51

Re: houdbaarheid ganache

Sil: heel veel sterkte met je bekken.

Ik heb volgens mij het zelfde probleem gehad met de witte ganache maken als dat jij hebt gehad. Slagroom (uit de koeling) net aan de kook gebracht van het vuur afgehaald en toen de witte chocolade erbij. Werd een gigantische vieze brij en later ging de boterlaag zich ook nog scheiden van de chocolade. Gelukkig had ik nog ganache staan van een andere taart, dus ik kon de taart voor mijn vader toch nog afmaken. De witte chocolade was van de coop, dus markantmerk.
Welk merk gebruiken jullie als ik vragen mag?

52

ik heb nu Belgische choco gebruikt. De ganache, zowel de melk als de witte was goed gelukt maar wat een zooi is dat zeg. Ik vind het niet fijn werken  :nooo het wordt snel weer stug en dijkjes spuiten gaat ook niet echt lekker. Heb er 1 afgesmeerd en morgenvroeg maak ik bc voor de andere.
Conclusie: lekker als vulling maar niet mijn ding om af te smeren.

Wel bedankt allemaal voor jullie tips en hulp  :)
Geetje: dank je wel. Ga mijn bekken zo maar te ruste leggen  :D

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

53

geetje schreef:

Sil: heel veel sterkte met je bekken.

Ik heb volgens mij het zelfde probleem gehad met de witte ganache maken als dat jij hebt gehad. Slagroom (uit de koeling) net aan de kook gebracht van het vuur afgehaald en toen de witte chocolade erbij. Werd een gigantische vieze brij en later ging de boterlaag zich ook nog scheiden van de chocolade. Gelukkig had ik nog ganache staan van een andere taart, dus ik kon de taart voor mijn vader toch nog afmaken. De witte chocolade was van de coop, dus markantmerk.
Welk merk gebruiken jullie als ik vragen mag?

Ik gebruik markant witte chocolade en een bekertje slagroom uit de koeling van Melkan. Bij mij mislukt het nooit.
Even een vraagje tussendoor, jullie kloppen het toch wel even op?

Liefde is gratis, raar dat sommigen er dan nog zo zuinig mee zijn. ;-)
Liefs,   Ricky

54

Mooi dat het gelukt is maar jammer dat het je zo tegenvalt. Het afsmeren is een kwestie van oefenen!

Bij mij was het de eerste keer ook een kliederboel, nu gaat het steeds beter én schoner! Ik gebruik ook een scraper nu en dat werkt heel fijn. En dijkjes spuit ik zelf nooit..

Don't just dream your life, but live your dreams too!

55

ik gebruik ook een scraper bij de bc en bij de icing. Dat werkt op zich wel goed. Als ik ergens veel tijd over heb zal ik het misschien nog wel eens proberen, maar voorlopig hou ik het lekker bij de bc. Met een reep gesmolten chocolade erdoor is dat ook heel lekker  :D

56

Hoop dat je bekken even lekker heeft kunnen rusten  ;)

De ganache van  de melkchocolade is me wel gelukt. Alleen die witte wilde niet. Heb ze beide op dezelfde manier gemaakt. Ga de volgende keer gewoon proberen of het wel lukt als ik de slagroom  (ook van melkan) bij de chocolade doe.

Persoonlijk vind ik de ganache fijner werken dan de botercreme. Die heb ik altijd overal zitten behalve op de plek waar ik hem wil. Vind het al een geklieder om de botercreme in de spuitzak te krijgen.

Nu gebruik ik de botercreme alleen nog maar voor de dijkjes (die spuit ik wel)

Oja, opkloppen heb ik niet gedaan. Maar dat heb ik ook niet bij de melkchoco-ganache gedaan. En dat hoeft toch alleen als je hem gebruikt voor het vullen?

57

geetje schreef:

Hoop dat je bekken even lekker heeft kunnen rusten  ;)

De ganache van  de melkchocolade is me wel gelukt. Alleen die witte wilde niet. Heb ze beide op dezelfde manier gemaakt. Ga de volgende keer gewoon proberen of het wel lukt als ik de slagroom  (ook van melkan) bij de chocolade doe.

Persoonlijk vind ik de ganache fijner werken dan de botercreme. Die heb ik altijd overal zitten behalve op de plek waar ik hem wil. Vind het al een geklieder om de botercreme in de spuitzak te krijgen.

