26

Re: witte rolbare chocolade

ik wil het ook gaan proberen

maar zit nog met een vraag bedoelen jullie met een koele plaats de koelkast of een andere plek
ik hoor het wel wil het zo gaan maken namelijk

gr wen

kijk niet naar het verleden maar naar wat de toekomst je brengt
www.my-cake.webs.com

27

Hi Wen,

Sorry voor late reactie, heb je het al gemaakt ? en zo ja, hoe ging het ? Ik kan de vraag over koele plaats niet terug vinden, wat bedoel je precies ?

if you can dream it, you can live it (WD)

28

ooohhh wacht even, ik zie het (zal niet zeggen: zie het al  ;) ) staat niet in het topic, maar in de ingezonden recepten  :)
Ik weet niet wat daarmee bedoelt word, dat is van het recept van de bruine chocoleather en die is van Jozien, niet van mij  :)
Kan je dus beter even aan haar vragen  :Y

29

Ik heb nog even een vraagje over het kleuren. Wanneer kan je de kleurstof het beste toevoegen? Bij de gesmolten chocola of nadere hand? En welke kleurstof kan je het beste gebruiken.

30

goede vraag! dat weet ik dus ook niet en dat vraag ik me nu ook af!

Your light will shine when all else fades!

31

Het makkelijkste is als de choco gesmolten is. Kleurstofjes op oliebasis werken het beste, zoals de Wilton candy colors. Door flo coat aan de 'gewone' pasta kleurstoffen toe te voegen zijn ze ook geschikt voor chocola.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

32

Een vraagje: ik heb vandaag geprobeerd witte rolbare chocolade te maken. Maar helaas is het heel kruimelig geworden. Wel een bol, maar die bestaat eigenlijk uit allemaal korreltjes. Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd heb gedaan en of ik dit kan herstellen?

Alvast heel erg bedankt!

33

Ik denk dat je nog een klein beetje koud water toe moet voegen om nog meer vetafscheiding te krijgen. en heeeeeeel erg lang en goed kneden, dat wil ook helpen  ;)

Succes !! (laat je even weten of het gelukt is, ben ik wel benieuwd naar  :) )

Groetjes Manon

34

p.s. je kan je bol eerst even een paar seconden in de magnetron doen om hem iets zachter en kneedbaarder te maken  :)

35

Help!!!
Ik heb zelf glucose geprobeerd te maken door druivensuiker in te koken tot een siroop. Na een uurtje inkoken heb ik het door de gesmolten witte chocolade gedaan. Ik heb nu fondue.
de chocolade koelt wel af, maar het blijft er uit zien als gesmolten kaas.
HELP!

36

Ik had hetzelfde probleem als 'Gemberkoekje', een kruimelige bal.
Heb hem op advies van Manon dus even in de magnetron gedaan en weer verder gekneed. Er kwam gelijk een sloot vet uit en ging de goede kant op.
Uiteindelijk heb ik hem nog een keer in de magnetron gestopt en heeeeeeel lang gekneed. Nu komt er niet meer echt vet vanaf en heb ik een compacte, niet kruimelige bal!
Het is alleen wel heel erg stug. Hoort dat?

37

Zo te lezen is het je gelukt  :)
Choco leather is inderdaad iets stugger dan marsepein of fondant.
Heb je er ook kleurstof in gebruikt ? als je "gewone" kleurstof zonder flo coat gebruikt word de choco leather ook veel stugger... Je kan hem dan wel gebruiken alleen is uitrollen en eten iets moeilijker  ;)

38

Is dit het zelfde als modeleerchocolade?

Uit je dak met GEBAK!!!!

39

manon73 schreef:

Zo te lezen is het je gelukt  :)
Choco leather is inderdaad iets stugger dan marsepein of fondant.
Heb je er ook kleurstof in gebruikt ? als je "gewone" kleurstof zonder flo coat gebruikt word de choco leather ook veel stugger... Je kan hem dan wel gebruiken alleen is uitrollen en eten iets moeilijker  ;)

Jeeee!  :D Ik heb geen kleurstof gebruikt. Ik snap dat niet helemaal met die flo coat. Daarnaast heb ik toch gewoon wit nodig :)

40

Knollie schreef:

Ja inderdaad

41

llewellyne schreef:
Knollie schreef:

Ja inderdaad

Dank je wel voor je antwoord!

Uit je dak met GEBAK!!!!

42

llewellyne,

Ik weet ook niet precies hoe het werkt.. maar als je flo coat bij je kleurstof doet blijft je chocolade beter bewerkbaar (merk je ook bij witte choco ganache met een kleurtje  ;) ) maar goed, je hebt geen kleurstof gebruikt, dus dat was het niet  ;)
Wat je een volgende keer ook eens zou kunnen proberen is om iets minder glucose te gebruiken, misschien dat ie dan iets minder stug aanvoelt. Succes !  :)

43

llewellyne schreef:

Ik had hetzelfde probleem als 'Gemberkoekje', een kruimelige bal.
Heb hem op advies van Manon dus even in de magnetron gedaan en weer verder gekneed. Er kwam gelijk een sloot vet uit en ging de goede kant op.
Uiteindelijk heb ik hem nog een keer in de magnetron gestopt en heeeeeeel lang gekneed. Nu komt er niet meer echt vet vanaf en heb ik een compacte, niet kruimelige bal!
Het is alleen wel heel erg stug. Hoort dat?

Je moet niet door blijven kneden tot al het vet eruit loopt maar tot je een kruimvrije bal hebt. Dan stoppen en in de koeling doen.
Volgende dag even in magnetron en dan goed doorkneden tot hij soepel is en dan verwerken.
Als er veel vet uit loopt wordt de choco idd stug!
De verhouding vet suiker is dan niet meer in balans.
En ik gebruik voor de witte choco 500 gr en 125 gr glucose stroop.
Er komt iets meer vet vrij maar dat stopt als je hem koelt.
hoop dat je er wat aan hebt.
Succes.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

44

Kun je dit ook met fructosestroop doen i.p.v glucosestroop.

Veel liefs,
Willeke

45

Nee, dat werkt niet hetzelfde.

46

Als ik de witte choco leather uitrol en het als recht opstaande rand/bedekking voor een taart gebruik, blijft ie dan staan zonder in te zakken??

Ok... Who ate my cake!!

47

Waarschijnlijk wel want het wordt harder als je het niet meer kneed.
Probeer een randje zou ik zeggen en vertel het resultaat hier!
Succes.

48

Is er ook een mogelijkheid dat ik de chocolate leather zo kan kopen?? Zoals je rolfondant kan kopen?  Ik zie er namelijk als een berg tegenop, en krijg mezelf niet aan de slag!!

Ok... Who ate my cake!!

49

De leukstetaarten webshop verkoopt het helaas niet meer. Ik heb het nog niet ergens anders gevonden.
Zelf maken vond ik niet zo geslaagd. Ik vond het een klotewerk, en het resultaat was een mega harde klont die alleen enigsinds te bewerken was door hem in de magnetron te verwarmen. Het smaakte ook nog een niet geweldig.
Al je heel graag chocolade wilt gebruiken zou ik gewoon echte chocolade gebruiken, daar een laag van. Anders toch gewoon met marsepein of fondant.
Succes!

50

Ik heb zelf glucose stroop gemaakt met druivensuiker zoals ook ergens beschreven stond.
Alleen nu is het zo hard dat je er iemand mee dood kan gooien zeg maar.
Kan ik dat nog veranderen?
Anders gooi ik het weg en ga ik echte glucose stroop halen als dat beter werkt.