26

Re: houdbaarheid ganache

Ik heb nog nooit witte choco ganache gemaakt, maar je moet er ook opletten dat het niet té goedkope chocolade is he. Heeft iets te maken geloof ik met vervangende melkbestandsdelen? (Wie kan dit aanvullen?)

En inderdaad de room bij de chocola gieten en daarna roer ik het gewoon. Ik heb echt geen geduld om een beetje te staan schudden zoals michelle.

Don't just dream your life, but live your dreams too!

27 Laatst bewerkt door Leef! (07-09-2011 14:40)

Oeps, dubbel zo fanatiek.

28

Adrienne schreef:
sil schreef:

Roer je dan direct door als je de chocolade erin doet of laten jullie het even rustig staan of zo draaien met de kom net als in dat filmpje.

Ik doe niet de chocola bij de room, maar giet de room over de chocola, misschien is dat het verschil? Misschien wordt bij jouw manier de choco toch nog net iets te heet? Vooral bij witte choco is dat echt funest, dan verbrandt het :(

ja zo had ik dat ook gedaan. Maar het werd echt heel dik en vies.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

29

Leef! schreef:

Ik heb nog nooit witte choco ganache gemaakt, maar je moet er ook opletten dat het niet té goedkope chocolade is he. Heeft iets te maken geloof ik met vervangende melkbestandsdelen? (Wie kan dit aanvullen?)

En inderdaad de room bij de chocola gieten en daarna roer ik het gewoon. Ik heb echt geen geduld om een beetje te staan schudden zoals michelle.

ik denk dat je het percentage cacao bedoeld. Veel witte choco bevat alleen cacaoboter. Het hoogste % cacao wat ik kan vinden met witte choco is 28%

30

Oja, die cacaoboter bedoel ik. Nouja, jij weet er meer over dus dan zal het niet aan de kwaliteit choco liggen. ;-)

31 Laatst bewerkt door Leef! (07-09-2011 14:57)

Pfff, gaat lekker zo. Weer dubbel.

32

sil schreef:

ja zo had ik dat ook gedaan. Maar het werd echt heel dik en vies.

Ik weet niet precies wat je met dik en vies bedoelt, maar het is ook vrij dik, he. Zeker als je net de room er bij hebt gegooid. Als je langer door roert dan gaat het er steeds smakelijker uit zien.

En als je het even liet rusten, trok het dan niet bij?

33

nee het bleef 1 dikke smurrie met klonten en het stonk ook. Toch was de slagroom goed en de choco ook. Ga vanavond eens een nieuwe poging wagen. Nu nog even bedenken of ik kies voor de pan of voor de magnetron :think:

34

Ik snap er niks van.
Wat voor slagroom gebruik je?

Bij mij mislukt het nooit!

Liefde is gratis, raar dat sommigen er dan nog zo zuinig mee zijn. ;-)
Liefs,   Ricky

35

die flessen hollandia slagroom van de makro, zit ook 35% vet in

36

is dit lang houdbare slagroom?

Liefs,   Ricky

37

je moet deze wel in de koeling bewaren maar dicht blijft ie 2 maanden goed.

38

Dan zou het daar best wel eens aan kunnen liggen!

Misschien moet je het eens proberen met een bekertje slagroom van de super uit de koeling, die dus niet lang houdbaar is.
Ik ben benieuwd of het dan wel lukt. :think:

Mijn Buuf heeft ook 2x geprobeerd met langhoudbare slagroom ganache te maken en dat mislukte ook.... :Y

Liefs,   Ricky

39

Hihi, even off topic: Ricky, ik zie op je Hyves dat jij het taartje gemaakt hebt voor Cas!! De mama van Cas ( Mieke) is een hele goede vriendin van me en ze had me van de week de foto van je taartje gestuurd! Geinig :D  ( En wat is de wereld toch klein :) )

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

40 Laatst bewerkt door Ricky (07-09-2011 19:00)

Adrienne schreef:

Hihi, even off topic: Ricky, ik zie op je Hyves dat jij het taartje gemaakt hebt voor Cas!! De mama van Cas ( Mieke) is een hele goede vriendin van me en ze had me van de week de foto van je taartje gestuurd! Geinig :D  ( En wat is de wereld toch klein :) )

Hee das leuk! Ja die opdracht had ik van mijn Collega Nel, de zus Mieke.

De wereld wordt steeds kleiner... :lol:

Liefs,   Ricky

41

Ricky schreef:

Dan zou het daar best wel eens aan kunnen liggen!

Misschien moet je het eens proberen met een bekertje slagroom van de super uit de koeling, die dus niet lang houdbaar is.
Ik ben benieuwd of het dan wel lukt. :think:

Mijn Buuf heeft ook 2x geprobeerd met langhoudbare slagroom ganache te maken en dat mislukte ook.... :Y

kwam hier weer eens wat tussen dus niet meer aan proberen toe gekomen. Als ik morgen tijd heb rij ik nog even naar de winkel om verse slagroom te halen.

