1

Onderwerp: eieren in heet water, eiwit stolt...........

Ik had wat raars gisteren. Ik heb een biscuit gebakken en daarvoor de eieren vooraf in heet water gelegd. Dat gaat altijd goed maar nu had ik ineens dat het eiwit al begon te stollen.
Ik heb gewoon heet water uit de kraan gebruikt en ik heb geen quooker. Weet iemand hoe dat kan? Ik gebruik altijd eieren koud uit de koelkast.

2

Re: eieren in heet water, eiwit stolt...........

ik ook maar heb nooit gehad.misschien was het water te heet :(

liefde en passie voor taarten bakken.

3

er is een oplossing: de eieren niet in de koelkast bewaren :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Op de verpakking staat dat eieren na aankoop wel degelijk in de koelkast bewaard moeten worden (mijn moeder deed dit ook nooit en daar had ik wel eens een rot ei, wat mij daarna nooit meer is overkomen).

M.b.t. het stollen heb ik helaas geen antwoord. Het water wat  hier uit de keukenboiler komt is goed heet en ik heb het nog nooit gehad.

5

soms heb je wel eens eieren die niet goed zijn en dan reageren ze raar. had je het bij alle eieeren of bij een.
gr cindy

Dit was mij voor ook de eerste keer en ik had het bij allemaal. En het waren verse eieren ik had ze net gehaald bij de boer.

Het ene ei is het andere niet natuurlijk, misschien had je deze keer eitjes met een dunne schaal.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

8

Ik doe echt nooit de eieren in de koelkast en wij eten aardig wat ei!
En nooit een rot ei ertussen, dus misschien was het toeval.
Ik leg dus ook nooit de eieren in warm water.

Groetjes Louise

9

moet ook niet in heet water maar warm water, eiwit stolt al bij 63 graden en dat kan kraanwater zijn

10

Ik doe de eieren ook nooit in warm water omdat ik ze op kamertemp bewaar. Ik heb ook nooit een rot ei omdat bij mij de eieren zo snel op zijn. Voordat ik taarten bakte en geen Dr. Frank deed bleven de eieren soms langer liggen. Wanneer ik twijfelde deed ik het ei in een bak water. Als het ei gaat drijven is deze niet goed meer.

11

in mijn supermarkt staan de eitjes ook niet in de koeling...

12

brenn schreef:

in mijn supermarkt staan de eitjes ook niet in de koeling...

Maar in mijn supermarkt is het een stuk kouder dan in mijn huis. Zeker vandaag. ;)

Ik bewaar de eieren in de koelkast, omdat ze dan langer houdbaar zijn dan erbuiten. De avond voordat ik ga bakken haal ik de eieren die ik nodig heb uit de koelkast. Dan zijn ze als ik ze ga gebruiken wel op kamertemperatuur.

Het stollen heb ik ook een keer gehad, toen had ik het hete water in een rvs kom gedaan ipv in een plastic bak.

~ Never waste a good crisis... ~

13

etmc schreef:

moet ook niet in heet water maar warm water, eiwit stolt al bij 63 graden en dat kan kraanwater zijn

Zo ist! Gewoon warm ipv heet water gebruiken :)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

14

Ik ben er inmiddels achter wat ik verkeerd gedaan heb.
Normaal gesproken zet ik eerst de eieren koud uit de koelkast in heet kraanwater en dan weeg ik de rest af en zet dat klaar. Nu kreeg ik telefoon tussen door. Dus de eitjes hebben véél langer dan normaal in het water gestaan besefte ik me net  :o

15

ook weer opgelost :) verse eitjes bij de boer hebben trouwens soms wel een dunner schilletje als supermarkteieren.
die trouwens niet de koelkast in hoeven thuis ;)
altijd makkelijk, eieren op kamertemperatuur. zelfs dan kun je ze nog eten 3 weken na de houdbaarheidsdatum... (geleerd van de kippenboer, maar ja, het moet nu eenmaal op het doosje staat)

16

roos schreef:

Op de verpakking staat dat eieren na aankoop wel degelijk in de koelkast bewaard moeten worden (mijn moeder deed dit ook nooit en daar had ik wel eens een rot ei, wat mij daarna nooit meer is overkomen).

M.b.t. het stollen heb ik helaas geen antwoord. Het water wat  hier uit de keukenboiler komt is goed heet en ik heb het nog nooit gehad.

Ik doe altijd net alsof ik de eieren nog niet heb gekocht...alsof ze nog in de winkel staan  :+ (en dus niet in de koelkast).

Ik bedoel of ik nou vandaag de eieren koop en ze vrijdag gebruik (zonder dat ze in d koelkast staan) of dat ik ze vrijdag in de winkel koop en meteen gebruik.... ik zie t verschil niet.

De uiterlijke houdbaarheid datum blijft t zelfde...
Tis niet zo dat ze eerst 8 weken in de volle zon blijven staan voordat je ze gebruikt.
Dus tja...

Ik zeg dit trouwens niet om te bitchen hoor  :)

Groetjes!!

17

Zitatje schreef:

Ik doe altijd net alsof ik de eieren nog niet heb gekocht...alsof ze nog in de winkel staan  :+ (en dus niet in de koelkast).

