Onderwerp: orchideen moderne-stijl, mijn 2e bruidstaart!
Dit issum! Vandaag naar Deventer gebracht, voor Nicolien en Dennis, zo'n leuk stel! Nicolien had mij benaderd na de orchideen-parels-bruidstaart, of ik voor haar ook een bruidstaart wilde maken met orchideen... En.... 100 petit fourtjes...
Ik was alle zenuwen en stress natuurlijk allang weer vergeten, dus ik zei enthousiast: tuuuuurlijk!! Maar vandaag zag ik het toch weer even somber in toen ik aan het decoreren sloeg... Wat vinden jullie ervan? Het bruidspaar vond hem iig gelukkig erg mooi en lekker! En de mensen van de locatie (IJsselhotel in Deventer, errug chique!) waren heeeeel erg aardig en behulpzaam, en vol lof en verbazing naar de taart aan het kijken. De chefkok kwam zelfs allerlei dingetjes vragen, haha!
Wat een verschil met de vorige keer... Fijn!
Vulling: champagnecreme en frambozenjam met verse frambozen.

De petit fourtjes heb ik samen met de bruid gemaakt, en dat was maar goed ook. Wat was dat veel werk zeg! Ik heb 2 keer proef-petit fourtjes geaakt, en vreselijke ruzie mee gehad. Nu ging het na een stuk of 30 petit fourtjes en een dapper idee van de bruid eindelijk beter. Ik heb er zoveel van geleerd! Is er iemand die behoefte heeft aan mijn ervaringen daarmee? Want dan knal ik dat hele verhaal hier ook nog wel even neer!
De petit fourtjes zijn gemaakt van cake met perzik-passievruchtenjam en perzik-safari creme, geglazuurd met vloeibare fondant.

Nou, speciaal voor Kwebbeltje hier dan het lange verhaal!
Maar dan echt lang he? Alles wat je nooit wilde weten over petit fourtjes komt hier dus voorbij straks...
PFjes maak je van cake. Ik ben echt een die-hard biscuit fan, maar echt, het wordt een zooitje. Ik heb het geprobeerd, en ben strijdend ten onder gegaan. Mijn conclusie, het moet dus echt met cake. En ach, eigenlijk is dat helemaal niet erg, want zo'n petit four is, als het goed is, petit, en dan maggie best wat machtig zijn!
Een beetje lekkerbek wil zo'n stukje cake natuurlijk vullen! Aangezien fondantglazuur niet in de koelkast mag, omdat het dan smelt, is het heel onhandig als je een vulling kiest die wel in de koelkast moet. Een creme is bovendien lekker stevig, en dat ga je nodig hebben! Zie hieronder... Vullen met jam is echt geen aanrader, jammer genoeg. Of je moet het boterham-dun erop smeren, misschien dat het dan wel lukt. Ik had de cake even met een dun laagje bc ingesmeerd, omdat ik het altijd zo jammer vind als de jam door de taart wordt opgezogen, en daarna een lekkere laag jam erop gekwakt. Dat werkt dus niet! De PFjes bleven maar alle kanten op glijden op die jamlaag, en bovendien was het door de wrappers gaan schijnen... Balen!
Formaat: 5x5x5 vond ik veel te groot, bovendien breek je je kaken als je een 5 cm hoog PFje in je mond wil schuiven... Ik vond 4x4x4 ideaal! En bovendien past ie dan precies in een cupcakewrapper, als je dat zou willen...
De fondantglazuur, dat komt dus echt behoorlijk precies. En dan precies niet zoals die van Funcakes! Wat een gevechten heb ik daarmee gehad zeg! Compleet met grote aan-mezelf-twijfelen-hoe-doet-Peggy-Porschen-dat-in-godsnaam-paniek-buien... Want dat spul is veel te dun, de cake zuigt het gewoon op en het wordt zelfs na 3 keer glazuren nog niet mooi. Echt, je wilde niet bij mij in de keuken zijn... Eindeloos rondgeneusd op internet en uiteindelijk maar gewoon een andere besteld, die van Tasty Shop (huismerk). Toen ik hem binnen kreeg, was ik wat achterdochtig, want het emmertje was EXACT hetzelfde als die van Funcakes. Maar: tadaaaa!!! Probleem opgelost! Met die van Tasty shop kun je iemand nog doodslaan voor het opwarmen, dus bepaald niet te dun! Jeee!! Ik heb trouwens 2 kilo gebruikt voor 100 PFjes.
Nu moet die kleverige, dikke troep alleen nog netjes op je petit four... Ik heb vanalles geprobeerd: eroverheen gieten, met PF op een draadrooster (alle glazuur onder het draadrooster, weinig op de PFjes...), eroverheen gieten met PF op een vork boven de kom (PF met alle bijbehorende kruimeltjes IN de kom met glazuur...), er overheen spatelen (werkt wel, maar wordt niet erg strak en kost heul veul tijd) en toen was Nicolien het zat en heeft gewoon zo'n PFje op de kop in de kom geduwd. Geweldig! Superstrak! Even oefenen om de zijkantjes ook ver genoeg te glazuren, maar het werkt top! Maar als je nu een gladde-niet-stevige vulling in je PFje hebt zitten, jam bijvoorbeeld
, dan wordt het echt een flinke uitdaging om het hele PFje weer uit de kom te krijgen!
O ja, laatste tip: maak er een paar teveel, want ze zijn LEKKER!!
Ik heb er nog precies eentje, die ga ik nu maar eens even vriendelijk toespreken... MOEWHAHAHAHA! 
ben gek op lange verhalen!
pfffff wat een werk, maar errug mooi ook
heb je nou ccpapiertjes samengebonden om de pf's?)

En wat is het een geweldig exemplaar. Hebbie weer goed gedaan meis!
)