1

Onderwerp: witte rolbare chocolade

Edit Jozien: het recept van Manon:

witte choco leather: 500 gr witte chocolade, ong 110 gram glucose en een theelepeltje ijskoud water.

Hoi hoi,

Ik wil witte rolbare chocolade maken, heeft iemand hier ervaring mee ?? (kon er op het forum niks over vinden... :s )
Graag zou ik weten wat de verhoudingen zijn.. de bruine variant (bij de recepten) is 450 gram chocolade en 125 ml glucose (en water) maar voor de witte chocolade zal er meer chocolade in moeten denk ik? of niet ??

Alvast bedankt voor het meedenken !!

if you can dream it, you can live it (WD)

2

Re: witte rolbare chocolade

bij de witte chocolade heb je minder glucose nodig dan bij pure of melk.

hopp dat je er wat aan hebt

**Miranda**
Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is a mystery

3

Re: witte rolbare chocolade

hoi Maran (en iedereen die meeleest en mee wil denken  ;) )

Ja, dat dacht ik dus ook, bedankt voor je reactie  :)

Heb even berekening gedaan, en vergeleken met mijn ervaring met witte ganache..
Melkchoco ganache = 1:1, witte ganache = 1:2 + een beetje

Kan ik dit doortrekken naar de chocoleather ?? dus:
450 x 2 + een beetje, dus zeg maar een kilo op 125ml glucose ?

iemand een idee ???

if you can dream it, you can live it (WD)

Re: witte rolbare chocolade

Ik kan je niet helpen, maar ik zou zeggen probeer het gewoon is en laat uiteraard je bevindingen weten.

5

Re: witte rolbare chocolade

voor degene die erin geintreseerd zijn... het is gelukt  :Y

80 gram glucose genomen en 500 gr witte choco.
choco gesmolten, glucose verwarmd, bij elkaar gedaan, roeren, theelepeltje ijkoud water erbij....  :s allemaal kruim en geen verafscheiding. nog eens 20 gram glucose verwarmd, erbij  :grr: nog steeds kruim.. ging er al vanuit dat ik het wel weg kon gooien.
toen kruimspul in magnetron gedaan (als ik het dan toch weg moest gooien kon ik nog wel wat uit gaan proberen toch ?!) en nog eens ong. 20 gram glucose verwarmd. dit door elkaar gegooid en beginnen kneden. leek weer niks te worden tot het vet zich begon af te scheiden... leek wel een citroen die ik uitkneep ! toen ging het snel van goed naar beter. Hij is nog iets plakkerig, dus ik denk dat er al met al toch iets te veel glucose inzit, maar ik heb witte choco leather (al ziet hij er een beetje gelig uit)!!  :Y

Hoe hij is met uitrollen en bekleden ga ik vandaag uitvogelen, en als dat heel erg tegenvalt zal ik het hier ook nog even laten weten, maar tot dan: witte choco leather: 500 gr witte chocolade, ong 110 gram glucose (dan is ie waarschijnlijk iets minder plakkerig) en een theelepeltje ijskoud water  :thumb:

if you can dream it, you can live it (WD)

Re: witte rolbare chocolade

Misschien een onnozel vraagje maar kan je dit dan ook kleuren?

Life is what you bake it.

7

Re: witte rolbare chocolade

onnozele vragen bestaan niet  :)

:Y je kan het ook kleuren, daarom wilde ik witte ipv bruine choco maken. Ik heb nu dus paarse "witte" chocoleather op mijn taart zitten  :cool:
Hou er wel rekening mee dat de kleur iets anders kan zijn omdat je rolbare choco niet echt wit maar iets gelig is.

if you can dream it, you can live it (WD)

Re: witte rolbare chocolade

Wauw, dat opent perspectieven voor diegenen die marsepein/fondant niet echt lekker vinden (ikzelf oa  ;) )
Heb je een foto van jouw taart?

Life is what you bake it.

9

Re: witte rolbare chocolade

ja hoor, hier is ie  :) Ik heb hem even uit de vriezer geplukt om een foto te maken, dus die lichtte witte waas komt daarvan.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MTCKQQAH.jpg

hij moet dus nog wel gedecoreerd worden, maar dan heb je in ieder geval al een idee  ;)

if you can dream it, you can live it (WD)

10 Laatst bewerkt door Taartenmarie (22-07-2010 21:05)

Re: witte rolbare chocolade

Hey geweldig dat je even een foto laat zien. Ga ik zeker binnenkort proberen want het ziet er super uit!
Gebruik je hiervoor eigenlijk gewone chocolade uit de supermarkt of Calebaut (zo heet dat geloof ik...)

Life is what you bake it.

