1

Onderwerp: candy molds en melts...het leek erg leuk...

:grr:
hoi,

ik heb een candymold gekocht met sneeuwvlokken en sneeuwmannetjes.
zwarte melt, rode melt en witte melt in magnetron in zo'n 'bakje met kuiltjes' gesmolten...tot zover ..helemaal oke!

Maar dan...met een minikwastje oogjes van sneeuwmannetje geprobeerd...dat ging dus niet, wat een zooi, tegen de tijd dat ik er 1 had was de zwarte candy alweer hard...zo ook met het sjaaltje en oorwarmetjes...toen ik de witte candy wilde ' afvullen was dat ook al weer hard en had ik nog heel klein beetje zwart in een kuiltje, maar dat was het nogmaals smelten weer niet waard, en de witte zat in andere kuiltjes...

ik kan me voorstellen dat jullie er niks meer van snappen.
Ik vind het een dramatisch gedoe.

Kan ik nu ook gewoon wit smelten en die dingen helemaal vullen, en dan als ze eruit zijn met de candycolors van wilton (heb ik ook) de oogjes en accenten erop verven? En moet dat dan ook met beetje alcohol of juist weer niet, omdat deze kleuren op oliebasis zijn en niet zoals de wilton fondantkleuren??

Als dat kan, dan ben ik weer helemaal blij.....

..en anders probeer ik het nog 1 x en koop anders alleen volgende keer de hartjesmallen ofzo, want ik heb ook de 'pink ribbon'  mold en omdat dit gewoon zonder accentjes is, ging dat wel oke!(alleen vergeten af te strijken...leermomentje.. ;) )

Ik hoop dat iemand die heeel goed is hiermee, mij kan helpen... :Y
alvast superbedankt!

Grtls Irene
Ik ben niet gestoord, ik ben mentaal hilarisch!!

2

Re: candy molds en melts...het leek erg leuk...

en voor degenen die hele lollies weten te klussen.....zwaar respect!!!! :Y  :P

Grtls Irene

3 Laatst bewerkt door Petra68 (04-09-2011 19:29)

Ik heb laatst van die grote paaslollies uitgeprobeerd. Ik heb geen magnetron, dus heb ik 2 melts van elke kleur in een plastic bakje met van die bolletjes gedaan (lijkt op een schilderspalet, maar dan rechthoekig). En die op een pannetje kokend water gelegd (klein pitje). Het smelten ging heel snel en de melts bleven mooi zacht omdat er steeds stoom onder zat. Als een kleur op was deed ik er gewoon weer 1 of 2 melts bij en dat ging prima.

Dit gebruikte ik dus voor de accenten.

Voor het opvullen deed ik een smeltpannetje vol melts en nadat die gesmolten was in de mold gieten.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

4

Zo'n schilders pallet is niet om je candymelts in te houden als je bezig bent.. dat koelt in een minuut af en wordt dus weer hard.

Er zijn keramieken schaaltjes op bij de webshop verkrijgbaar die zorgen dat de melts vloeibaar blijven. 

De optie van Petra lijkt me ook aardig, ik zou alleen wel bang worden dat het schilders palletje gaat smelten..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

5

haha, het schilderspaletje is voor de magnetron staat op de achterkant, dus die zal ook wel tegen stoom kunnen....anders had petra het wel gemerkt..
Keramieken schaaltjes die de melts vloeibaar houden...goed idee!!!

maar....die accenten krijg ik dus met kwastjes niet netjes in de mold...

Kan ik dus gewoon de mold vullen met 1 kleur en dan schilderen met de candy-colors kleuren van wilton? (nadat je ze eruit gedrukt hebt).
Dus eigenlijk net zoals fondant schilderen met kleurstof, ook candy schilderen met 'candykleurstof' ?

Want dat gedoe om 2 zwarte oogjes in een mold ' te stippen'  met een kwastje...nou dan zou een hele zak candymelts alweer gestold zijn bij mij..hihihi :Y

Grtls Irene

6

Heee die keramieken schaaltjes daar wist ik het bestaan nog niet van af! Ik was ook bang dat het palletje misschien ging smelten, maar je moet wat he als je geen magnetron hebt  :D  en het ging gelukkig goed.

Groetjes, Petra

7

http://www.deleukstetaartenshop.nl/choc … -5151.html

http://www.deleukstetaartenshop.nl/choc … -5152.html

heb ze gevonden, lijkt me handig ja... :Y

maar ik ga toch maar met candycolors proberen te ' schilderen' ..;)

Grtls Irene

Discussie candy melts en wilton kleuren op oliebasis heb ik een paar dagen geleden gevoerd met iemand...pff. Wist ik veel wat die gene bedoelde!!
Maar dat terzijde..... ik ga voor donderdag lolly pops maken. En die moet ik ook "verfen". Maar ik smelt witte chocolade en kleur het met verf van wilton op olie basis. Geen idee of het mij gaat lukken....

Jij succes met het maken.....!!!

Bakken is mijn passie!!!

9

nou manon!!!!???????
hoe bizar is dat????

nou laat me maar weten of je kunt verven met dat spul...had ik je net zo goed kunnen bellen, als ik gweten had dat jij ook met chocola en oliebasis verf bezig was..hahahah, of kleurstof dus..
ik bel je zo wel ff...kletst makkelijker...