Ik bedoel of ik nou vandaag de eieren koop en ze vrijdag gebruik (zonder dat ze in d koelkast staan) of dat ik ze vrijdag in de winkel koop en meteen gebruik.... ik zie t verschil niet.

Tis niet zo dat ze eerst 8 weken in de volle zon blijven staan voordat je ze gebruikt.
Dus tja...

Groetjes!!

We spreken over kamer temparatuur, in een supermarkt is het ALLES behalve kamertemparatuur.. Dus waar jou logica vandaan komt snap ik niet helemaal.
Zeker niet als het gaat om hetzelfde blijven van de houdbaarheidsduur... wist je dat een ei op kamertemp binnen een dag net zoveel versheid verliest als een ei wat 5 dagen in een koelkast ligt? ...

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

18

doe nooit eieren in koelkast, altijd in voorraad kast.

In winkel staan ze toch ook niet in koeling. Ik vind echt onbegrijpelijk dat veel mensen na boodschap eieren heel gauw in koeling doet..

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

19

Cupla schreef:

doe nooit eieren in koelkast, altijd in voorraad kast.

In winkel staan ze toch ook niet in koeling. Ik vind echt onbegrijpelijk dat veel mensen na boodschap eieren heel gauw in koeling doet..

Precies.

20

Supermarkt is 15 graden je huis rond de 23...

21

Etmc.. dat hebben we beiden al meerdere keren geschreven, maar lijkt of niemand dat ziet...

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

22

Bommeltje schreef:
Zitatje schreef:

Dus tja...

Groetjes!!

We spreken over kamer temparatuur, in een supermarkt is het ALLES behalve kamertemparatuur.. Dus waar jou logica vandaan komt snap ik niet helemaal.
Zeker niet als het gaat om hetzelfde blijven van de houdbaarheidsduur... wist je dat een ei op kamertemp binnen een dag net zoveel versheid verliest als een ei wat 5 dagen in een koelkast ligt? ...

Mijn grappig bedoelde en vooral overdreven voorbeeld over eieren die in de zon liggen is natuurlijk de vergelijking met het bewaren op kamertempratuur.

Dus mijn logica is: dat als het in een supermarkt (ik ben geen supermarkt temeratuur expert) naar mijn idee een gemiddelde temperatuur is van 16 tot 18 graden celcius dit niet veel scheelt met een voorraad kast/ kelder in huis.

In sommige kelders is het zelfs kouder (maar ook weer geen 5, 6 of 7 graden zoals een gemiddelde koelkast).
Dus als je eieren nog een week of 3 goed zijn en je hebt op een normale temperatuur je eieren bewaard lijkt t me geen probleem om deze gewoon te gebruiken.

Sowieso is het METEEN duidelijk wanneer een ei rot is en als je zo slim niet direct t ei open te tikken in je beslag kun je t voorkomen dat je je beslag verpest met een rot ei of dat mensen hier ziek van worden.

Er is niets belangrijker dan ervoor te zorgen dat je, vooral wanneer je bakt voor anderen, werkt met verse producten en dat je verantwoordelijk te werk gaat!

Ik kom uit een horeca ondernemers gezin en weet heus wel hoe t werkt.
En als je dus een ruimte hebt waar de temperatuur koel genoeg is dan is het niet nodig om eieren in de koeling te zetten.
En DAT is wat ik er mee wilde zeggen.  :thumb:

Dit alles is niet om te bitchen en niet om dwars te liggen.
En een grapje moet ook gewaardeerd kunnen worden denk ik dan.
(ik doel op: "de eieren in de volle zon leggen"en "doen alsof ze niet gekocht zijn maar nog in de supermarkt liggen")

Dus niet te vijandig denk ik dan  :/
Logica is van veel kanten te benaderen en zoals het verhaal hierboven verteld... DAT is mijn logica dus.

En zoals eerder al in dit verhaal: je moet verantwoordelijk omgaan met voedsel maar een grapje moet ook kunnen  :thumb:

Groetjes!

23

Nee zal idd wel niet  ;) het "pas op nat" effect  :P

24

chantal1980 schreef:

ook weer opgelost :) verse eitjes bij de boer hebben trouwens soms wel een dunner schilletje als supermarkteieren.
die trouwens niet de koelkast in hoeven thuis ;)
altijd makkelijk, eieren op kamertemperatuur. zelfs dan kun je ze nog eten 3 weken na de houdbaarheidsdatum... (geleerd van de kippenboer, maar ja, het moet nu eenmaal op het doosje staat)

En dat is ook zo.
Maar idd ivm bakken voor anderen en dus "beter safe than sorry" is zo'n datum wel handig.

Maar goed, kamertemperatuur is idd wat anders dan in de supermarkt.
Maar een kelder/voorraad kast is een prima plekkie :)

25

Ja maar volgens mij bewaren de meeste mensen hun eieren gewoon in de keuken.
Las laatst ook ergens dat je eieren niet in je koelkastdeur moest bewaren ivm temperatuurschommelingen en dat was niet goed voor je houdbaarheid van je eieren