11

Re: witte rolbare chocolade

dank je en succes !! laat me weten hoe het gegaan is !  :Y

if you can dream it, you can live it (WD)

12

Re: witte rolbare chocolade

oh, en ik gebruik callebout, maar volgens mij kan het ook met gewone chocolade hoor, als het maar geen voorgevormde is, is mijn ervaring (van chocolade letters ofzo, die heb ik ook eens proberen smelten maar dat werd niks, smolt niet).
Het smelten van de chocolade doe ik trouwens gewoon in de magnetron (lekker snel  :lol: ) 350 watt, en vaak roeren  :)

if you can dream it, you can live it (WD)

13 Laatst bewerkt door BiancaB (26-07-2010 08:17)

Re: witte rolbare chocolade

en bedoel je met glucose de siroop of glucosepoeder?

Groetjes van Bianca

14

Re: witte rolbare chocolade

euhhhh, weet niet precies wat je daarmee bedoelt :nooo

Ik koop altijd gewoon een potje met glucose kant en klaar in de winkel http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=1840  :) (ik had dan niet die van wilton, maar neem aan dat daar hetzelfde inzit, deze word ook gebruikt voor fondant.)

if you can dream it, you can live it (WD)

15 Laatst bewerkt door BiancaB (26-07-2010 08:18)

Re: witte rolbare chocolade

Je gebruikt glucosestroop ;) er is ook glucosepoeder namelijk  :Y

edit ik zie dat ik "op" i.p.v. "of" had getypt :o

Groetjes van Bianca

16

Re: witte rolbare chocolade

ahhh ! helemaal duidelijk  :lol:
idd de stroop dus (wist helemaal niet dat er ook poeder bestond, weer wat geleerd !  :Y )

if you can dream it, you can live it (WD)

17

Re: witte rolbare chocolade

Moet je om chocolade te kleuren niet iets doen met flow-coat...
Dit haal ik echt achter mijn allerkleinste hersenkwabje vandaan...heb het vast ergens gelezen, maar weet niet meer hoe of wat... ik zal het eens opzoeken..

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

18

Re: witte rolbare chocolade

flo coat kan je toevoegen aan je kleurstof op waterbasis  zodat je chocolade kan kleuren (heb ik even opgezocht)...
Heb geen idee wat het precies doet, misschien maakt het de kleur mooier ? ik heb het in ieder geval niet gebruikt  ;)

if you can dream it, you can live it (WD)

19

Re: witte rolbare chocolade

Ik heb eens fondant gehad met witte chocoladesmaak. Hij was erg lekker, maar scheurde heeeel snel :(

Groetjes, Mandy        www.datzitgebakken.hyves.nl/
Carpe Taart!

20

Re: witte rolbare chocolade

van scheuren heb ik gelukkig geen last gehad  :)

if you can dream it, you can live it (WD)

21

Re: witte rolbare chocolade

glucose poeder kun je kopen bij de drogisten, staat bij sport/energie spullen.

heb ooit eens roze chocolate leather gemaakt. is lekker vies werkje maar wel leuk met resultaat, ook met structuurmat, maar je moet wel snel werken (in de winter dan toen ik het geprobeerd had). vind alleen dat aansnijden taart wat lasig is omdat de laag zo hard wordt. moet echt je taart lang buiten koelkast op kamertemp hebben staan en een heel scherp warm mes hebben zonder kartels dan gaat het wel goed.

is inderdaad goed alternatief voor GEEN marsepein/fondant eters.

Re: witte rolbare chocolade

Oh, leuk dat het je is gelukt. Ik ga dit binnenkort maar eens proberen.

23

Re: witte rolbare chocolade

Topic verplaatst naar de ingezonden recepten :)

Ik voeg dit recept ook toe aan de recepten op de site, manon: dank!

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

24 Laatst bewerkt door piet1234 (16-12-2010 21:20)

Re: witte rolbare chocolade

Ik vroeg me eigenlijk af hoeveel witte chocolade je nodig hebt om een 26 cm taart te bekleden want in de tabellen staat een 26 cm taart vraagt 650 gram marsepein maar zal dat ongeveer hetzelfde gewicht zijn voor rolbare chocolade of zal het meer of minder zijn.

Alvast bedankt voor reacties

25

Re: witte rolbare chocolade

ik denk idd dat dat min of meer hetzelfde is  :Y
De taart op de foto was 20 cm rond, en had met mijn 500 gr choco redelijk over (160 gram), had er waarschijnlijk ook een 24 cm mee kunnen bekleden, maar 26 was te weinig geweest.. dus als je een 600 a 650 gram witte choco gebruikt moet het zeker goed komen (ruim waarschijnlijk)

Groetjes Manon

if you can dream it, you can live it (WD)