1

Onderwerp: fondant rozen worden weer zacht

Binnenkort op 9 september maak ik mijn eerste bruidstaart. Hiervoor ben ik al begonnen met roosjes maken van fondant. Op wat kleine probleempjes na ging dat goed. De kegeltjes vielen b.v. van het draad af wanneer ik ze op de kop te drogen hing. Het duurde ook erg lang voor de rozen droog waren. Door het probleem met het van het draad af vallen heb ik ze ondersteund door tissues rechtop laten drogen in bakjes die ik van appeltreefjes gemaakt heb. Deze heb ik dan met alluminium folie bekleed en er een gaatje in geprikt zodat ik het draad erdoor kan halen.

Vanmorgen kon ik dan eindelijk met mijn nagel zachtjes tegen de roosjes aan tikken. Ze voelden goed hard aan. Nu een aantal uren later zijn ze, ik denk door het vochtige weer, zacht geworden. De blaadjes gaan hangen.

Ik baal zo!! Ik had er al een stuk of 17 af.

Hebben jullie tips voor mij?
Ik denk erover gumpaste / tylose te gaan kopen.
Gum paste moet je zelf kleuren, en het bruidspaar wil graag fuchsia kleurige rozen. Ik weet niet met welke kleurstof ik dit bereik.

Ook moet de taart een aantal uren in de koelkast staan omdat ik hem vul met mascarpone en aardbeien. Kunnen de fondant/gumpaste rozen er dan al op? Ik denk niet dat het mij lukt de taart vlak voor het opdienen pas te versieren. Veel ervaring heb ik nog niet.

2

Re: fondant rozen worden weer zacht

ik maak mijn rozen met 1:1 gumpaste en fondant  dan worden ze wel hard. die kunnen dan ook gewoon in de koelkast.

Groetjes Marleen

3

Ik bewaar ook altijd alles gewoon in de koelkast..

Carpe Diem... dat heb ik zeker geleerd het afgelopen jaar..

4

Debsters schreef:

Ik bewaar ook altijd alles gewoon in de koelkast..

Dat zou ik niet doen en ook niet echt gebruikelijk.

Zonder tylose zou ik zelf nooit roosjes maken. Dus die zou je inderdaad moeten aanschaffen. Je fondant kan meer hebben zodat je de blaadjes mooi dun krijgt en ze drogen snel en stevig op.

Het weer...tja...die speelt nu helaas niet mee! Daar kun je weinig aan veranderen.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

5

Ik maak voor 16 sept. ook mijn eerste bruidstaart. Ook met fuchsia roze, ik heb net de kleurstof fuchsia besteld via taartenprinses: Americolor soft gel Fuchsia. Waarschijnlijk ook wel hier verkrijgbaar.
Voor hoeveel personen maak je de taart?

Suc6 ermee!

6

Hé wat leuk Essebessie, de taart is voor 65 personen. Bedankt voor de kleurstof tip! Jij ook veel succes, wel spannend allemaal, vind ik.
Groetjes Annemarie

7 Laatst bewerkt door Carien (22-08-2011 20:26)

:think: waarom niet 100% gumpaste?
da's wel lastiger te kleuren, maar toch... gegeten worden ze toch niet lijkt mij

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

Ik zou het eens proberen met half gumpaste en half fondant. Mochten ze dan nog gegeten worden dan smaken ze nog redelijk, haha! maar dit zou ook wel moeten werken. En anders minder vochtige dagen afwachten, je hebt nog even de tijd. Succes!

Maar kunnen ze met gumpaste wel in de koelkast?

Life is what you bake it.

10

Ik begrijp niet waarom je ze in de koelkast wilt bewaren. Ze worden toch hard, dus dan kun je ze echt beter afgedekt op kamertemp bewaren. In de koelkast heb je kans op condensvorming als je ze eruit haalt...en dan worden ze misschien weer zacht...

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

11

Carien schreef:

:think: waarom niet 100% gumpaste?
da's wel lastiger te kleuren, maar toch... gegeten worden ze toch niet lijkt mij

Stuk goedkoper voor nagenoeg hetzelfde gemak :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

12

Kadohke schreef:

Ik begrijp niet waarom je ze in de koelkast wilt bewaren. Ze worden toch hard, dus dan kun je ze echt beter afgedekt op kamertemp bewaren. In de koelkast heb je kans op condensvorming als je ze eruit haalt...en dan worden ze misschien weer zacht...

Ik neem aan dat ze de taart helemaal afgedecoreerd in de koeling wil bewaren, dus met rozen en al...
Zodat als de taart opgehaald/bezorgd wordt er helemaal niets meer aan hoeft te gebeuren.

Life is what you bake it.

13

Bewaar alsjeblieft je rozen niet in de koelkast: Koelkast is koud = Vocht, en dat is funest voor je rozen.. en daarbij maakt het dan niet uit of ze van gumpaste zijn of 50-50% van gumpaste / fondant

Je rozen zijn toch niet eetbaar meer, je werkt tenslotte met ijzerdraad, en dan kunnen ze echt niet meer gegeten worden!  :nooo

Wil je ze toch in de koelkast, en ook eetbaar, maak ze dan van marsepein.  :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

14

Bedankt mensen!
De bloemen heb ik gemaakt van fondant/gumpaste, ik heb ze op draad gezet en er grote flowersprays van gemaakt. Deze moeten er op het laatste moment opgelegd worden begrijp ik? Kan ik dat aan andere mensen ter plekke overlaten? Of zal ik ze toch een paar uur tevoren vast maken aan de taart en dan wel een poosje in de koeling?
Groetjes,
Annemarie

15

tsja, ik zou het niet overlaten aan anderen; je weet niet hoe ze dat gaan doen. Stel ze beschadigen je taart :s wat dan?
:think: Kun je ze er zelf niet kort van tevoren opleggen?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Ik ga met dit weer altijd voor 100% gumpaste! Ik heb begin van de zomer te vaak gehad dat door de hoge luchtvochtigheid decoratie (keihard en van 1:1) toch weer slap werd...

17

Ik had vlinders gemaakt van gumpaste,goed laten uitharden en taart ermee gedecoreerd maar toen de taart uit de koeling kwam,werden de vlinders toch weer zacht.
Hoe kun je dit voorkomen?

If life gives you lemons, make lemonade!

De decoraties er op het allerlaatste moment opplakken.

19

Dat heb ik al gedaan maar als je "klant" heb bv vanavond komt ophalen en ze hebben hem morgen nodig.
Dan kun je het niet voorkomen?

If life gives you lemons, make lemonade!