Nu gebruik ik de botercreme alleen nog maar voor de dijkjes (die spuit ik wel)

Oja, opkloppen heb ik niet gedaan. Maar dat heb ik ook niet bij de melkchoco-ganache gedaan. En dat hoeft toch alleen als je hem gebruikt voor het vullen?

Opkloppen doe ik altijd, voor vullen en voor afsmeren, dan blijft hij lekker luchtig bij het vullen....
Met smeren is hij luchtig en goed smeerbaar door het kloppen, maar door het smeren gaat de luchtigheid er wel uit. Daardoor wordt hij goed hard en kun je 'm met een heet mes nog strakker smeren als hij even in de koelkast heeft gestaan.

Liefs,   Ricky

58

maar wat bedoel je dan met opkloppen? Even flink met een spatel erdoor heen? Dus even goed omroeren voordat je begint?

Want dat doe ik wel, maar meer uit gewoonte, dan dat ik er bewust voor kies   :o

59

misschien heb ik dan toch nog niet luchtig genoeg geklopt want ik vond het maar een stugge boel  :s
affijn, ze zijn nu verder afgesmeerd met bc :)

60

sil schreef:

misschien heb ik dan toch nog niet luchtig genoeg geklopt want ik vond het maar een stugge boel  :s
affijn, ze zijn nu verder afgesmeerd met bc :)

Hoe langer je opklopt, hoe stijver de room en ik heb gemerkt dat het 'stugger' wordt naarmate de tijd dat die in de koelkast heeft gezeten.
Heb het ook al gehad dat ik er bijna niet meer mee kon werken (was eigenlijk nogal traag en iets te perfectionistisch bezig  :D )
Wat bij mij nu altijd mooi lukt is niet stijf opkloppen (zo bijna maar net niet), dan afsmeren, taart in koelkast en dan is die na half uurtje mooi hard zoals BC.
Al heeft het bij mij ook aantal taarten gekost om het mooi te krijgen  :D

61

ik had het gewoon een beetje opgeklopt met de garde. Is met de mixer beter?

62

sil schreef:

ik kan niet zeggen of die beter is, ik doe altijd elektrisch en lijkt bij mij wat op net gemaakte chocomousse qua structuur :P

Mss een andere taartster/taarter (denk dat ik net een woord heb uitgevonden  :lol:  ) die weet of het beter of slechter is?

63 Laatst bewerkt door Ricky (09-09-2011 15:37)

Reini schreef:
sil schreef:

ik kan niet zeggen of die beter is, ik doe altijd elektrisch en lijkt bij mij wat op net gemaakte chocomousse qua structuur :P

Mss een andere taartster/taarter (denk dat ik net een woord heb uitgevonden  :lol:  ) die weet of het beter of slechter is?

Met de mixer krijg je het luchtiger dan met een garde zelf kloppen.
Ik doe het altijd met de mixer en blijf erbij staan. Je ziet het lichter verkleuren. Ipv van geel wordt het wit.
Idd ook niet te lang mixen want dat gaat ook niet goed, ik denk ongeveer 1 a 2 minuten afhankelijk van de mixersnelheid.

Dus zo doe ik het:

125 ml slagroom Melkan in een steelpannetje, laat het aan de kook komen. Net als melk koken, even omhoog laten komen en van het vuur halen.
Ondertussen heb ik 200 gram witte chocolade (Markant) in stukjes gebroken en doe die bij de hete slagroom
Dan met een garde goed doorroeren totdat alle chocolade gesmolten is en het geheel gelig ziet. Vergeet niet af en toe in de randjes van de pan de chocolade weg te halen...
Als alles gesmolten is laat ik het 20 minuten afkoelen.
Dan zet ik het geheel in de koelkast en laat het daar maximaal 40 minuten staan.
Na 40 minuten alles in de mixer en mixen.
Je ziet het mengsel dan naar wit verkleuren. De zelfde kleur als je boter 5 minuten mixed.
Dan is het klaar en kun je het gelijk verwerken op of in de taart.
Ik zet het nooit terug in de koelkast omdat het dan te hard wordt en je er slecht mee kan werken, vindt ik.
Als ik de taart er mee afsmeer, gaat de taart in de koelkast voor een uur en daarna pak ik een spatel of mes, wat ik heet maak in kokend water en ga daarmee de taart perfectioneren.
Dan de taart weer terug in de koelkast (wel al het overtollige water verwijderen, anders heb je daarna problemen met het bekleden van de taart). Ondertussen kneed ik de fondant of marsepein en rol hem uit. En dan bekleden.

