met de crisco lijkt me. Ik leg de uitgerolde fondant gewoon over mijn onderarm ( let op: geen horloge dragen!) en dan leg ik hem zo over de taart. Alleen soms krijg ik ook bobbels van de smoother, heb me weleens afgevraagd hoe dat kan. Lees net wel in ander topic, dat we snel geneigd zijn de fondant te dun te rollen. Zou dat ook nog helpen? Dikker uitrollen?

Groeten! Irene

Als je het over je onderarm legt...scheurt het dan niet?
Daar ben ik zo bang voor. daarom vind ik het zo makkelijk op het vanaf de mat omgekeerd erboven op te doen.

11

Ik draai idd de hele mat om, over de taart heen. Heb wel eens geprobeerd over m'n arm of de rolstok, maar dat lukt me gewoon niet. Hij scheurt, of gaat trekken etc.
Ik smeer trouwens de mat niet in met crisco, maar m''n handen erg royaal, dus dat zit dan ook op de mat.
Oja, de smoother was ik goed af, en droog m af, maar hij voelt nog wel vettig.
Dat is m'n volgende vraag, ik was altijd alles met de hand af, maar vooral de smoother, sugarcraft gun en rolstokken zijn nog helemaal vettig na goed afwassen? En krijg het niet weg?

12

Ik weet niet of je inmiddels al een tip op je vraag hebt die voor jou ideaal werkt, maar dat met de smoother herken ik ook. Komt idd door de crisco, maar wat ik dan altijd doe is even een bakpapiertje op de taart leggen en daar dan overheen smootheren, dan glijd hij er weer overheen!