42

Ik ben reuze benieuwd!

Liefs,   Ricky

43

Ik kwam even kijken of je de andere slagroom al gebrobeerd had... :)

Liefs,   Ricky

44 Laatst bewerkt door Reini (08-09-2011 13:30)

witte chocolade wordt van cacaoboter gemaakt. Cacaoboter is een dure grondstof. Maar de Europese richtlijnen bepalen dat er in de cacaoboter minimum 20% cacaogrondstof moet zitten en 14% melkproducten. De overige 66% is dus in handen van de fabrikant die die opvult met bv margarine en aroma's...en dus al te vaak goedkope (minder goede) producten.
Er is ook imitatiechocolade op de markt, die is minder stabiel dan echte chocolade. Hoe meer goedkope producten, hoe instabieler de chocolade. http://www.etenschappen.be/alles_overs/ … COLADE.pdf

Vandaar ook wss het stinken en schiften... :think:

45

Ricky, ik hoop zo aan de slag te kunnen. Het is crisis hier met de kids en tot overmaat van ramp ben ik ook weer door mijn bekken gegaan.  :(

Reini, ik lees toch altijd goed de etiketjes om te kijken wat er wel/niet inzit. Heb nu belgische witte chocolade in huis, kijken of dat scheelt. Thx voor de info  :)

46

sil schreef:

Ricky, ik hoop zo aan de slag te kunnen. Het is crisis hier met de kids en tot overmaat van ramp ben ik ook weer door mijn bekken gegaan.  :(

Reini, ik lees toch altijd goed de etiketjes om te kijken wat er wel/niet inzit. Heb nu belgische witte chocolade in huis, kijken of dat scheelt. Thx voor de info  :)

Ik ben benieuwd of het dan gaat lukken..maar ik ben beetje chauvinistisch, ik woon niet ver van de Callebaut fabriek, Belcolade en heb vrienden die chocolatier zijn..alleen de zwitserse kan mij ook nog bekoren  :D

succes, ik duim mee!!  :thumb:  :thumb:

47

sil schreef:

Jeetje, dat is geen pretje! Doe je wel rustig aan?
Die Ganache komt wel een keer hoor!  ;)

Sterkte.

Liefs,   Ricky

48

het staat nu af te koelen. Heb 1 schaal gemaakt van melkchocolade en 1 van witte choco. Nu ziet het er goed uit. Heb de slagroom in de pan verwarmt ( gewoon de zelfde room als anders) en het op de choco gegoten. Nu dus een kwestie van heel veel geduld tot het voldoende gekoeld is.

Die pijn in mijn bekken ben ik wel gewend. Komt al 15 jaar met regelmaat terug. Ik wissel wel wat af tussen staand en zittend werken. Wilde nu toch graag de ganache proberen omdat dit voor taarten voor mijn eigen kids is. Kunnen we eerst zelf proeven voordat ik het anderen aanbied.

Maar nu zat ik me te bedenken...dit is wel duurder dan botercrème natuurlijk. Berekenen jullie hier extra voor?

49

sil schreef:

het staat nu af te koelen. Heb 1 schaal gemaakt van melkchocolade en 1 van witte choco. Nu ziet het er goed uit. Heb de slagroom in de pan verwarmt ( gewoon de zelfde room als anders) en het op de choco gegoten. Nu dus een kwestie van heel veel geduld tot het voldoende gekoeld is.

Die pijn in mijn bekken ben ik wel gewend. Komt al 15 jaar met regelmaat terug. Ik wissel wel wat af tussen staand en zittend werken. Wilde nu toch graag de ganache proberen omdat dit voor taarten voor mijn eigen kids is. Kunnen we eerst zelf proeven voordat ik het anderen aanbied.

Maar nu zat ik me te bedenken...dit is wel duurder dan botercrème natuurlijk. Berekenen jullie hier extra voor?

Zou het dan aan de chocolade liggen???? Ik gebruik gewoon die van Markant. Bij de Coop hebben ze geen andere witte chocolade...

Jeetje wat lastig dat je dit vaker terug krijgt!

Ik reken er zelf niets extra's voor, maar wel als met Toblerone ganache wil of Daim of een andere Luxe chocolade ganache wil.
Ik heb aan 200 gram chocolade genoeg en reken dan de prijzen van de chocolade extra.

Liefs,   Ricky

50

ik ben nu sinds kort officieël, dus ik moet wel op de centjes letten hé  ;)  Eerst maar eens kijken of het bevalt en dan kan ik dat nog uitrekenen.
Het kan de vorige keer ook met het weer te maken hebben gehad. Heb net terug gekeken op de kalender en toen was het midden in de hondsdagen. Ga het nu zo in de koelkast zetten maar de geur is nu ook goed dus het zal wel lukken.

De enigste optie voor mijn bekken is er een plaat tegenaan te laten zetten maar dan kan ik niet meer krom. Dat zie ik niet echt zitten dus dan maar zo  :+