Misschien heeft iemand hier iets aan.  ;)

Liefs,   Ricky

64

Dus als ik jou verhaal goed lees, dan doe jij de chocolade bij de slagroom en niet de slagroom bij de chocolade?
Wil niet dom overkomen, maar het gewoon nog even voor alle zekerheid checken  :x  Want verder is mijn methode helemaal gelijk aan die van jou, met uitzondering van het mixen.

Bedankt alvast voor het antwoord

65

geetje schreef:

Dus als ik jou verhaal goed lees, dan doe jij de chocolade bij de slagroom en niet de slagroom bij de chocolade?
Wil niet dom overkomen, maar het gewoon nog even voor alle zekerheid checken  :x  Want verder is mijn methode helemaal gelijk aan die van jou, met uitzondering van het mixen.

Bedankt alvast voor het antwoord

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.  ;)
Dus dom ben je zeker niet.

Ja, ik doe de chocolade bij de slagroom in de pan. en na 20 min. afkoelen met pan en al in de koelkast.

Liefs,   Ricky

66

ik heb je stukje even opgeslagen Ricky, ga het nog eens zo proberen als ik meer tijd heb. Moet nu de 2 taarten voor morgen nog afmaken, maar de fondant wil niet uitharden. Gaat wel lekker hier zeg  :lol:

67

Ik lees het wel een keer als het gelukt is, mocht het dan nog niet lukken spreken we wel een keertje af om het samen te doen, als je dat zou willen. Je woont op een uurtje rijden bij mij vandaan.

Heb trouwens je website bekeken, je maakt erg mooie en strakke taarten zeg!  :thumb:

Misschien kunnen we elkaar een dienst bewijzen  :D

Liefs,   Ricky

68

dat is ook altijd een goed plan  O-)  en gezellig  :lol:

69

Sil, ik heb je een mailtje gestuurd, maar ben er niet zeker van of hij ook doorgestuurd is. Ik kreeg een melding dat de tijd verstreken was.

Liefs,   Ricky

70

als het goed is heb je nu antwoord :)

71

Ohhhhhhhh Dames, ik heb me gruwelijk vergist!!!!!!!! :grr:  :grr:  :grr:  :grr:  :grr:  :grr:  :grr:  :grr:  :grr:  :grr:

Ik heb heb per ongeluk 200 gram witte chocolade opgeschreven, maar het moet 300 gram zijn..... :s  :s

Het spijt mij heel erg.  :(

Hieronder heb ik het aangepast!

Dus zo doe ik het:
125 ml slagroom Melkan in een steelpannetje, laat het aan de kook komen. Net als melk koken, even omhoog laten komen en van het vuur halen.
Ondertussen heb ik 300 gram witte chocolade (Markant) in stukjes gebroken en doe die bij de hete slagroom
Dan met een garde goed doorroeren totdat alle chocolade gesmolten is en het geheel gelig ziet. Vergeet niet af en toe in de randjes van de pan de chocolade weg te halen...
Als alles gesmolten is laat ik het 20 minuten afkoelen.
Dan zet ik het geheel in de koelkast en laat het daar maximaal 40 minuten staan.
Na 40 minuten alles in de mixer en mixen.
Je ziet het mengsel dan naar wit verkleuren. De zelfde kleur als je boter 5 minuten mixed.
Dan is het klaar en kun je het gelijk verwerken op of in de taart.
Ik zet het nooit terug in de koelkast omdat het dan te hard wordt en je er slecht mee kan werken, vindt ik.
Als ik de taart er mee afsmeer, gaat de taart in de koelkast voor een uur en daarna pak ik een spatel of mes, wat ik heet maak in kokend water en ga daarmee de taart perfectioneren.
Dan de taart weer terug in de koelkast (wel al het overtollige water verwijderen, anders heb je daarna problemen met het bekleden van de taart). Ondertussen kneed ik de fondant of marsepein en rol hem uit. En dan bekleden.
Misschien heeft iemand hier iets aan.

Liefs,   Ricky

72 Laatst bewerkt door Visite taartjes (06-12-2011 20:12)

Hey Ricky

Wat fijn dat je dit hebt geplaatst!
Ik wil het ook eens gaan proberen,met ganache ipv bc.
Top :thumb:

Nog even een vraagje,kan de taart buiten de koelkast bewaard worden of toch beter in de koelkast?

Het gaat niet om de weg die je inslaat,maar het spoor dat je nalaat.