1

Onderwerp: vraag over cupcakes van nigella recept

ik heb gisteren het recept van nigella gebruikt voor de cupcakes.
Maar eerlijk gezegt, ik vind ze vieze compacte vettige cakejes. :O
Terwijl iedereen hier op het forum toch erg enthousiast is :think:
Heb ik dan iets verkeerd gedaan?  Of ligt het aan mijn eigen smaak mischien ?
(mijn man= alleseter en ook hij vond het nix )

2

Re: vraag over cupcakes van nigella recept

Whoooooooooot ik ben niet de eeneste.  De wel mislukende cc's kreeg van de nooit mislukende recept. 
Ik weet ook echt niet wat et was.  Ik hoop dat jij een goede tip krijg aan mij reactie heb je helaas niks

3 Laatst bewerkt door Sofia (03-02-2010 12:05)

Ik vind het cupcake recept van nigella ook niet lekker. Ik gebruik liever onderstaand recept van Peggy porchen:

Vanille cupcakes (voor 12 stuks):

2 eieren M
100 gram zachte roomboter
100 gram suiker
100 gram zelfrijzend bakmeel
zaadjes van een halve vanillestokje

Mix boter, suiker en vanillezaadjes licht en luchtig. (ik heb 20 minuten gemixt)
Klop de eieren apart eerst los; voeg ze dan in een straal toe aan de boter en suikermengsel. Mix nu op half vermogen.
Voeg de zelfrijzende bakmeel toe en mix deze er op lage snelheid van de mixer door.
Vul de cc vormpjes voor de helft. Bak in 12-15 minuten gaar op 200 graden.

:P

4

Ik heb een stuk of 40 cc's volgens nigella recept weggemikt omdat ik dacht dat ze waren mislukt..maar het bleek zo te horen. Ik vond het ook veel te compacte vettige dingen. Ben overgestapt op de funcakes mix en die is prima!

5

ik ben blij te horen dat ik niet de enigste ben  ;)
Bedankt voor jullie antwoorden .

6

Ik vond het ook een raar recept; normaal mix je namelijk eerst de boter en suiker en doe je daarna de eieren erbij. Bij een normale cake bedoel ik dus.
Hier 'mikten' ze alles maar bij elkaar.. dat kan haast niet goed gaan.

Nou ja, je bent er al uit  zie ik.

Groet
Marjolein

7

Ik gebruik ook het recept van Nigella altijd, maar gebruik geen standaard zelfrijzend bakmeel maar bloem met bakpoeder. Ook mix ik gewoon eerst de boter met de suiker en dan pas de eieren erin, daarna de bloem.
Ik krijg juist superluchtige cakejes en de hoeveelheid is ook precies goed om 12 cc te maken. Hier moet ik ze altijd heeeeel snel opbergen voordat ze op zijn!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

8

Ook ik gebruik het recept van Nigella en gebruik ook bloem en bakpoeder.(volgens mij deed Nigella dat ook).
Ik 'mik' alles in 1x in de kom en mix ik het tot het heel licht van kleur wordt.
Het verbaasde me toen dat Nigella alles in de keukenmachine deed.En dat heb ik ook een keertje geprobeerd en die werden ook goed.Ze krijgen hier de kans niet om af te koelen.

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

9

Haha dus het werkt wel, om alles bij elkaar te doen? Dat is grappig.
Misschien toch een keertje proberen dan.

mijn eerste 10x mislukte telkens. Wanhopig werd ik ervan.
Vooraal omdat ik eerst nooit problemen had.
maar tegenwoordig lukken ze altijd en zijn ze niet meer vettig.
Het grootste verschil is dat ik NIET meer de hetelucht oven gebruik maar de conventionele(gewone) oven. Hetelucht mislukt altijd bij mij en dit recept.
Ik begin op 150gr, dan na 10/15 min op 165gr en dan na 10 minuten op 175 gr.
Bij mij gaan ze er 30/35 minuten in. dit hebben ze echt nodig.
Ik mix eerst de boter en suiker, als dit goed gemengd is doe ik de rest erin en mix zeker 5 minuten. als laatste de melk 1min mixen.
Wat ook een groot verschil maakt is dat de boter echt!! kamer temperatuur moet zijn. als de boter te hard is bakken ze niet goed bij mij.
Ook gebruik ik nu het zelfrijzend bakmeel van het merk AH.
In het verleden nog goedkoper gebruikt en dit mislukte compleet.
Hopenlijk heb je iets aan de tips en lukken ze ook bij jou.

