1

Onderwerp: Paar vraagjes....

Hallooo,

Ik ben een beetje ten einde raad.
Gister ben ik begonnen met het bakken van cupcakes, dat wwas goed gegaan.

Vandaag heb ik een cake gebakken en die wilde ik beleggen en versieren met fondant,

Ik heb een paar maandjes geleden een leuke avond met coleegas gehad bij iemand die ons een workshop gaf en toen ging alles goed.

Hier zijn mijn vraagjes :o  :o

Mijn fondant plakt aan de plank ( ik heb een plastik roller en gebruik poedersuiker, maizena werkte niet goed)
Moet echt veel poeder suiker gebruiken

als ik de fondant op de cake leg zit hij er gewoon los op ( ik weet als je wilt versieren je de eetbare lijm moet gebruiken)

Hoe kan ik fondant het beste bewaren? En de fondant waar ik een kleurtje aan gegeven heb hoe bewaar ik die?

en de fondant scheurt steeds  :grr:

ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Misschien dat iemand nog andere tips heeft.

Alvast bedankt!

Groetjes

Valery

Ik ben Verloofd met Rob en ga volgend jaar 20 april trouwen!
We hebben een hele lieve Boomer: Bo en 2 konijntjes: Snoopy en Winny....

2

Re: Paar vraagjes....

:think: heb je wel botercrème tussen de cake en de fondant? Dat wordt gebruikt als 'plakmiddel'; lijm plakt fondant op fondant.

Fondant (gekleurd en ongekleurd, maakt niets uit) bewaar je in een plastic zak in een luchtdichte doos in een donkere, koele kast/plek.

scheuren kunnen worden veroorzaakt door uitdroging; heb je crisco? (da's plantaardig vet; wanneer je dat niet hebt, kun je evt een beetje hard frituurvet (plantaardig dus ;) ) gebruiken. Dit door de fondant kneden.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

lees deze tips eens: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=125276

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Je kunt het ook uitrollen op een plastic mat, meestal plakt het daar niet aan. (het kan nu ook komen door de hoge luchtvochtigheid)
Zoveel mogelijk met een koude spullen werken koud aanrechtblad en loude handen dan plakt het minder.

Tussen de fondant en CC doe je wat botercreme of jam om de fondant erop te plakken.

Fondant bewaren doe je in een huishoudfolie en daarna in een luchtdicht bakje.
Als je fondant te droog is geworden kun je er wat crisco dsoorheen kneden om hem weer soepel te maken.
Wel oppassen dat je niet te veel er doorheen doet.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Groetjes Jolanda

Met vriendelijke groet
Jolanda

5

Een plank moet je niet gebruiken om fondant uit te rollen want dat gaat niet; ik doe het op het tafelzeil of op de (bureau)mat van Ikea.
De cake moet je afsmeren met botercremé 1:1 of ganache anders blijft het niet zitten. Afsmeren en dan in de koelkast om hard te laten worden, dan met een warm mes gladstrijken.

Kleinere decoraties kun je lijmen met eetbare lijm.

Fondant bewaren kun je in doorzichtig folie, goed strak erom heen doen anders wordt het knoerhard.

Fondant wat scheurt kan allerlei oorzaken hebben, niet lang genoeg gekneed, te dun uitrollen.

Anders moet je maar eens even de zoekfunctie erop los gooien dan wordt een heleboel duidelijk.

haha nee botercreme ben ik vergeten, dus die moet ik altijd gebruiken?

Dank jullie wel alvast!!!

7

Ja met mijn voorgangster eens. Maar je moet ook niet werken op een plank maar een glad oppervlak, of leg een stuk tafelplastic op je tafel/werk plek.
Je kunt het beste een bureaulegger van ikea kopen die zijn lekker groot en die schuiven ook niet weg.Kost nog geen 5 euro.
En als je je fondant rolt steeds na een rolling de fondant optillen en kwartslag draaien.En je ondergrond met poedersuiker bestrooien is goed.Je kunt je cake ook insmeren met jam en dan bekleden met fondant.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

thanx allemaal!! :Y