1

Onderwerp: 'Crazy about cupcakes' golden cupcakes

Hi!

Ik heb zaterdag een nieuw boek gekocht, 'Crazy about cupcakes.' Echt een heel leuk boek, allerlei technieken en recepten voor zowel cupcakes als frosting worden erin besproken. Nu is het wel engels, dus het kost me wat omreken werk. (weet iemand waar ik de mesuring cups kan kopen? de spoons heb ik al)
Nu had ik het volgende recept gevolgd (dit is al helemaal omgerekend:
225 gram boter
380 gram suiker
4 eieren, gesplitst
2 teaspoons vanille exctract
300 gram bloem
4 teaspoons bakpoeder
1/2 teaspoon zout
220 gram melk

Het beslag zag er echt goed uit, ruim 5 -10 minuten geklopt etc, gebakken, prikker kwam er schoon uit hoewel ze nog wat bleek zagen dus ik heb ze er wat langer ingehad en toen ik ze eruit haalde zakten ze langzaam in.
Ze zijn ook enorm zoet, en heel erg plakkerig aan de bovenkant. De binnenkant is gewoon een lekkere, luchtige structuur.
Ik heb er al 40 gram suiker uitgelaten, omdat toen ik het aan het afwegen was het zoveel leek.

Heeft iemand een idee hoe het is gekomen dat ik dit resulaat had? Ik heb ze trouwens op 180 graden gebakken, en steeds 10 minuten, bij elkaar ongeveer een half uur.
(dus na tien minuten ging ik even kijken hoe ver ze al waren)

2

Re: 'Crazy about cupcakes' golden cupcakes

ik zou persoonlijk nog meer suiker weglaten. Meestal laat ik bij die echte engelse recepten zo'n 1/3 deel van de suiker weg en doe er ter compensatie 1 zakje vanillesuiker ( 8gr) voor terug.
CC-beslag moet je eigenlijk maar heel kort mixen. Als alles goed door elkaar zit is het genoeg.
Verder moet je nooit te snel de over opendoen. In ieder geval niet tot de "normale" baktijd verstreken is. Dus zeker niet na 10 minuten.
Ik zou pas kijken na 20-25 minuten. Maar ik moet zeggen dat ik vaak gewoon alleen door het raampje kijk en dan een inschatting maak qua kleur of ik de oven al wel of niet open.

ik vind overigens wel dat er veel melk in het recept zit. Misschien dat je dat ook wat kunt verminderen?
Succes en laat even weten hoe het gaat hé  ;)

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

3

Ik heb op mijn maatbeker ook "cups" staan. Is vaak een stuk makkelijker dan omrekenen. Wie weet is er door het omrekenen toch een foutje in het recept geslopen.

4

Misschien komt het dan inderdaad doordat de oven zoveel open is geweest. Dat doe ik dan igg niet meer.
Verder is het zo dat je het luchtig moet kloppen volgens het boek. Ook de eiwitten moet je opkloppen en er uiteindelijk doorheen spatelen. Ik had dit nog nooit eerder in een cc recept gezien eigenlijk.
Is het trouwens niet zo dat de verhoudingen voor cc hetzelfde zijn als cake? Want bij cake zijn de verhoudingen 1:1:1.
Vond het al zoveel suiker vergeleken met de rest.

En ik heb op mijn maatbeker helaas geen cups aanduiding staan ): Toch maar eens naar opzoek gaan.

5

volgens mij kun je bij de hema van die cups kopen ( ik geloof dat ik ze daar vandaan heb)
Ik heb zelf een recept voor chocoladecake ontwikkelt en daar spatel ik op het laatste moment ook de stijfgeslagen eiwitten doorheen, maar dit gaat echt heel snel en dan hup meteen in de oven.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)