Groetjes van Nicole!!

11

dank jullie voor de antwoorden, het geeft zeker inzichten .
In iedergeval hoe het ook kan :Y 
Moet eerlijk zeggen, wil ook wel erg graag de mix uit de webshop proberen 
:-)

12

lilo schreef:

Ik gebruik ook het recept van Nigella altijd, maar gebruik geen standaard zelfrijzend bakmeel maar bloem met bakpoeder. Ook mix ik gewoon eerst de boter met de suiker en dan pas de eieren erin, daarna de bloem.
Ik krijg juist superluchtige cakejes en de hoeveelheid is ook precies goed om 12 cc te maken. Hier moet ik ze altijd heeeeel snel opbergen voordat ze op zijn!

toevallig lees ik deze topic, want ik wilde me er morgen aan wagen, voor cupcakes voor mijn moeders verjaardag. Hoeveel bakpoeder gebruik jij dan met deze hoeveelheid bloem?

groetjes ouafae

13

ik gebruik ook altijd het recept van Nigella, maar dan zonder melk en een ei extra. Eerst het eiwit stijf kloppen dan de rest erbij. Ik bak ze iets langer op een lageren temperatuur en dan worden ze een stuk hoger en ook niet zo vet.

14

Beetje late reactie, maar na een paar mislukte pogingen (ook van die compacte, lage cakejes die als een blok op je mag vielen), heb ik ze vandaag nog eens geprobeerd te maken met als extra toevoeging een theelepel bakpoeder (en dus zelfrijzend bakmeel zoals in het recept en géén bloem). Deze zijn een stuk hoger en luchtiger en kwamen boven het cakevormpje uit. Op deze manier kan ik dus w.s. wel 12 cakejes uit het recept halen! (net eentje warm weggesnoept en inderdaad een stuk luchtiger!)

Er is nooit iets groots bereikt zonder enthousiasme (Emerson)

15

Ik ben zo'n mikmaarallesbijelkaar bakster :-) en ze zijn nog nooit mislukt. Zelfs niet als de boter nog wat klontjes heeft.
Ik gebruik het recept van Delia Smith, maar die is het zelfde. Hoewel die van Delia is met zelfrijzend bakmeel en bakpoeder.

vrolijke groetjes,

life is uncertain, eat dessert first!

16

Ik heb ze nu een aantal keren gemaakt. Mik ook alles bij elkaar, maar gebruik ook liever bloem en bakpoeder dan zelfrijzend bakmeel.
Ik eet mijn eigen baksels nooit, maar krijg van iedereen complimenten over de smaak................

17

Ik weet dat ik op een oud topic reageer maar ik ben blij dat ik niet als enige vind dat de cc's van nigella compact & vettig zijn :) Ik ga dit recept zeker nog een keer proberen maar dan met een theelepel bakpoeder erbij en blijkbaar langer doormixen. Ik dacht dat je met cupcakes altijd moest oppassen voor overmixen maar bij dit recept moet je nou juist weer langer mixen. Ach, zo leer je nog eens wat :)

18

Ik gebruik ook altijd dit recept en hier ook helemaal niet vettig en compact. Ook hier vind iedereen ze altijd heerlijk.
Ik mik het ook allemaal samen in mijn pot. :rolleyes:

Groetjes van
Kelly en de kindjes.

19

Kelly, hoe lang mix jij dan door ??? Ik heb het niet zolang gemixt dus misschien zijn mijn cc's daarom zo compact & vettig ???

20

Ik mix tot het deeg heel licht van kleur is.
Ik mix op de hoogste stand. Ik denk zo'n 5 à 6 minuutjes.
Ik werk met de machine van de aldi.
En mijn oven is een heteluchtoven. Ik zet hem wel maar op 160 graden, ongeveer een half uurtje dacht ik. Ik doe het een beetje op het zicht.

Groetjes van
Kelly en de kindjes.

21

Ik merk een paar verschillen met onze bak-manieren...

Ik heb kort gemixt.
En ik heb mijn heteluchtoven op 200 graden gezet en dan maar 15 minuutjes. Morgen ga ik het op jouw manier proberen :)

Bedankt !!!

22

Mijn nigella cc's staan weer in de oven. Dit keer op een lagere temperatuur en langer, 6 minuten laten mixen en ik heb er een lepel bakpoeder bij gedaan maar ik ben bang dat dat nou juist niet had moeten doen. Over 29 minuten weet ik meer :)