1

Onderwerp: bruidstaart vraagjes

Hallo allemaal,

In april 2012 zal ik de bruidstaart voor mijn zus gaan maken. Het zal wel de eerste keer stapelen zijn (althans, ik ga het natuurlijk nog wel eerst uitproberen). Heel spannend natuurlijk. Maar ik heb eerst nog een paar vraagjes aan jullie. Ik heb al op het forum gezocht, maar vond nog geen antwoord op deze specifieke vragen. Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen.

1. Ik vind een 3-laagse taart het mooiste. Nou is het voor 24 personen en eigenlijk willen ze de bovenste laag bewaren om in te vriezen voor een jaar na de bruiloft. Hoe groot zouden jullie de lagen dan maken? M.a.w. welke bakvormen zouden jullie gebruiken (het gaat om een ronde taart)?

2. Kun je de hele taart bekleed en al wel goed invriezen? En hoe lang blijft het dan ongeveer goed? De bovenste laag zal opnieuw ingevroren worden, dus eigenlijk moet ik die vers maken, toch? Of kan het wel 2x?

3. Kan de lagen gewoon allemaal apart invriezen? En kun je het stapelen dan ook pas op de locatie zelf doen? Hoeveel tijd gaat daar ongeveer inzitten?

4. Hoe verdeel je zo’n taart? Haal je eerst de lagen van elkaar en ga je dan langs de dowels snijden?

Ik geloof dat dat alle vragen waren voor nu… Komen er vast nog meer als ik aan het bakken ga van de eerste proefversie. ;) Alvast heel erg bedankt!

Marjan

2

Re: bruidstaart vraagjes

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=101284

hier staan alle mogelijke maten en het aantal stukjes, kun je lekker puzzelen :Y  ;)

vwb invriezen: daar heb ik geen ervaring mee :nooo , maar ik zou idd niet de topper dan al eerst invriezen

succes in ieder geval :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Voor 24 personen zou ik een 25 en 20cm taart maken. En dan de bovenste die ze willen invriezen dus 15 cm.

Persoonlijk denk ik dat een taartje dat een jaar in de vriezer heeft gelegen niet meer lekker is. ;) Laatst heb ik een bruidstaart gemaakt en daar werd het bovenste taartje (op idee van de zus) ook ineens ingevroren. Dat was van te voren niet besproken en gelukkig zat er een invriesbare vulling in. Ik heb heel duidelijk gezegd dat ze volgend jaar heel goed moeten ruiken en proeven of het nog lekker is om op te eten.

Zorg dat je bij drie hoog stapelen cakeboards gebruikt en niet alleen taartkartons. Gebruik tussen de onderste 2 de holle dowels van wilton, die zijn echt super voor stabiliteit. En tussen de andere 2 kunststof dowels.

De taart invriezen zou niet mijn voorkeur hebben, al moet ik zeggen dat ik het 1x heb gedaan en die was evengoed heerlijk. Die heeft 3 dagen in de vriezer gestaan.
Als je gaat invriezen zou ik de onderste 2 stapelen en helemaal afmaken en dan invriezen. Zonder verpakking invriezen en als ie hard is in dubbele laag pedaalzak.
De bovenste (die ze willen invriezen) dus vers maken. Maar het liefste zou ik de hele taart vers maken.

Ter plaatse het bovenste taartje (plus topper) op de stapel van 2 plaatsen.

Afstapelen ging bij "mijn" bruidstaart per laag dan werd er gewoon gesneden en de dowels eruit gepakt zodra ze bij het snijden werden meegenomen.

Ik hoop dat je wat aan mijn eerste bruidstaart ervaring hebt :)

~ Never waste a good crisis... ~

4

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik zeker wat mee.
De bovenste laag bewaren voor een jaar later is eigenlijk ook vooral symbolisch. Natuurlijk zal het niet zo super smaken op het feest zelf.

Helaas is het niet mogelijk om de hele taart vers te maken. Ik moet de dag ervoor gewoon werken en ik zie de stress van het de avond ervoor maken niet zitten. Gelukkig lees ik overal wel dat het hetzelfde smaakt.