Grtls Irene

10

Achteraf schilderen zou ook moeten lukken hoor..

En inderdaad bij zowel chocolade als Candy melts kun je alleen de kleurstoffen op oliebasis gebruiken.

Ilucya schreef:

Niet met de candycolors gaan schilderen hoor, je moet ze wel mengen met candymelts, alleen de kleurstof wordt nooit hard en geeft erg af in de mond..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

11

Dat is prima....ik hoor je wel.
Je kan er mee verven, maar wel met chocolade erdoor. Als ik het goed heb begrepen van die gene.

Bakken is mijn passie!!!

12

Volgens mij heb ik ergens eens gelezen dat ze de melts in zo'n hersluitbaar zakje doen, dan in de magnetron tot ze zacht zijn. Puntje van het zakje afknippen en dan kun je zo de details vullen. Je gebruikt het zakje dan als een soort cornetje en als je dat voorzichtig doet kun je heel gedetailleerd werken.
Maar ik heb dit dus alleen maar gelezen , zelf nog niet geprobeerd!

13

Ilucya schreef:

http://www.deleukstetaartenshop.nl/choc … -5151.html

http://www.deleukstetaartenshop.nl/choc … -5152.html

heb ze gevonden, lijkt me handig ja... :Y

Hoe kun je met deze bakjes smelten als je geen magnetron hebt?

Groetjes, Petra

14

Petra, weet ik niet, ik heb ze gevonden nav bommeltjes tip...au bain marie moet toch kunnen met keramiek?

Bommeltje: dat droogt ook niet met beetje alcohol?
Dan misschien met gelcolor met beetje alcohol? Dat kan iig wel op fondant...of ligt dat aan structuur van fondant?
Ben echt ' in de war' hihihihi.

Grtls Irene

15

Kan weer eens niet slapen...bedacht kan het niet met een spuitje?dan niet al te heet natuulijk.

Bakken is mijn passie!!!

16

Ilucya schreef:

Petra, weet ik niet, ik heb ze gevonden nav bommeltjes tip...au bain marie moet toch kunnen met keramiek?

Bommeltje: dat droogt ook niet met beetje alcohol?
Dan misschien met gelcolor met beetje alcohol? Dat kan iig wel op fondant...of ligt dat aan structuur van fondant?
Ben echt ' in de war' hihihihi.

Je zou het kunnen proberen, maar ik weet bijna zeker dat het niet gaat werken en dat de kleur af blijft geven.. ook met alcohol.

Ik vind dat idee met cornetje toch wel het beste tot nu toe.. een ienieminie spuitzakje daar moet je ook hele kleine details mee kunnen doen

17

mmm...dan moet ik cornetjes gaan leren vouwen..ik ga niet al mijn spuitzakken eraan ' opgeven' ...nou ja, 22 sept een workshop...een cornetje vouwen moet toch zelfs een irene aan te leren zijn....hoop ik...hihih.

thx voor de tips.

Grtls Irene

18

Je hoeft geen cornetjes te vouwen. Gewoon zo'n hersluitbaar boterhamzakje (Ikea of AH bijvoorbeeld) vullen en dit in de magnetron. Een piepklein puntje van een hoekje knippen, alle gesmolten chocolade naar het hoekje en dan kun je dat als cornetje gebruiken. Chocolade weer hard geworden? Dan weer even terug in de magnetron. Kneden en weer het afgeknipte hoekje gebruiken. Ik zal eens kijken of ik het plaatje nog kan vinden.

19

oke, dat is wel een idee ja, AH zei je?? ikea is niet erg in de buurt....hihihi.
ga ik morgen even kijken..
dank!!!! :cool:

Grtls Irene

20

Volgens mij zou het in elke supermarkt te koop moeten zijn, maar AH weet ik zeker...
Succes!

21

Thx :Y

Grtls Irene

22 Laatst bewerkt door annick67 (05-09-2011 21:52)

Ilucya schreef:

oke, dat is wel een idee ja, AH zei je?? ikea is niet erg in de buurt....hihihi.
ga ik morgen even kijken..
dank!!!! :cool:

Annie neemt alles mee (en komt dus met de verhuiswagen) als hulptroep......  :lol:

(Óók Ikea-zakkies dus....... ;))

Zakkie hier, kwakkie daar, melted kwakkie ín en weer uit een zakkie!!!  :+

23

Annie...geweldig...had kunnen weten dat jij ahzakkies hebt....hihihi....
Zakkie hier, kwakkie daar...ik heb een hele nieuwe kijk op candymelts nu....whahahahahahahahahaha :D

Grtls Irene

24

Ilucya schreef:

Annie...geweldig...had kunnen weten dat jij ahzakkies hebt....hihihi....
Zakkie hier, kwakkie daar...ik heb een hele nieuwe kijk op candymelts nu....whahahahahahahahahaha :D

Neeeeeeeeeeeeeeeeee, Ikéa zakkies neemt Annie mee...... wel lezen he!  :P

25

Owwwwwwwwww......mmmmm...ook top!!!!! Hahahaha, ja maandagavond, ook al anderhalf uur getennist, daarna nog 2 kapseltjes gebakken...en nu ff lekker op bank 'slecht lezen'.....hihihihihi......

Grtls Irene