1

Onderwerp: help mijn marsepein en fondant zijn zo nat

ik heb nu al 2 taarten gemaakt die gelijk gaan zweten. zowel de marsepein als de fondant doet het. het is werl vochtig in de lucht, kan het daar echt mee te maken hebben?
hebben jullie tips om dit op te lossen, vlg week moet ik echt een mooie bruidstaart maken, die mag gewoon niet zweten.
ik bedek de biscuit met 1:1 botercreme, even in de koelkast en daarna bekleden.
als ik m terug zet in de koeling, is het heel snel een glimmende taart.
groet
elly

wil je zien wat ik gemaakt heb, kijk dan even op www.soetenzo.nl]

2

Re: help mijn marsepein en fondant zijn zo nat

Er zijn de laatste tijd heel veel zwetende taarten voorbij gekomen door het weer.

Als je even de zoekfunctie gebruikt kom je veel tips tegen! :)

Succes met je taarten!

Don't just dream your life, but live your dreams too!

3

Re: help mijn marsepein en fondant zijn zo nat

Het ligt ook aan het temperatuursverschil tussen je koelkast en je werkruimte. Door de overgang van een koude ruimte naar een warme(re), gaat de taart zweten. En de hoge luchtvochtigheid doet de rest. ;)
Als de taart zweet als ik 'em uit de koelkast haal, zet ik de taart meestal een uurtje op het aanrecht. Taart droogt dan mooi op. Je kunt er ook even een ventilator, op een zachte stand, voor zetten. Decoraties enzo probeer ik zo laat mogelijk aan te brengen. Bij voorkeur als de taart weer droog is. Dan loop je het minste risico dat je deco uitzakt oid.
Het is dus fijn als je vullingen gebruikt die buiten de koelkast mogen, dan kun je de taart met een gerust hart buiten de koeling laten "opdrogen". Succes! :Y