Thanks ook voor de tips voor het stapelen. Ik had idd al bedacht cakeboards te gebruiken tussen de lagen (ik wil echt 99% zekerheid hebben dat ie blijft staan ;)). Ik dacht zelf ook al aan die holle dowels.  Bedoelde je deze:http://www.deleukstetaartenshop.nl/materialen-pillars-plates-wilton-hidden-pillars-15cm-pk4-p-1460.html? Ik vraag me alleen af of je hier ook iets af kunt snijden, want de taart hoeft niet te 'zweven'.
En deze idd voor de bovenste laag: http://www.deleukstetaartenshop.nl/mate … 1032.html. Toch?

Nou, binnenkort ff de nieuwe bakvorm(en) en dowels enzovoort kopen en dan alvast eens uitproberen. Leuk leuk! :D

Heel erg bedankt voor de antwoorden tot nu toe!!!

5

Mmm... nu zie ik dat ze in de webshop de cakedrums niet in alle maten hebben. Is dat erg? Moet de cakedrum precies even groot zijn als de taartlagen of mag het ook een klein beetje kleiner zijn?

een klein beetje kleiner? ze hebben ze toch gewoon in alle maten? Of gebruik je springvormen?

je gaat stapelen met drums toch? waarom wil je dan hidden pillars gebruiken? Je kunt ook deze gebruiken: http://www.deleukstetaartenshop.nl/mate … -1032.html

op maat snijden met stok erin en pijpensnijder van de bouwmarkt.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7

@ Tirza: sommige webshobs hebben maten als 26cm terwijl de bakvorm dan bijv. weer 25cm is. Gewoon kwestie van zoeken waar je kan kopen wat je wil hebben.

Cakeboard kleiner dan je taart durf ik niet aan, ben bang dat het niet meer af te stapelen valt omdat de taart aan de volgende laag kleeft.

Ik gebruik ook de dowels die in de link van Tirza staan. Heel fijn en met een scherp mes prima op maat te snijden.  :Y

8

Ok, thanks weer voor jullie antwoorden.

Ik wilde idd gewoon springvormen gebruiken... Is dat geen goed idee? Wat heb ik dan nodig?

En dat zijn dus al de holle dowels waar je het over had, Jultie. Maar welke bedoelde je dan met de kunststof dowels voor de bovenste lagen?

En Tirza, wat bedoel je met op maat snijden met stok erin?

Sorry hoor, ik voel me echt zo'n dom blondje nu...

als je een pijpensnijder gebruik, plet dat ding je dowel. Dat voorkom je door er een stok in te doen, ik heb er 1 gekocht van 15mm, die dowels zijn 18mm doorsnede, past precies :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

10

Hoi!

ik heb vorig jaar ook mijn eerste bruidstaart gemaakt voor ons zelf. De bovenste hebben wij ingevroren en dit jaar met onze trouwdag gegeten. Hij is meegegaan naar Slovenië waar we toen op vakantie waren en hij was nog steeds erg lekker! (met natuurlijk de champagne van de bruiloft). Gewoon de tijd genomen om het taartje te laten ontdooien.

Succes ermee!!

Je hebt het alleen druk als je jezelf druk maakt...

11

mmmar schreef:

En dat zijn dus al de holle dowels waar je het over had, Jultie. Maar welke bedoelde je dan met de kunststof dowels voor de bovenste lagen?

De kunststof die ik bedoelde zijn vrijwel hetzelfde als de dunne houten in de webshop van DLT, alleen vond ik het in de bruidstaart mooier om dan alle dowels van wit plastic te hebben en niet 2 "soorten" door elkaar.
Ik heb ze ergens anders besteld denk ik. :)

12

Bedankt weer voor de reacties.

@tirza: Ik snap nu de stok in de dowels. ;) Ik vond het al zo vreemd. :P Supertip. Dank je!

@vitaslak: Goed om te horen dat het nog goed smaakte. Het gaat natuurlijk vooral om het idee erachter, maar het zou wel fijn zijn als het nog enigszins te eten is. ;)

@jultie: aha, nu snap ik het. Thanks voor de uitleg. Ik denk dat ik gewoon in de hele taart die kunststoffen dowels ga doen. Ik denk idd dat dat er het mooiste uitziet. Heel erg bedankt voor de tips!

Algemeen: kan ik wel gewoon in springvormen het kapsel bakken of raden jullie 'speciale' bakvormen aan?

groetjes,
Marjan