1

Onderwerp: Verjaardagstaart - vullingen, afsmeren en kleuren..

Een vriend van mij is jarig en mij is gevraagd om een taart te maken.
Nou was ik al van plan wat te maken... de dames die aanwezig zijn zullen mij lynchen als ik dit keer niet met de chocolade mud cake aan kom :). Van zijn wederhelft heb ik weer het verzoek gekregen om een (Disney) roze taart te maken :)

Nou is mijn plan het volgende :
Een vierkante chocolade mud cake met chocolade mousse op basis van marsmellows.
Deze afsmeren met witte chocolade ganache. (Die ik evt roze kan kleuren)

Daarboven op een biscuit cake. Deze dacht ik te vullen met :
- Aardbeienmousse
- Baileys creme/mousse/dinges ;)

Afsmeren met ? ook witte ganache?

Mijn vragen aan de ervaren taartenwonders hier :
- Wat denken jullie ervan? Wat zouden jullie doen?

- kan je witte chocoladede ganache kleuren met een likje wilton kleurgel?

- wat is het beste baileys vulling recept? ik lees van mensen (ja ik heb gezocht via de zoekfunctie) dat ze het te sterk alcohol vinden. Of ik lees dat ze het niet goed op gesteven krijgen. Ik wil het liefst een niet al te lastig recept vanwege tijd.

- idem voor de aardbeienvulling, wat is een makkelijke aardbeidenmousse vulling? evt met behulp van Saroma?

Als hij helemaal of gedeeltelijk roze is wil ik er nog roze/witte border/toefjes op spuiten. Wat kan ik daar het beste voor gebruiken? Botercreme? kan dat op de ganache? Ben bang als het wat warmer is dat het gaat smelten :). of van de choco ganache afglijd.

Nou de regen hier is los gebarsten... ik ga maar eens slapen!
Hoop dat jullie me goed advies kunnen geven!

2

Re: Verjaardagstaart - vullingen, afsmeren en kleuren..

ik ben al blijven steken op chocolademousse op basis van marsmellows ??? wist niet eens dat dat kon , maar ik vind marsmellows dan ook heel erg vies, dus vandaar waarschijnlijk.
Alcohol heb ik geen ervaring mee.

Aarbeienmousse wel  :lol:  De aardbeienmousse die hier bij de recepten staat is erg lekker, maar dan moet de taart wel in de koeling. Kan dat niet dan zou je botercreme van de mix kunnen maken met patidess aardbei erdoor en evt. verse aardbeien erin.
Of een luchtige variant op basis van een papje van bloem en melk.

Luchtige vanillecreme
5 eetlepels bloem
1 theelepel vanille extract
250ml melk
250 gr. Poedersuiker
250 gr. Roomboter
De melk en bloem in een pannetje goed roeren tot de klontjes eruit zijn . Dan het papje zachtjes koken tot het dik wordt. Heel goed af laten koelen, het moet echt koud zijn.

In de mixer de boter, vanille en poedersuiker mixen. Papje toevoegen en blijven mixen tot het luchtig is.
Voor extra smaak evt. saroma, smaakstoffen of patidess toevoegen.
Je kunt dus de vanille vervangen door al wat lekker is.

Witte chocolade laat zich makkelijk kleuren. Toeven kun je idd spuiten van botercreme ( van de mix of van mbc) en ook van ganache. Bij de recpeten staan verschillende dingen voor frosting. het kan ook van royal icing maar dan wordt het wel hard.

succes ;)

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

3

ik dacht ook al obv marsmellows?? :think: 
Gelukkig ben ik niet de enige :D  ;)

Ik heb wel eens champagnecrème gemaakt; dat is botercrème van de mix en dan het water vervangen door de champagne.
Omdat ik zelf geen alcohol drink weet ik niet of Baileys een scherpe alcoholsmaak heeft, maar misschien kun je dus zo wel een crème maken met Baileys.

Ik zou altijd gaan voor echte aardbeien en niet voor Saroma, maar da's persoonlijk. Je kunt ook aardbeien pureren en door bc mengen :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Carien, gelukkig ben ik ook niet de enige dan  :lol:
Champagnecreme maak ik ook vaak maar dan volgens het recept hier van de site. Dan verdampt de alcohol, dus dat scheelt. ( als je nooit alchohol drinkt moet je niet boven de pan gaan hangen :+ )

5

Carien schreef:

hihi dames toch.. hij staat toch gewoon hier op de site :
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … shmellows/

6

Marco schreef:
Carien schreef:

hihi dames toch.. hij staat toch gewoon hier op de site :
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … shmellows/

o, gtvr....dat ziet er echt niet uit zo op die foto. Ik mag aannemen dat dat nog goed komt  :lol:
maar ik ga het niet proberen hoor :nooo

7

Carien schreef:

Ik zou altijd gaan voor echte aardbeien en niet voor Saroma, maar da's persoonlijk. Je kunt ook aardbeien pureren en door bc mengen :Y

Het recept van Sil lijkt mij wel wat. Maar wat ik mij afvraag.. als je aardbeien pureert, dan zit daar toch veel meer vocht in dan die theelepel vanilleextract? wordt het dan niet te slap? hoe los je dat op?

En hoeveel aardbeien gebruik je op dit recept Sil? Is het niet veel voor 1 taartje van 20 te vullen? met 1 laag aardbeien ?

Denk dat ik voor Baileyscreme/vulling nog een seperate post maak.. lees van veel dat het niet lekker is en wil graag van iemand die er goede ervaring mee heeft :) Baileys is jum (heb het liever niet in huis want dan kan ik ook naar de AA :-)

8 Laatst bewerkt door Carien (06-09-2011 08:13)

'effe' :rolleyes:  ;) bijgelezen in het topic van Kadohke; da's niet verkeerd, heb 't mousserecept maar opgeslagen :Y  :thumb:

:think: waarom ben ik nou de enige hier in huis die zoiets lekker vindt :think:  :grr:  :s

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9 Laatst bewerkt door Marco (06-09-2011 08:17)

o, gtvr....dat ziet er echt niet uit zo op die foto. Ik mag aannemen dat dat nog goed komt  :lol:
maar ik ga het niet proberen hoor :nooo

Zo ziet het er niet uit nee. Ik heb het toch geprobeerd en ik moet een slot op de koelkast doen want anders is het weg.

Zelf maak ik het met 60%puur en 40%melk chocolade. Ken je die chocolademousse toetjes? die luchtige? zo wordt deze ook. Hij moet wel een paar uur in de koelkast, liefst een nacht.. maar als je hem een keer gemaakt hebt.. wil je geen andere :)

Carien, ik geef wat ik over heb altijd mee aan iemand die gek is van chocolade want anders staat het niet langer als een dag in de koelkast..

10

ik maak altijd gewone chocomousse maar misschien moet ik het maar eens proberen...( alleen niet op nuchtere maag :+ )

wat betreft je aardbeienvraag: het recept van de aardbeienmousse hier van de site is behoorlijk veel voor 20cm, maar hier heb ik 4 kids rondlopen dus dat merk ik niet zo.
M.b.t. het recept dat ik hierboven geschreven heb: ik maak daar vaak gewoon vanillecreme van. Ik doe daar dan wel nog wat vanillesaroma en vanille-patidess bij, en daar leg ik plakjes aardbeien op.

als je aarbeien of ander fruit pureert kun je het even op een fijne zeef leggen. Dan kan het vocht toch wat eruit en dan goed mengen met de bc. Evt. wat extra boter aan je bc toevoegen voordat je fruit toevoegt. ( volgens mij staat op de bc mix iets van 50 gram extra boter)