1

Onderwerp: Ik heb wel een een zwetende taart gehad, maar dit keer...

Ik weet het, het is warm vandaag...
Gisteren mijn taart bekleed met marsepein. Vanmorgen nog prima. Ik ga later op de morgen beginnen met decoreren en wat gebeurt er... juist, vochtig. Geen probleem dacht ik, ik zet 'm weer even in de koelkast. Maar toen... Het werd erger en erger, zelfs in de koelkast smeltte hij door!! Al mijn decoraties glijden er af!! Ik heb afgesmeerd met botercreme 1/1, niks bijzonders dus. Maar ik heb wel nieuwe kleurstoffen gebruikt om mijn marsepein te kleuren, Americolor. Er staat bij de omschrijving dat gewoon gebruikt kan worden om marsepein te kleuren, dan zou het toch niet daar aan kunnen liggen? Ik heb dit echt nog nooit gehad! Normaal droogt hij wel weer op in de koelkast, maar nu echt niet...
Gelukkig is het geen opdracht, maar ik voel me toch knap lullig als morgen de visite een stuk taart komt eten...   :s Waarschijnlijk is hij morgen als een plumpudding in elkaar gezakt...  :(

"Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu windstil"
www.thecakeofdestiny.nl / www.tcod74.hyves.nl

2

Re: Ik heb wel een een zwetende taart gehad, maar dit keer...

:think: ik heb vandaag ook getaart, ook met americolor en marsepein (Zeelandia); wel zweet en plak, maar dat was het ook (gelukkig).
:think: Hoe koud staat je koelkast?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Ik heb ook vandaag americolor en marsepein gebruikt, maar op een beetje zweten na was er verder niks aan de hand eigenlijk :/

4

Ik snap er ook niks van... en mijn koelkast staat eigenlijk als altijd op stand 4, dat staat ie al jaren... Er staat overigens een foto van op mijn hyves, tcod74.
Ik ga zo nog ff een potje huilen...  :s

5

voor taarten moet je koelkast niet zo koud staan :nooo , die van mij (een aparte, kleine) staat op 1, dan istie 7 graden.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Okee, maar 7 graden is bij mij te warm, ik heb ook mijn zuivel e.d. in de koelkast staan. Eigenlijk staat hij altijd zo en ik heb nog nooit dit probleem gehad. Ik had in juni een bruidstaart en toen was het nog warmer, toen heb ik ook geen problemen gehad...

hij zal gaan zweten door het temperatuurverschil, en als je hem terug zet in de koelkast, zal de taart steeds weer de shock krijgen van het temp-verschil.
Dus zorg dat die shock zo klein mogelijk is, zet idd je koelkast warmer, zorg dat het koeler wordt in je werkruimte etc.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

Ik zal de volgende keer de koelkast wat lager zetten, inderdaad. Maar mijn werkruimte koel houden... dat is wat lastig, misschien toch een ventilator...
En Tirza, wat maak jij prachtige taarten en die schoenen!! Ik zou ze zo aantrekken!  :)

wel zorgen dat je ventilator stofvrij is :)

en dank je wel voor je compliment! :)

groetjes Tirza     

10

gisteren was de luchtvochtigheid enorm hoog. Ik had het ook met mijn taart ( fondant), die begon al te zweten met het bekleden en had dus nog geen koeling gezien.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

11

ik heb het ooit eens opgezocht en ik meen te herinneren dat de luchtvochtigheid 'smiddag en 's nachts op zn laagst ligt, misschien een tip voor een volgend keer... als is 's avonds meestal het fijnste tijdstip om te taarten...  :think:

groetjes Tirza     

12

Maar zweten is iets anders dan smelten toch?
Ik heb laatst ook voor het eerst een zwetende taart, maar de foto's van jou taart Heidi vond ik meer smelten eigenlijk...

Creatieve groetjes!
Mijn taartjes kan je bekijken op mijnalbum.nl of via mijn website

Ik had er ook waanzinnig veel last van eigenlijk vindik het al weken heel vervelend taarten en het smooteren als hij uit de koelkast komt is ook heel vervelend.
Die van mij van gisteren was ook aan het smelten de bovenste laag bleh!

Groetjes P@trici@

14

Hier ook zo; dezelfde werkwijze en koelkasttemperatuur als altijd, nooit last van, maar nu is de luchtvochtigheid zo ontzettend hoog dat er geen houden meer aan is. Had ook een bruidstaart zaterdag en bij mij gleden de decoraties ook naar beneden!
Alles is hier klam en plakkerig, zelfs de (stoffen) bank Heb al zitten lonken naar een ontvochtiger voor in huis maar die ik tot nu toe gezien heb zijn me toch wat te duur...

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

15

Ik had mn taartje zaterdag avond gemaakt maar met het uitrollen was het al een drama..was echt veel te warm, mn marsepein scheurde echt snel, heb hem gelukkig wel goed erop kunnen krijgen, en daarna op koelelementen op een koel plekje gezet en de elementen om de paar uur gewisseld, ging verder goed, had ook geen slagroom vulling...